גזית גלוב עברה להפסד של 94 מיליון שקל ברבעון השני

התזרים התפעולי הנקי זינק ב-95.8% ל-141 מיליון שקל ■ ההכנסות מדמי-שכירות גדלו ב-17% ל-691 מיליון שקל ■ שיערוך נדל"ן גרע 517 מיליון שקל משווי הנכסים של החברה

חברת הנדל"ן המניב גזית גלוב עברה להפסד של 94 מיליון שקל המיוחס לבעלי מניות הרוב ברבעון השני, הרבעון שבסיומו מנייתה נפרדה ממדד המעו"ף. ברבעון המקביל של 2008, שנה בה סיימה גזית גלוב בהפסד עתק, הרוויחה גזית גלוב בשורה התחתונה 25 מיליון שקל. בתוך כך, רשמה גזית גלוב גידול של 9.3% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל ל-1.16 מיליארד שקל.

מתוך זה, ההכנסות מדמי-שכירות (NOI) גדלו ב-17% ל-691 מיליון שקל, והגידול בסעיף זה הנובע משקלול האחזקה היחסית שלה בלבד בחברות כלולות טיפס אף יותר - ב-26% ל-378 מיליון שקל. גזית גלוב בעיקר באמצעות מרכזים מסחריים מעוגני סופרמרקטים בכל היבשות בהן היא פעילה, מבני משרדים רפואיים בצפון אמריקה ודיור מוגן בארה"ב. החברה רשמה גידול בהוצאות הפעלת הנכסים להשכרה בשל האיחוד לראשונה של התוצאות של קרן הרי"ט ההולנדית DIM ועלייה בשערי החליפין של הדולר האמריקני והקנדי והאירו לעומת השקל בהשוואה לרבעון המקביל.

גזית גלוב נוהגת להתייחס לשורת התזרים התפעולי הנקי כשורת הרווח המייצגת, ורווח זה זינק ב-95.8% ל-141 מיליון שקל. מדובר תזרים מזומנים מפעילות שוטפת בניכוי שינויים בהון חוזר. תזרים המזומנים שייצרה החברה מפעילות שוטפת, הכפיל את ערכו אף הוא, ועמד ברבעון זה על 405 מיליון שקל. החברה דיווחה על גידול קל (2.1%) בתזרים מנכסים זהים, אם כי בפעילות בישראל נרשם גידול חד יותר (10%). עלייה זו, אוזנה על-ידי ירידה בתזרים מנכסים שמרכז אירופה ובארה"ב - כפי שהדבר בא לידי ביטוי בחברה אטריום ובקרן הרי"ט האמריקנית Equity 1 .

שיערוך נדל"ן גרע 517 מיליון שקל משווי הנכסים של החברה (לחברה 491 נכסים בסך הכל, שנזקפו לחובת דו"ח הרווח וההפסד. הסיבה העומדת מאחורי שיערוך הנדל"ן כלפי מטה נובעת מעלייה בשיעור ההיוון של הנכסים, בשל משבר האשראי העולמי והשפעתו על זמינות המימון מצידם של מוסדות פיננסים בעולם בהשוואה לתקופה המקבילה - מה שמביא לעלייה בשיעור ריבית ההיוון.

גזית גלוב, הידועה באחזקות רבות בחברות בנות וכלולות, דיווחה כי החלק שלה בהפסדיהן עמד ברבעון זה על 58 מיליון שקל. ברבעון השני אשתקד חלקה בהפסידהן היה קטן ממיליון שקל. בהקשר זה, בולטת בעיקר חברת הנדל"ן האוסטרית אטריום , שרק בשבוע שעבר מניותיה החלו להיסחר גם בבורסת היורונקסט באמסטרדם (סימול: ATRS.AS).

באשר לרמת המינוף של החברה, ההון העצמי הכולל של גזית גלוב מהווה 25.4% מהמאזן הכולל. לשם השוואה, בסוף 2008 עמד יחס זה על 24.8%. ההון העצמי לכשעצמו קטן ב-14.3% תוך מחצית השנה ל-12.3 מיליארד שקל. הכנסות המימון של החברה קטנו ב-71.9% ל-104 מיליון שקל.

לגזית גלוב התחייבויות לטווח קצר וארוך בסך של 8.38 מיליארד שקל. מהדו"חות הכספיים עולה, כי החברה בוחנת אפשרויות למימוש נכסים שאינם בליבת עסקיה, לרבות לשותפים, מישוג פעילויות ומכירת החזקות פיננסיות על מנת להוריד את שיעור המינוף לטווח הקצר והבינוני - שיעור שעלה ביחס לחוב נושא הריבית של הקבוצה ביחס לסך המאזן וביסח לשווי הנכסי של נכסיה.

חברת הנדל"ן תחלק ב-1 באוקטובר דיבידנד שהיקפו 46.79 מיליון שקל, למחזיקים במניותיה ב-15 בספטמבר לפי 36 אגורות למניה. יתרת רווחיה הראויים לחלוקה עומדים (בטרם החלוקה הנוכחית) על 1.91 מיליארד שקל. זהו הסכום המינימלי לחלוקה על-פי מדיניות חלוקת הדיבידנד של החברה, 1.44 שקל לשנה, מדיניות שעודכנה החל ברבעון זה. מדיניות זו מגלמת תשואת דיבידנד של 4.85%, ביחס לשער הנעילה של המניה ביום חמישי.

גזית גלוב