מרדוק מפתיע: שוקל למכור את פעילות המדדים של דאו ג'ונס

מקור המתמצא במגעים מסר שניוז קורפ מינתה את גולדמן זאקס להפצת הידיעה על כוונתה למכור את חטיבת המדדים ■ דוברים רשמיים של ניוז קורפ ושל גולדמן זאקס סירבו להגיב

קבוצת המדיה שבשליטת רופרט מרדוק, ניוז קורפ , בוחנת את המכירה האפשרית של חטיבת המדדים של חברת דאו ג'ונס, שנתיים אחרי שניוז קורפ רכשה את כל הפעילות של דאו ג'ונס, תמורת 5.6 מיליארד דולר, והעניקה למרדוק את השליטה בחברה שמאחורי המדדים ההיסטוריים.

מקור המתמצא במגעים מסר שניוז קורפ מינתה את גולדמן זאקס להפצת הידיעה על כוונתה למכור את חטיבת המדדים. דוברים רשמיים של ניוז קורפ ושל גולדמן זאקס סירבו להגיב.

מקורות בתעשיית המדיה העריכו שמתחרים בתחום עשויים לגלות עניין רב ברכישה. בין המתחרים שהוזכרו כמתעניינים - סטנדרד אנד פורס, ששייכת לקבוצת מקגרו-היל, FTSE (פוטסי), מיזם משותף של פייננשל טיימס ובורסת לונדון, וגם חברת MSCI או חברת ראסל.

אם יוחלט בניוז קורפ למכור את פעילות המדדים בשיטת המכרז, עשויה המכירה לעורר התעניינות גם בקרב בורסות כמו NYSE-יורונקסט , או של ספקיות מידע פיננסי כמו בלומברג ותומסון-רויטרס. כל החברות הללו סירבו להגיב לידיעה שלשום.

ה"וול סטריט ג'ורנל", גם הוא חלק מקבוצת דאו ג'ונס, היה הראשון שדיווח על הכוונה למכור את פעילות המדדים של הקבוצה. המדד הידוע ביותר של החברה, דאו ג'ונס של מניות התעשייה, שהפך עם השנים לשם היסטורי שאינו מתאר במדויק את טיבן של 30 המניות המיוצגות בו, ושאמורות לתת תמונה המתארת את הפעילות התאגידית כולה. המדד הזה נחשב למושג נרדף לביצועי שוק המניות האמריקני.

הג'ורנל דיווח שהקונה או השותף העתידי יוכל לשנות את שם המדד, אך לכך אין אישור משום מקור אחר ואף נדמה שלא יימצא קונה שיסכים לוותר על השם והמוניטין שלו.

ניוז קורפ לא פרסמה נתונים על השווי של פעילות המדדים של דאו ג'ונס מאז הרכישה שלה. בדו"ח הכספי האחרון של דאו ג'ונס לפני הרכישה נמסר על קפיצה של 29.2% בהכנסות החטיבה ל-101 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2007. החטיבה, שמעסיקה 160 עובדים, נהנתה מרווח תפעול שולי של מעל 25%.

החטיבה הזו, שמנפיקה 130 אלף מדדים, מייצרת הכנסות מרישוי השימוש בהם כבסיס למוצרי השקעה. המדדים משמשים משקל נגד לחטיבת העיתונים, חטיבת הדגל של דאו ג'ונס, שחשיפתה לשוק הפרסום התנודתי אילצה את ניוז קורפ למחוק 2.8 מיליארד דולר מערכה.