יעלון: "שלום עכשיו והאליטה - וירוס"; זומן לשיחה אצל נתניהו

יעלון השתתף בכנס של התנועה בראשות משה פייגלין והבהיר כמה ימינה הוא ממוקמם על המפה הפוליטית ■ לשכת נתניהו: הדברים אינם מקובלים ואינם מייצגים את עמדת הממשלה ■ לשכת יעלון: הוא עומד מאחורי דעותיו

מתחת לאף של ראש הממשלה בונה השר לעניינים אסטרטגיים משה (בוגי) יעלון ברית פוליטית עם האיש שנתניהו הורה להחרים - משה פייגלין. השבוע השתתף יעלון בכנס סגור של התנועה בראשותו של פייגלין - מנהיגות יהודית - והבהיר, למי שעוד לא הבין, כמה ימינה הוא ממוקמם על המפה הפוליטית. ראש הממשלה בנימין נתניהו האזין לדברים שפורסמו אמש לראשונה בחדשות 2 עם כל עם ישראל, התעצבן וזימן את יעלון לפגישה בארבע עיניים.

יעלון עושה סימנים ברורים שהוא מעוניין לרוץ לראשות הליכוד, וזו הסיבה הברורה למפגש שנערך בירושלים עם הקבוצה החזקה ביותר במפלגת השלטון. השר לא היסס, ודיבר בפתיחות מול קהל אוהד. בדבריו ורמז שנתניהו עשוי להיכנע לשמאל. "גם היום אנחנו צריכים להמשיך לדאוג", אמר יעלון. "אני עדיין מודאג ויש להם (לתקשורת ולשמאל) כוח עד כדי השפעה על ראש הממשלה".

וזה לא כל מה שהיה לו להגיד בגנות השמאל. "הווירוס שלום עכשיו, ואם תרצו האליטות - הנזק שלהם גדול מאוד", אמר בפני הנוכחים. "מבחינתי יהודים צריכים לחיות בכל ארץ ישראל לנצח". אחרי הדברים האלה זכה לתשואות מהקהל.

"מנקים אחרי יונת השלום"

בהמשך המפגש הצהיר יעלון כי הוא אינו פוחד מהממשל בוושינגטון, אבל רמז שיש בממשלה כאלה שכן. "יש דברים שצריך להגיד 'עד כאן'", קבע בנחרצות ."כשאתה עושה דברים שאתה לא מאמין בהם, מופעלים עליך לחצים ואתה מידרדר במדרון חלק".

יעלון שילהב את הנוכחים כשחלק עמם ממשנתו הצבאית, שהולמת מאוד את השקפת עולמם. "כשהייתי בצבא אמרתי כמה פעמים: כל 'פעם שהפוליטיקאים מביאים את יונת השלום - אנחנו כצבא צריכים לנקות אחריהם'", אמר השר.

מי שהיה מרוצה במיוחד היה פייגלין, שניצל את ההזדמנות לנסות ולשכנע את יעלון לחבור אליו."מה שחשוב לנו הוא שיתוף הפעולה בכל צעד חיובי שתעשה, והרי ברור שתעשה", אמר פייגלין. "בתוך המפלגה שלנו תמצא את הציבור הזה מסייע, ונעשה דברים טובים ביחד".

נתניהו: הדברים לא מקובלים

בתגובה לדברים נמסר מלשכת נתניהו כי "ראש הממשלה שוהה בחופשה פרטית ואינו נוהג לשוחח עם שרים בממשלתו דרך כלי התקשורת. מיד עם שובו מהחופשה ייזמן ראש הממשלה את השר יעלון לשיחה בארבע עיניים".

אבל למרות ההבהרה כי נתניהו "לא משוחח עם שרים דרך כלי התקשורת", הדגישו בלשכתו כי דבריו של השר יעלון "אינם מקובלים על ראש הממשלה, לא במהות ולא בסגנון, ואינם מייצגים את עמדת הממשלה. אל מול פלורליזם הדעות בציבור הישראלי, ראש הממשלה מאמין שצריך לשמור על כבוד הדדי ועל אחדות העם. זה נכון לכל עת ובייחוד לעת הזאת, שבה עומדת ישראל מול אתגרים כה גדולים וגורליים לעתידה".

לשכת יעלון: הוא עומד מאחורי דעותיו

מלשכתו של יעלון נמסר לאחר הפרסום כי "לאחר פניות רבות, ובמסגרת פגישותיו עם אנשי ליכוד ברחבי הארץ, נענה יעלון להיפגש עם אנשי מנהיגות יהודית. המפגש התקיים בתחילת השבוע, ולמשתתפים היה ברור כי הוא יתועד". עוד הוסיפו בלשכת השר כי "עמדותיו של השר יעלון ידועות, ברורות וכתובות באופן מפורש בספרו - והוא עומד מאחוריהן".

קדימה: בוגי - נייר הלקמוס של הממשלה

מזכ"ל שלום עכשיו יריב אופנהיימר זועם גם הוא על ההתבטאויות. "אנחנו מזועזעים", אמר לחדשות 2 באינטרנט. "מדובר באיום אסטרטגי על הדמוקרטיה הישראלית. ביטויים כל כך קיצוניים עלולים לעודד גל של מעשי אלימות, כמו שכבר קרה בעבר".

בקדימה ניצלו את חשיפת הדברים כדי לתקוף את ראש הממשלה. "זה פרצופו האמיתי של נתניהו", הסבירו במפלגה. "המשנה לראש הממשלה ניפץ הערב לרסיסים את מדיניות אחיזת העיניים והאשליות שפיזר נתניהו, והוכיח למי שעוד היה צריך לאן מועדות פניה האמיתיות של הממשלה הזו".

במפלגה הוסיפו כי "בוגי הוא נייר הלקמוס של ממשלת נתניהו. כל עוד הוא חבר בממשלה, לא חשוב מה נתניהו אומר בחוץ - ברור מה הוא הבטיח לבוגי בפנים. הציר ביבי-בוגי-פייגלין מסכן את האינטרסים של ישראל ואת היכולת להגיע להסדר ששומר עליהם".

גם בסביבתו של שר הביטחון אהוד ברק (העבודה) התקשו לעבור בשתיקה על הדברים. "זו התבטאות לא מכובדת ולא מכבדת את בעליה", אמרו בסביבת ברק. "'שלום עכשיו' הוא חלק אינטגרלי חשוב בשיח הדמוקרטי הפלורליסטי בחברה הישראלית".