מי יממן את שכר-הטרחה של עורכי דינו של ג'קי מצא?

סניגוריו של מנהל רשות המסים לשעבר מציעים להקים עמותה ציבורית שתגייס כספים למימון עבודתם ■ עו"ד רם כספי: ראוי שחברה תאפשר למי ששירתו אותה במשך שנים להגן על עצמם מבלי שיפשטו רגל

ג'קי מצא, לשעבר מנהל רשות המסים, התייצב ביום חמישי השבוע בבית המשפט המחוזי בפתח-תקווה, להקראת כתב האישום נגדו בפרשת המינויים ברשות המסים.

שנתיים וחצי חלפו מאז היום הגורלי שבו דפקו חוקרי יאח"ה על דלת ביתו של מצא ולקחו אותו לחקירה. באותו יום השתנו חייו מהקצה אל הקצה: מאדם שהיה בפסגת ההצלחה - מנהל צעיר, נועז ומוחצן - לאדם חבוט ומושפל.

מאז השקיע מצא את מרב זמנו בהכנה לשימוע שנערך בדצמבר ולמשפט. "הוא מאוד דואג, וברור שזה משפיע על מצב רוחו", אומר אחד ממקורביו, "יחד עם זאת, הוא מאמין שצדקתו תצא לאור".

מה שבעיקר מקשה על מצא הוא עלויות שכר הטרחה לעורכי דינו דוד ליבאי ונבות תל-צור; מדובר בעורכי דין מהמובילים בתיקי צווארון לבן, והתעריפים שלהם בהתאם.

"זה 'חונק' אותו", מסביר מכר. "בסופו של דבר, הוא היה עובד ציבור כל חייו. שני המשרדים באו לקראתו, אבל עדיין זה עול כספי רציני". רק ההוצאה על השימוע, אומרים המקורבים, הגיעה לכ-100 אלף דולרים, ועלות התיק כולו יכולה להגיע לכמה מאות אלפי דולרים.

העול הכספי, מוסיף מקורב למצא, מתבטא בשני מישורים: האחד הוא העלויות הישירות של שכר הטרחה; האחר הוא הפגיעה ביכולת להתפרנס, כתוצאה מנפח הזמן והאנרגיות שצורכת ההכנה למשפט. "לא משנה כמה אתה מוצלח", מסביר מקורב למצא. "אף אחד לא ירצה להתקשר איתך לטווח ארוך ערב משפט".

על רקע זה, מוסיפים המקורבים, במשרד כספי, משרדו של תל-צור, הציעו למצא להקים עמותה שתגייס עבורו כסף, אך הוא סירב. בימים הקרובים הוא כנראה יוותר על אחד משני המשרדים, כדי לצמצם עלויות.

עו"ד רם כספי: "עובדים שמקדישים את חייהם למען האינטרס הציבורי, מן הראוי שאותה חברה שיודעת להעמיד אותם לדין, תעמיד לרשותם את האמצעים הנדרשים למימון ההגנה, ולא תאלץ אותם לממש את הנכסים היחידים שיש להם, בדרך כלל זה בית המגורים. החלופה היחידה היא הקמת עמותה שתגייס תרומות לשם מימון ההגנה, ואין בעיה עם זה, כי כיום הוא כבר לא איש ציבור".