תעשיית הרכב במיתון - אבל המכוניות החשמליות יוצאות לדרך

יצרניות גדולות, ממשלות ורשויות מהמרות על טכנולוגיה שעדיין לא הוכיחה שהיא יכולה לזכות בצרכנים, ונותנות סובסידיות נדיבות והקלות מס לכלי רכב נטולי או מעוטי פליטה שעתידים לצאת לשוק ב-3 השנים הבאות

חרף המיתון העמוק בתעשיית הרכב, כמה יצרניות גדולות מהמרות על טכנולוגיה שעדיין לא הוכיחה שהיא יכולה לזכות בצרכנים - המכוניות החשמליות. ממשלות ורשויות מקומיות ברחבי העולם, לרבות ארה"ב, בריטניה, יפן ואוסטרליה, מהמרות גם הן על הנסיעה הזו ליעד לא ידוע ונותנות סובסידיות נדיבות והקלות מס לכלי רכב נטולי או מעוטי פליטה שעתידים לצאת לשוק בשלוש השנים הבאות.

קרלוס חסן, המנכ"ל הלבנוני-צרפתי-ברזילאי של הברית רנו-ניסאן, שיש לה את התוכניות הגדולות ביותר לכלי רכב המונעים בסוללה חשמלית, חשף החודש ביוקוהמה את המכונית הכל-חשמלית ניסאן ליף. חסן דחה את החשש שמביעים מומחים רבים וכמה יצרניות מתחרות ולפיו טווח הנהיגה המוגבל של כלי הרכב הללו, מחירם הגבוה והצורך לטעון את הסוללה יגבילו אותם לשוקי נישה. "אנחנו רואים במכונית הזו מכונית המיועדת להמונים", אמר. ניסאן מוטורס רוצה למכור 200,000 מכוניות ליף ברחבי העולם בשנת 2012.

ברוח החזון האופטימי של חסן, תחשוף רנו בחודש הבא ביריד הרכב בפרנקפורט מגוון מכוניות חשמליות המיועדות ל"צרכנים ולמשתמשים מסוגים שונים", לפי החברה.

היצרנית היפנית המתחרה מיצובישי החלה בחודש שעבר לקבל הזמנות לדגם I-MiEV, מכונית שתיסע 160 ק"מ בהטענת סוללה יחידה. המרחק הזה מספיק לרוב הנסיעות לעבודה, וזה גם הטווח שניסאן ורנו מבטיחות בדגמים שלהן. מיצובישי תתחיל לשווק לחברות משנה ולצרכנים פרטיים מאפריל 2010.

דיימלר (מרצדס) תתחיל השנה לייצר את הגרסה האלקטרונית של הדור השני של מכונית המיני שלה, סמארט פורטו. הדגם הזה יצויד בסוללות ליתיום איוני שיסופקו על ידי טסלה, חברה פרטית בקליפורניה לייצור מכוניות חשמליות, שדיימלר רכשה 10% ממנה ב-50 מיליון אירו במאי. טסלה עצמה החלה למכור מכוניות פתוחות אלקטרוניות בארה"ב בשנה שעברה, וביוני פתחה בלונדון את אחת מארבע סוכנויות הרכב המתוכננות שלה באירופה.

מחיר התחלתי גבוה

חסן אמר בטקס השקת הליף שלדעתו כלי רכב חשמליים טהורים יכולים להיות 10% משוק הרכב החדש העולמי בשנת 2020. חברת הייעוץ וראיית החשבון PwC מעריכה בסקירה עדכנית שלה שהשוק עשוי להגיע ל-2%-5% מייצור כלי הרכב הקלים באותה שנה. רבים מטילים ספק בתחזיות האופטימיות הללו, בהתחשב בטווחי הנסיעה המוגבלים ובמחיר ההתחלתי הגבוה.

"הטכנולוגיה עדיין איננה. סוללות אינן מחזיקות יותר מ-160 ק"מ, ואם אתה מפעיל את המיזוג או את החימום, המרחק עוד יתקצר", אומר אל בודוול, אנליסט רכב בחברת ג'ייי.די. פאוור. "זה שוק מוגבל".

בטויוטה, יריבתה של ניסאן בשוק היפני ויצרנית הרכב הגדולה בעולם, אומרים שהמכוניות החשמליות מתאימות בעיקר לנסיעה עירונית לעבודה וממנה ולמשלוחים. בינואר חשפה טויוטה את FT-EV, מכונית חשמלית קטנה שהיא רוצה להוציא לייצור המוני ב-2012 בערך. טויוטה מקדישה תשומת לב רבה יותר למכוניות ההיברידיות שלה, כולל דגם נטען בשקע ביתי שהיא תשיק השנה, עם ביצועי סוללה משופרים אך עדיין עם מנוע בנזין.

תומאס ובר, מנהל המחקר והפיתוח בדיימלר, הכיר באחרונה בכך שמכוניות לא מזהמות במחירים סבירים "לא יהפכו למציאות בן לילה". בדיימלר מתכננים לייצר כאלף מכוניות סמארט חשמליות השנה.

מיצובישי, היצרנית הגדולה הראשונה שהשיקה דגם חשמלי, אומרת שהיא תמכור השנה רק 1,400 מכוניות כאלה, בעיקר לציי חברות ורשויות מקומיות, אך היא מקווה למכור 30,000 מכוניות חשמליות בשנה ב-2013.

צרכנים רבים עדיין נרתעים מהמחיר ההתחלתי הגבוה יותר של מכונית חשמלית או היברידית. המכירות העולמיות של כלי רכב היברידיים עולות, אך הן עדיין פחות מ-1% ממכירות כלי הרכב הקלים, בין היתר בשל מחירי הפרימיום שלהם - עוד 5,000 דולר במקרה של טויוטה פריוס (או 40,000 שקל בישראל).

בארה"ב, השוק הגדול ביותר למכוניות היברידיות, מכירותיהן ירדו עוד יותר ממכירות השוק בגלל המיתון. ב-PwC מעריכים שמחירי המכוניות הכל-חשמליות יהיו גבוהים ב-7,000-10,000 ממחירי הדגמים המקבילים הרגילים.

הממשלה תסבסד

כדי להקל על הצרכנים הראשונים את הרכישה, בריטניה ועוד כמה ממשלות מציעות לקונים הקלות מס בשווי של עד 8,225 דולר משנת 2011. רוכשי מכוניות חשמליות בארה"ב, כמו דגם שברולט וולט של ג'נרל מוטורס, שיושק בשנה הבאה, ייהנו מהקלת מס בשווי 7,500 דולר.

ביפן, תג המחיר של המכונית הזעירה I-MiEV של מיצובישי יהיה יותר מ-48,000 דולר - בערך פי שלושה ממחיר מכונית רגילה מקבילה - אך לדברי החברה, סובסידיות מקומיות ביפן ובאירופה יפחיתו במידת מה את נטל המחיר. ניסאן ורנו מתכננות להפחית את העלות לצרכנים עוד יותר על ידי הפרדת עלות הסוללה החשמלית ממחיר הרכב. הסוללה תושכר בנפרד לטווח ארוך, מה שיאפשר לשתי היצרניות למכור את מכוניותיהן במחירים מקבילים לדגמים רגילים. השיווק של המכוניות יתבסס במידה רבה על עלויות התפעול הנמוכות שלהן.

בישראל, שתי היצרניות הללו משתפות פעולה עם בטר פלייס, חברה אמריקנית שמקימה רשת תחנות טעינה ארצית למכוניות חשמליות, כולל תחנות להחלפת סוללות ריקות. הפרויקט נהנה מברכת ממשלת ישראל, שחוקקה תמריצי מס נדיבים לרוכשי מכוניות חשמליות.

החלטת חסן למצב את ניסאן כמובילה במכוניות חשמליות זיכתה את החברה במימון ממשלתי נחוץ מאוד. בריטניה ופורטוגל מעניקות לניסאן הלוואות ומענקים כדי להקים מפעלים חדשים לסוללות ליתיום איוני למכוניות, כך הן הודיעו ביולי. היקף התמיכה הכספית לא נחשף

בריטניה, שמנסה למצב את עצמה כמרכז עולמי לטכנולוגיות של פליטת פחמן נמוכה, צפויה גם היא לספק עוד סוכרייה פיננסית כדי למשוך את ניסאן לייצר מכוניות חשמליות במפעל שלה בסנדרלנד, בצפון מזרח אנגליה.

בארה"ב הפכה באחרונה ניסאן ליצרנית הלא-אמריקנית הראשונה שעמדה בתנאי המענק של משרד האנרגיה הפדרלי לטכנולוגיה של מכונית נקייה. היא תיעזר בהלוואה בסך 1.6 מיליארד דולר בריבית נמוכה כדי לצייד מחדש את המפעל שלה בסמירנה, טנסי, שבו ייוצרו מכוניות חשמליות משנת 2012.

הנעלם עדיין במשוואה הזו הוא מספר הצרכנים שיקנו את המכוניות הללו. *

11