אמדוקס מנסה לעזור לספקיות הסלולר להשיג נאמנות הלקוחות

לקוחות הקצה העבירו את הנאמנות מספקית התקשורת ליצרנית הציוד, אמדוקס מהמרת דווקא על ספקיות התקשורת ■ גיל רוזן, סגן נשיא באמדוקס: "הלקוח מצפה לדינמיות"

עד לפני מספר שנים, כשדובר על "תקשורת", הכוונה הייתה בעיקר לטלפוניה. היום שוק התקשורת שונה לגמרי - אנחנו שולחים SMS, משוחחים במסנג'ר ומתעדכנים בפייסבוק ובטוויטר. בהתאם, גם מעמדן של ספקיות התקשורת אינו איתן כשהיה.

"עולם התקשורת היום הרבה יותר רחב, וכולל יותר מימדים ופלטפורמות", אומר בראיון ל"גלובס" גיל רוזן, סגן נשיא לאסטרטגיה וחוויית לקוח באמדוקס. "מושג התחרות התרחב גם לשחקניות כמו גוגל, אפל ופייסבוק. גם רמת הציפיות השתנתה, והלקוח מצפה לדינמיות. ספקיות התקשורת צריכות לגוון ולשנות את אופיין".

כך נוצר מצב חדש בשוק - העברת הנאמנות של לקוח הקצה מספקית התקשורת ליצרנית הציוד. "אפל, באמצעות האייפון, תופסת את משתמש הקצה ומייצרת עבורו עולם שלם", אומר רוזן. "גם נוקיה. המכשיר הוא הדרך לחיים הדיגיטליים, והמטרה של יצרנית הציוד היא שהנאמנות תהיה אליה", הוסיף.

בעבר, ההכנסות של יצרניות הציוד הגיעו מהחברות הסלולריות, ודרכן הן מכרו מכשירים. היום הן עוקפות אותן.

אמדוקס, בניגוד למגמה, מהמרת על לקוחותיה הוותיקים, ספקיות התקשורת, כמנצחות בתחרות בשוק התקשורת. "הן המועמדות הטבעיות לעמוד במרכז החיים הדיגיטליים", אומר רוזן. "יש להן את הפלטפורמה המתאימה לגבות כסף והן מכירות את הלקוח ויכולות להציע לו שירותי ערך מוסף מתאימים".

אמדוקס, שמספקת כבר שנים תשתיות לניהול בילינג (גביה) ושירות לקוחות לספקיות התקשורת, מרחיבה היום את היצע הפתרונות שלה באמצעות חטיבת אמדוקס אינטראקטיב. בין היתר, היא מתכננת ומעצבת פורטלים סלולריים ואינטרנטיים, מחברת את הפורטל לתשתית של הספקית ומנהלת את התשתית. מכיוון שהיום לא רק הספקיות מייצרות את האפליקציות - התשתית של אמדוקס תומכת באפליקציות השונות, ומנהלת את התשלומים עבור כל שימוש.

ספקיות התקשורת מבחינתן פתחו את הפלטפורמה שלהן.

התשתית היא הנכס הגדול של ספקיות התקשורת, ולדברי רוזן פתיחתה מייצרת ערך. כך, לדברי רוזן, מתוך הכנסות של כ-500 מיליון דולר מאפליקציות של אייפון, פחות משליש הגיעו לאפל, אך הן סייעו לה לייצר הכנסות של מיליארדים ממכירת אייפון.

הפתרון של אמדוקס, בעזרת ChangingWorlds שאותה רכשה תמורת 60 מיליון דולר ב-2008, מסייע למי שפיתח אפליקציה להגיע לקהל היעד באמצעות מנועי פרסונליזציה. לכל משתמש יוצעו אפליקציות ותכנים שמתאימים לו, בהתאם להיכרות של ספקית התקשורת איתו.

איך זה מסתדר עם העובדה שספקיות התקשורת משתדלות היום להוריד ככל האפשר את עלויות התפעול?

"ספקיות התקשורת מסתכלות בפרספקטיבה רחבה יותר ומבינות שהמשבר זמני. אם בעבר הן היו מחכות לראות מה קורה, היום הן לא יכולות להרשות לעצמן משום שאפל, נוקיה וגוגל לא מחכות לאף אחד".