האם עובדי בנק ישראל יוכלו לרכוש זכויות פנסיוניות בהנחה?

החגיגה של בנק ישראל: מבקש לאפשר לעובדים שיצאו לחל"ת לרכוש זכויות פנסיוניות בתעריף נמוך ■ במו"מ עם האוצר על החלת ההטבה, המקובלת בשירות הציבורי, על עובדי הבנק האוצר: "אנו דורשים 'יישור קו' בכלל הנושאים"

הנהלת בנק ישראל מנהלת באחרונה מו''מ אינטנסיבי עם משרד האוצר שנועד לאפשר לעובדי הבנק לרכוש זכויות פנסיוניות בתקופת חופשה ללא תשלום (חל''ת) בהנחה שעשויה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים - כך נודע ל"גלובס".

ההטבה שמבקשת ההנהלה נהוגה בשירות הציבורי: עובד ציבור רשאי לרכוש זכויות פנסיוניות בתקופת חל''ת תמורת תשלום של 18.5% משכרו בתקופת החופשה. בבנק ישראל נהוג שרכישת הזכויות נעשית עפ"י השכר בתקופת הגשת הבקשה. הנהלת הבנק דורשת להשוות את התנאים לאלה של השירות הציבורי לתקופת זמן מוגבלת - "חלון הזדמנות" בן שלושה חודשים.

ל"גלובס" נודע על עובד שיצא לחופשה ללא תשלום בת שנתיים, בזמן שהרוויח 20 אלף שקל ברוטו. בזמן הגשת הבקשה, אחרי שנים רבות וכשהתקרב כבר לגיל הפרישה, שכרו כבר קפץ ל-40 אלף שקלים ברוטו. לפי הדין הקיים בבנק היום, הוא רשאי לרכוש את זכויותיו הפנסיוניות בגין שנתיים חל''ת תמורת כ-177 אלף שקל - 18.5% מ-960 אלף שקל (40 אלף שקל כפול 24 חודשים). אם האוצר יקבל את עמדת הנהלת הבנק, העובד יוכל לרכוש את הזכויות תמורת כ-89 אלף שקלים - 18.5% מ-480 אלף שקלים (שכרו החודשי בתקופת החל"ת - 20 אלף שקלים כפול 24 חודשים) - הטבה כספית בסך 89 אלף שקלים נטו.

כמה עובדים בבנק ישראל פנו לפני שבוע למבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, בעניין זה. "מדובר בהפקרות כספית נוספת שמתכננים הנגיד פישר והמנכ''ל כאלו. אנו סבורים כי מעורבותך נחוצה לפני שהבנק יכריז על מכירת סוף עונה מכספי משלם המסים".

"דבש ולא עוקץ"

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "מדובר בהסכם מורכב ואנו דורשים כי יהיה "יישור קו" למקובל בקרב כלל עובדי המדינה בכלל הנושאים שבהם יש העדפה לעובדי בנק ישראל כמו קופה ציבורית, גיל פרישה וגיל פרישה מינימלי". בכיר באוצר אמר כי אי אפשר לדרוש עדכון ל"דבש" ולא ל"עוקץ". "אם ברצונם לעדכן תנאי פרישה, העדכון חייב להיעשות בכל הנושאים ולא רק בנושאים הנוחים לבנק ישראל. אסור לשכוח שתנאי הפרישה בבנק ישראל הם הטובים בכל שירות המדינה".

כאמור, עובדי בנק ישראל נהנים מזכויות ייחודיות מאוד: גיל הפרישה בבנק ישראל עומד על 65 לעומת 67 בשאר המגזר הציבורי וגיל הפרישה המינימלי בבנק, שממנו עובד יכול לקבל פנסיה, עומד על 40 ולא על 42 כמו בקרב שאר עובדי הציבור. כמו כן, קיזוז כספי פנסיה של עובד שפרש מהבנק אך ממשיך לעבוד במוסד ציבורי אחר מתחיל רק בגיל 57 לעובדי הבנק לעומת 55 בשאר השירות הציבורי. בנוסף, מקבלים עובדי בנק ישראל בעת פרישה דרגה מיוחדת נוספת, נוהל בלעדי לבנק ישראל. כמו כן, בנק ישראל הוא המוסד הציבורי היחיד המעניק שלושה חודשי הסתגלות בשכר אחרי תום העבודה.

מבנק ישראל נמסר בתגובה כי "הנהלת הבנק נמצאת במשא ומתן עם העובדים בתאום מלא עם האוצר במגמה להחיל על עובדי בנק ישראל את הכללים הנהוגים בשירות המדינה". *