בנק לאומי עצר הכנת תשקיף בעקבות פנייה של שלמה אליהו

אליהו, בעל המניות הפרטי הגדול בבנק ומחזיק 9.59% ממניותיו טען כי התשקיף של לאומי אינו חוקי כיוון שהמדינה לא שולטת בבנק

בנק לאומי עצר הכנת תשקיף בעקבות פנייתו של שלמה אליהו, בטענה כי מדינת ישראל אינה בעלת השליטה בבנק ולכן מדובר בפרט מטעה בתשקיף. בלאומי ממתינים כעת להנחיות מנכסים מ.י כדי להמשיך עם הכנת התשקיף. מבנק לאומי סירבו להתייחס. בתגובה נמסר ממשרד האוצר כי "נשיב לבנק לאומי באופן מסודר בימים הקרובים".

לטענת אליהו התשקיף של לאומי אינו חוקי כיוון שהמדינה לא שולטת בבנק. באי כוחו של אליהו ממשרד יגאל ארנון פנו לבנק לאומי וטענו כי מדינת ישראל אינה בעלת השליטה בבנק היות והמדינה מחזיקה, דרך נכסים מ.י, שיעור של 11.6% מהמניות בעוד שגרעין שליטה מוגדר על ידי בנק ישראל כ-20%.

"עט להשכיר"

אליהו אף הצטייד בחוות דעת תומכת של משפטנים המתמחים בדיני חברות, בהם פרופ' יוסי גרוס. בנק לאומי נסחר לפי שווי של 20 מיליארד שקל, אליהו הוא בעל המניות הפרטי הגדול בבנק ומחזיק 9.59% מהמניות.

לאור פניית אליהו פנתה עו"ד דליה טל, המייצגת את דירקטוריון לאומי, לבנק ישראל לקבלת התייחסותו. סגן המפקח על הבנקים, דודו זקן, הודיע בתגובה ללאומי כי מבחינת בנק ישראל המדינה היא בעלת השליטה "הואיל ומתקיימים סממני שליטה בפועל כמו היכולת למנות דירקטורים" וזאת אף שלמדינה אחזקה בפחות מ-20% ממניות לאומי.

בירושלים לא התרשמו מחוות הדעת המשפטיות שהגיש אליהו ורואים בהן "עט להשכיר". כמו כן ציינו כי בעלת השליטה האפקטיבית בבנק היא מדינת ישראל. גורמים בירושלים אמרו בתגובה כי שיעור גרעין השליטה בבנק הוא החלטה של הרגולטור שניתנת לשינוי. הגורמים הזכירו כי גרעין השליטה בבנק דיסקונט נקבע על 26% כך שמדובר בשיעור משתנה בהתאם למאפייני הבנק.