דורון קופמן: "נשיא הלשכה אינו תפקיד שצריך להיבחר אליו רק כי 'מרביצים'"

במפתיע - קופמן לא כועס על הפרקליטות, למרות שהביאה לפרישתו מהמירוץ לנשיאות, בעקבות כוונתה להעמידו לדין בתיק מס בכפוף לשימוע ■ שלא במפתיע - הוא מבקר את גוזמן

זמן קצר לאחר הודעתו על פרישתו מהמירוץ לנשיאות לשכת רו"ח, על רקע כוונת הפרקליטות להעמידו לדין, בכפוף לשימוע, בתיק מס הכנסה המתנהל נגדו, רו"ח דורון קופמן רחוק מלהיות שמח, אבל לא שפוף. נגד קופמן מתנהלים שני תיקי מס הכנסה, אחד מהם נוגע לחשד כי סייע לח"כ לשעבר, מיכאל (מיכי) רצון, להגיש השגה על שומה, לכאורה תוך השתמטות ממס.

בניגוד אולי למה שאפשר היה לצפות, אין בקופמן כעס על הפרקליטות, שהביאה בעקיפין לפרישתו מהמירוץ שבו התמודד מול רו"ח יגאל גוזמן, יו"ר האקזקוטיבה של פירמת רוה"ח BDO זיו-האפט; אולי מפני שהוא מבין שכנראה היה תמים מצידו לחשוב שיוכל לנהל קמפיין בחירות עם תיק פתוח נגדו.

חשבת באמת שתוכל לנהל קמפיין כשהעניין הזה קיים באוויר? הרי לו היית נבחר זה היה מחייב אותך למנוע מעצמך מגעים מול גורמים שונים, כמו משרד המשפטים ורשות המסים.

"מדובר היה בעניין ישן שאין בו להבנתי דבר, ואני לא חושב שזה היה אמור להפריע להתנהלות שלי. אני לא חושב שהייתי צריך למנוע מעצמי דברים מסוימים בגלל קונפליקט".

הפרקליטות הייתה מן הסתם חושבת אחרת.

"אני לא יודע מה הפרקליטות הייתה חושבת או לא. היה להם את הזמן, ולא ראיתי את הדברים קורים. כך שלא ראיתי שצפויה איזו בעיה בהתנהלות שלי מול הרשויות השונות. אנו גם לא עוסקים בשוטף בעניינים האלה. העיסוק של נשיא הלשכה הוא רחב מאוד ובמגוון נושאים שאין להם קשר לעניינים פליליים כאלה ואחרים".

אין בך כעס על הפרקליטות?

"לא, אין לי כעס על הפרקליטות. אני מניח שנעשו אליהם פניות כדי לבדוק את העניין הזה. לפחות הובטח לי על-ידי אדם מסוים מהקבוצה של גוזמן שזה מה שיקרה, ואני מניח שהוא פעל לטובת העניין".

למי אתה מתכוון?

"אני מעדיף לא להזכיר שמות".

הרגשתי שאנחנו הולכים לנצח

זו הפעם השנייה שקופמן מתחיל להתמודד על נשיאות רוה"ח, ופורש; בעצם, מאולץ לפרוש. בפעם הקודמת התמודד מול הנשיא המכהן, ראובן שיף, ואז לדבריו, הציעו לו החברים לפנות את הבמה לשיף, שצבר ותק פעילות גדול יותר, בעוד קופמן יהיה מועמד מוסכם בבחירות הבאות. כלומר, הנוכחיות.

את מקומו המתפנה תפס תומכו הבולט ביותר, ומי שכיהן כנשיא הלשכה במשך שתי קדנציות רצופות, רו"ח עופר מנירב. עם זאת, הפרישה הזו, רגע לפני הבחירות, לא דומה לפרישה הקודמת, שנעשתה בשלב מוקדם בהרבה.

זה בטח לא קל: כמעט להגיע לבאר, ולא לשתות ממנה.

"זו תחושה לא קלה, היו אליי פניות מהרבה מאוד חברים מן השורה בלשכה. אנשים פנו אלי בטלפונים ב-SMS ובמיילים, וביקשו ממני להמשיך להתמודד. הם ציינו שהם מרגישים חובה לבוא ולתמוך בי ובקבוצה שלי לבחירות. כך שזו בהחלט תחושה לא קלה ערב סיום מערכת הבחירות, כשיש תחושה של ניצחון".

הייתה לך הרגשה שהניצחון בכיס?

"לא בכיס, אך הייתה לי הרגשה שאנו הולכים לנצח בצורה מאוד יפה בבחירות, ולמרות הכול שמתי את תחושתי האישית בצד, את הרצון לסיים את המהלך לנצח, והעדפתי את טובת הגוף שאני פעיל בו קרוב ל-20 שנה בהתנדבות. חשבתי שיהיה נכון יותר בשלב הזה, לא להמשיך בהתמודדות האישית שלי במערכת בחירות שהייתה מאוד פרסונאלית מצידה של קבוצת גוזמן, ולאפשר לקיים את יתרת מערכת הבחירות בדרך אולי הוגנת יותר. לצערי, גם זה לא קרה".

שיטות לא מקובלות בלשכה

אתה מציג את זה כאילו זה רצון נטו שלך. הרי היה עליך לחץ מאנשיך לפרוש.

"לא היה לחץ. להיפך. קיבלתי טלפונים מכולם, להמשיך את ההתמודדות. ההחלטה שהתקבלה הייתה אישית שלי מתוך ראייה מפוכחת של טובת המקום שבו אני נמצא ופועל שנים רבות. חשבתי באמת שנכון לעשות את זה לטובת המקום עם כל הקושי האישי שבדבר. אני לא שמח, אבל ממשיך הלאה. יש בחירות, עופר מועמד, ומבחינתי הוא צריך לנצח באופן גורף, וזו המטרה שאני כרגע מצהיר עליה".

מה גורם לך לחשוב שאנשים ירצו נשיא שכיהן כבר שש שנים? טבעי שירצו מישהו חדש.

"יצחק רבין ז"ל נבחר להיות ראש ממשלה אחרי שכבר כיהן בתפקיד, והבחירה הייתה לדעת רוב הציבור, מוצלחת. עופר הוכיח את עצמו כאחד הנשיאים היותר טובים בלשכה, כמי שפעל באופן נמרץ לטובת החברים ומוכן ללכת שוב להתמודד על המשרה.

"הוא צריך להתמודד עליה, הוא לא מקבל אותה כמתנה ממישהו, ואני מניח שעופר יזכה לתמיכה מאוד גדולה בקרב ציבור לשכת רו"ח. הציבור מעריך אנשים עם עשייה שבאים ורוצים לכהן בתפקיד בכיר כנשיא הלשכה, לעומת אנשים שעד עתה פעלו לטובת עצמם ורוצים לכהן בתפקיד נשיא הלשכה".

כנראה, אתה מדבר על גוזמן. מה אתה חושב עליו ועל התאמתו לתפקיד?

"אני חושב שלו הוא ראה באמת את טובת הלשכה לנגד עיניו היה בא, מתמודד לוועד המרכזי ומראה שהוא פועל ותורם ממרצו ומזמנו לטובת הלשכה וחבריה, אם זה לקדנציה אחת, אם זה לשתיים. לאחר מכן, אם היה עדיין רוצה וחושב שהוא יכול לתרום ולהשקיע מזמנו, היה מואיל ומתכבד להתמודד לתפקיד הנשיא, ואם היה נבחר, אז היה נשיא הלשכה.

"אני חושב, שבנסיבות הנוכחיות, זה לא ראוי, זה לא נכון, ואינני רוצה להתייחס לגופו של איש. הצד השני הציג תפיסה של השקעה כספית עצומה במערכת בחירות בשיטות שאינן מקובלות בגוף כמו לשכת רו"ח, שהוא גוף וולונטרי, שטוב להן שלא היו מגיעות לעולמנו, לביתנו. זה מעורר בי שאלות ותהיות מה מסתתר מאחורי זה".

למה אתה מתכוון?

"מערכת שמשקיעה סכומי כסף גדולים מאוד כדי להיבחר לתפקיד הנשיא, אלה דברים שלא היו מקובלים בעבר, לא הגענו לרמות האלה".

מחליפים תחתונים אחד עם השני

אחת הטענות שליוו את קופמן במהלך הקמפיין - ושימשו כלי לניגוחו - הייתה, שהוא אינו עוסק כמעט בראיית-חשבון, אלא עסוק יותר בתכנון ערים. אך קופמן שולף טיעון מנצח: העובדה שיש נגדו שני תיקים בחשד לעבירות מס, בקשר לייעוץ מס שנתן ללקוחות, מדברת בעד עצמה. "זו הייתה אמירה משוללת יסוד. אני עוסק בראיית-חשבון. זה מעבר לכל שאלה. כל המטרה הייתה להקניט, ולא עניינית. אני מציע למתמודד האחר לבדוק טוב-טוב בציציותיו אם משרדו עוסק באינספור עיסוקים אחרים, שבינם לראיית-החשבון אין קשר.

"זה היה עניין קנטרני שניסה לרדת להיבטים אישיים בלי שום התייחסות עניינית לדרך שבה פעלתי בלשכה. התנהלות של מערכת בחירות שלא מתאים ולא ראוי שתהיה בלשכה רואי-חשבון".

קופמן מתכוון בין השאר לאמירה שהשמיע יו"ר BDO, שלמה זיו, במהלך כנס בחירות של גוזמן, ש"לשכת רו"ח זו חונטה ש-20 שנה מחליפה תחתונים אחד עם השני". בתגובה, שלח מנירב תחתונים לגוזמן ולזיו, תוך ניסיון לקלוע למידות הגוף שלהם.

באחרונה ניטשה מלחמה עזה סביב עניין מקצועי דווקא: נושא זכות ההצבעה בבחירות. מחנה קופמן רצה למנוע מחברי לשכה שלא שילמו דמי-חבר לשנה השוטפת, להצביע. מחנה גוזמן טען שזה בניגוד למה שהיה נהוג כל השנים. משהתקבלה החלטה בניגוד לדעתו, פנה גוזמן לבית-הדין של הלשכה.

במחנה קופמן הושמעו טענות כאילו המלחמה שמנהל מחנה גוזמן נובעת מכך שהמשרדים הגדולים - משם באים מרבית מצביעיו של גוזמן, חדלו לממן את דמי-החבר של רואי-החשבון השכירים, עקב המשבר הכלכלי. התוצאה: חלק גדול ממצביעיו הפוטנציאליים של מחנה גוזמן ייגרע ממנו.

קופמן: "אני חושב, שיש כאן התנהלות לא ראויה ממי שמתיימר להיות נשיא לשכה, כאשר הוא מוכן לגרום לכך שהלשכה תאבד הכנסה של כ-1.5 מיליון שקל רק על מנת שאולי הוא יקבל עוד מספר קטן של קולות מקרב אותה קבוצה. יותר מכך: הוא הבטיח בכותרת גדולה - עתירה לבג"ץ, ובסופו של דבר זה נגמר בבית-הדין של הלשכה.

"שם, כשהוצע להם במסגרת הסדר שאותם חברים שרוצים באמת ובתמים להיות חברים בלשכה ובעלי כוח הצבעה, ישלמו את דמי-החבר בהמחאה דחויה לסוף השנה, או לחלופין בפריסת תשלומים - כל ההצעות האלה ללא יוצא מן הכלל נדחו על הסף. אני חושב שעולה מכאן ריח של ניסיון להשליך רפש באחרים, גם אם יש בכך פגיעה בלשכת רואי-חשבון - פגיעה כלכלית ותדמיתית, מה שמעיד על התנהלות שבה הדבר היחיד שחשוב הוא לנצח את הבחירות. מה יהיה למחרת היום, ממש לא חשוב".

ניהלת קמפיין מאוד סולידי. במידה מסוימת אפילו הגשת את הלחי השנייה, כשנתנו לך "סטירה". בדיעבד, אתה חושב שזו הייתה התנהלות נכונה?

"אני לא חושב שתפקיד נשיא הלשכה הוא תפקיד שאתה צריך להיבחר אליו רק בגלל שאתה 'מרביץ' לצד האחר. אין לי ספק שיש בי את הכלים להשיב מלחמה, אבל חשבתי שככל שהמלחמה תוסלם, לשכת רו"ח תצא נפגעת יותר וגם רואי-החשבון יקבלו תדמית של מין גילדה מקצועית, שחבריה נלחמים זה בזה ולא פועלים זה לצד זה. ברור היה לי, שככל שהעניין יחריף העניין המקצועי יילך ויפחת ושאט הנפש שיחושו החברים ילך ויגדל".

תהיה התמודדות שלישית?

"אני בהחלט אשקול את העניין בחיוב אחרי שהדברים יהיו מאחוריי. כרגע כל כולי עסוק בלהבטיח את בחירתו של עופר מנירב לנשיא הלשכה בשלוש השנים הבאות". *

תגובה - "הכפשות מבית היוצר של מנירב"

בתגובה לדברי קופמן מוסר יגאל גוזמן: "שוב עופר מנירב מבצע סיכול ממוקד בקופמן ושולח אותו למשימות חסרות סיכוי, משל היה היד שמנענעת את העריסה. כך היה כשהמליץ עליו למועמדות למועצת רואי-החשבון, וכך היה כשדחף אותו להתמודד על נשיאות הלשכה. בשתי הפעמים קופמן נאלץ להסיר את מועמדותו בבושת פנים לאור כתב אישום חמור שהפרקליטות גיבשה נגדו. הפעם הוא שלח אותו לראיון שכולו הכפשות מבית היוצר של מנירב.

"אין תופסים אדם בשעת צערו ובשעה שעומד להיות מוגש נגדו כתב אישום חמור - ואני מקווה עבורו ועבור כל העוסקים במקצוע כי הוא ייצא זכאי. הייתי מציע לקופמן לברר במחנה שלו, למי בדיוק היה רצון להדיח אותו ממועמדותו ומי הרוויח מזה. דבריו הוכיחו שוב, כי הוא ומנירב הם אותה הגברת בשינוי אדרת. ציבור רואי-החשבון מבין כי השינוי בלשכה מתקרב, והוא תומך בי לנשיאות הלשכה וברשימתי 'רוח חדשה'.