תביעה: פקח חניה בת"א החנה את אופנועו במקום חניה לנכה

לפי התביעה, כאשר גילה הפקח כי התובע, עיתונאי במקצועו, מצלם אותו - החל לרשום לו דו"ח על חניה לא חוקית

בבית המשפט השלום בהרצליה הוגשה תביעה של העיתונאי יריב לוין התובע את עיריית תל-אביב-יפו בגין מה שהוא מגדיר "הוצאת לשון הרע, השפלה, התעללות נפשית, עיכוב בחוסר סמכות ו/או חוסר עילה, נטילת רישיון הנהיגה במירמה ובחוסר סמכות, בושה ועוגמת-נפש".

לוין תובע 50 אלף שקל והוצאות משפט. לפי כתב התביעה, לוין, עיתונאי במקצועו, צילם את פקח העירייה מחנה אופנוע עירוני במקום חניה השמור לנכה. לטענת התובע, מספר שניות לאחר מכן החל הפקח לרשום דו"ח כנגדו באשמה שרכבו בלט ממקום חניה פרטי.

התובע החל לצלם את הפקח על רקע רכבו, על מנת שיוכל להוכיח כי הדו"ח נרשם שלא כדין ומשיקולים זרים. בתגובה הפקח הזמין תגבורת של פקח נוסף, והשניים, בפני עוברים ושבים ותושבי המתחם, החלו להשפיל ולבזות את התובע ולכנותו "פסיכופט". במקביל, הפקחים עיכבו את התובע בחוסר עילה, שללו את חירותו ולקחו ממנו במירמה את רישיון הנהיגה.

לוין, שעובד ברשת המקומונים של "ידיעות אחרונות" וב-YNET, תיעד חלקים רבים מהאירוע, שנמשך כשעה, במצלמה דיגטלית.

להלן השתלשלות האירועים לפי התביעה:

1. בתאריך 13.8.09, בשעה 18:07, הפקח כהן רשם דו"ח כנגד רכב רנו אשר חנה בצומת הרחובות הירשנברג 8 (מול מס' 5) פינת גוטליב 1, באשמת חניית רכב בתוך צומת.

2. בעת רישום הדו"ח וצילום רכב הרנו שחנה באדום-לבן בתוך הצומת, נסע התובע ברכבו ברחוב הירשנברג, מכיוון צפון לדרום.

3. בצומת הרחובות הירשנברג-גוטליב פנה התובע שמאלה, לכיוון מזרח. כהן עמד מול מכונית רנו לצורך צילום ו/או רישום הדו"ח. כשכהן הבחין בתובע, הוא זז במקצת על מנת לאפשר לתובע לבצע את הסיבוב.

4. מאחורי מכונית הרנו, חנו בחניית הבניין שבהירשנברג 8 שלושה רכבים, שכהרגלם חסמו את מרבית שטח המדרכה, היות והחניה בביתם קצרה לרכב משפחתי ומתאימה רק למכוניות מזעריות כדוגמת סמרט.

5. הפקח כהן לא רשם דו"ח לרכבים אלה עקב מדיניות אגף הפיקוח לא לרשום דו"ח על בליטות, כל עוד מתאפשר מעבר אדם ביתרת שטח המדרכה הפנוי.

6. במהלך הפניה לכיוון רחוב גוטליב הבחין התובע כי קטנוע של הפיקוח העירוני, מספר רישוי 33-982-61, חונה במקום המיועד לחניית נכה בלבד.

10. התובע המשיך בנסיעתו מטרים ספורים והחנה את רכבו בחניה פרטית הנמצאת ברחוב גוטליב 3, כאשר תא המטען של הרכב בולט כ-30 ס"מ מעבר לקו הפנימי של גדר הבניין.

7. התובע ירד מרכבו והחל לצלם את קטנוע הפיקוח החונה במקום המיועד לנכה בלבד, מקום הנמצא מול גוטליב 1.

8. בשלב מסוים הגיע למקום כהן, הזיז את קטנועו והתקדם לבניין הבא, גוטליב 3.

9. כהן הבחין ברכבו של התובע, אשר חנה בתוך חניה פרטית שאיננה בבעלותו, ועצר את קטנועו. לתדהמת התובע, החל כהן לרשום דו"ח כנגד רכבו. לטענת כהן, הדו"ח נרשם בגין בליטה לכיוון המדרכה של תא המטען, "באגז'" בשפת הפקח.

10. צמוד לרכבו של התובע חנה רכב סיטרואן סי-3. למרות שרכב זה חנה 100% על המדרכה וחסם את כל המעבר, לא רשם כהן דו"ח כנגד בעל הסיטרואן.

11. התובע החל לצלם את כהן ואת רכבו לצורך הוכחת חפותו.

12. כהן בתגובה טען כלפי התובע כי הוא מטריד אותו, והזמין ניידת משטרה. כעבור מספר דקות נכנס התובע לרכבו במטרה להמשיך בנסיעתו, וכהן טען נגדו "אתה בורח מהמשטרה, ואת הדו"ח תקבל בדואר".

13. בתגובה יצא התובע מרכבו והמתין 15 דקות לצורך רישום הדו"ח. בפרק זמן זה ביקש כהן מהתובע תעודה מזהה, והתובע נענה מיידית לדרישה ומסר לכהן את רישיון הנהיגה שלו, המהווה תעודה מזהה. במקביל למסירת הדו"ח ועוד לפני כן הודיע כהן לתובע כי בתוקף סמכותו, התובע מעוכב עד להגעת המשטרה.

14. בשעה 18:30 לערך הגיע הפקח פרידמן ככוח תגבור לכהן. כאשר הגיע פרידמן, החלו כהן ופרידמן להשפיל ולבזות את התובע, בין היתר כמפורט בסעיפים הבאים:

15. כהן לפרידמן במספר הזדמנויות: "הצעתי לו לשתות מים, הוא לא היה מוכן. הוא אמר שהוא לא שותה מפה לפה". פרידמן בתגובה לכהן: "צודק, יש שפעת חזירים".

16. כאשר נתבקש פרידמן להסביר את זכות עיכוב התובע, השיב בצורה מבזה ומשפילה: "אין לי מה לדבר איתך. דבר רק עם העורך דין שלי, דניאל פרידמן מרחוב המלאכה 3 קומה 7... אותו משפט אני אגיד לך 1,000 פעם".

17. התובע דרש מפרידמן לקבל בחזרה את רישיון הנהיגה שלו. פרידמן תוך כדי גיחוך, ביזוי והשפלת התובע טען כי הוא כלל לא מכיר את כהן. פרידמן: "לא מכיר אותו...לא מכיר אותו. אמרתי לך, דבר עם העורך דין שלי, דניאל פרידמן ושרון נהרי".

18. התובע ניסה את מזלו אצל כהן וביקש לאפשר לו ללכת לפגישה שקבע מבעוד מועד ולקבל את התעודה שלו. כהן סירב: "אתה צריך לחכות לניידת משטרה".

19. כהן המשיך לעכב בחוסר סמכות ו/או עילה את התובע ולהשפילו באומרו מספר פעמים: "אתה תמתין איתי פה כמו גדול".

20. התובע חזר לפרידמן וביקש להשתחרר ולקבל את תעודתו. פרידמן: "דבר עם עו"ד שרון נהרי. עכשיו דיברתי איתו, ודבר עם עו"ד דניאל פרידמן". בהמשך כהן אמר: "אתה לא רוצה להישאר. מבחינתי הלכת ללא אישור".

21. בהמשך החל כהן להשפיל את התובע ואמר: "מה אני צריך תמונה שלו, הוא לא כל-כך יפה".

22. בהמשך דיווח כהן טלפונית על האירוע, בנוכחות עוברי אורח ושכנים שעמדו וצפו, ואמר: "יש פה איזה פסיכופט עם מצלמה".

23. סמוך לשעה 18:40 הגיע למקום ניידת פיקוח נוספת. הפקח השלישי קיבל דיווח מהשניים והחליט לא להתערב במתרחש.

24. בשעה 18:50 לערך הגיע בעל החניה שברחוב גוטליב 3, וביקש מהתובע לפנות לו את מקומו. כהן ופרידמן סירבו להחזיר לתובע את רישיון הנהיגה, הנחוץ לו לשם נסיעתו.

25. התובע פינה את מקומו ונאלץ לנסוע עם רכבו ללא רישיון בניגוד לחוק.

26. התובע הודיע כי הוא נמצא ברחוב הירשנברג 10, באם השניים יואילו בטובם להחזיר לו את רישיון הנהיגה. התובע ביצע סיבוב ברחובות גוטליב-שץ-הירשנברג, ומצא מקום חניה חילופי במתחם.

27. בשעה 18:57 חזר התובע לרחוב גוטליב. כהן ופרידמן הודיעו לתובע כי הוא "משוחרר", והשיבו לו את רישיון הנהיגה שלו.

לוין טוען כי "התנהגות נציגי הנתבעת מהווה עבירה פלילית לצד עוולה אזרחית".