בנק ישראל מכין את הדרך למכירת בנק לאומי דרך הבורסה

הבנק בשיתוף עם משרד האוצר, פועל לתקן את חוק מראני בפקודת הבנקאות ■ התיקון יאפשר מינוי דירקטורים מבלי שיקבלו יותר מ-50% מהקולות באסיפה הכללית

ממשיכה ההיערכות להפרטת בנק לאומי דרך שוק ההון: בנק ישראל, בשיתוף עם משרד האוצר, פועל לתקן את חוק מראני בפקודת הבנקאות. השינוי בחוק מראני יאפשר מינוי דירקטורים בבנק לאומי, גם כאשר מועמד לתפקיד דירקטור לא קיבל יותר ממחצית הקולות באסיפה כללית. כך יימנע מצב שבאסיפה כללית שנועדה לבחור דירקטורים לא ייבחר אף דירקטור כיוון שלא יקבל יותר ממחצית הקולות. השינוי הצפוי בחוק מפיג חששות בבנק ישראל לגבי תפקוד דירקטוריון לאומי ומונע את שיתוקו במצב בו אין לבנק גרעין שליטה.

טיוטת התיקון, שגובשה בפיקוח על הבנקים, בראשות רוני חזקיהו, הוגשה לחשב הכללי באוצר, שוקי אורן, שנכנס לאחרונה לתפקיד יו"ר נכסים מ.י. אורן, שהגיע לאוצר מבנק לאומי, לא עסק בנושא בעבר עקב תקופת צינון בה היה מחויב ולכן ביקש מספר ימים כדי ללמוד את הנושא. על פי ההערכות, ניתן יהיה להעביר את התיקון כבר במושב הקרוב של הכנסת.

בנק ישראל התנגד בעבר

מנכ"ל לאומי, גליה מאור, אמרה לפני שנה בהתייחסה לנושא זה כי "יישום חוק מראני מאוד קשה אם תהיה סכנה לאפשרות מינוי דירקטורים או ליכולת התפקוד של הדירקטוריון. אני טוענת שצריך ליצור סביבה שהדירקטוריון יוכל להיבחר. כך גם אמרתי לאוצר ואני מניחה שהדברים נפלו על אוזן קשבת".

כאשר בנק פועל ללא גרעין שליטה ועל פי חוק מראני, הכוח לבחירת הדירקטוריון עובר אל בעלי המניות שיצטרכו לפעול באופן אקטיבי והאסיפה הכללית של בעלי המניות מצביעה על רשימות הדירקטורים שהונחו בפניה. תקנון בנק לאומי קובע כי בהיעדר גרעין שליטה ניתן יהיה בכל שנה להחליף רק שליש מהדירקטוריון, כלומר חמישה חברים, כך שחמשת המועמדים שקיבלו את מירב הקולות ייבחרו לדירקטוריון.

עם זאת, כיום על המועמד לזכות ביותר ממחצית קולות משתתפי האסיפה הכללית. לכן, באופן תיאורטי יכול להיות מצב שבאסיפה הכללית לא ייבחר אף דירקטור כיוון שלא יקבל את כמות הקולות הנדרשת. במקרה כזה ואם אחרי שתי אסיפות כלליות לא מונו דירקטורים כנדרש, יירד מספר חברי הדירקטוריון לחמישה והדירקטוריון לא יוכל לתפקד.

בעבר התנגד בנק ישראל להפעלת חוק מראני ותמך בהפרטת בנק לאומי בשיטה של מכירת גרעין שליטה. לאחר כשלון ניסיון ההפרטה האחרון, ההבנה שלאור המשבר לא צפוי באופק בנק זר שירצה לרכוש את לאומי והקושי בשנה האחרונה לשכנע בעל בית פרטי להזרים הון לבנק, מסתמן שינוי בעמדת בנק ישראל. המרוויח הגדול מהפעלת חוק מראני יהיה בעל המניות הפרטי הגדול בבנק שלמה אליהו (9.59%), שיהיה בעל הסיכוי הרב ביותר למנות דירקטור מטעמו.