השבוע בוול סטריט: צפי לירידה בשיעור אובדן המשרות בארה"ב

כלכלני מיטב: "מבדיקה שערכנו עולה כי שיעור האבטלה בארה"ב עשוי להיות אינדיקטור מקדים, טוב למדי, לרמת הריבית במשק האמריקני"

כאשר חופשות סוף הקיץ עדיין בעיצומן, המסחר בשבוע הקרוב בשוקי המניות בארה"ב צפוי להיות דליל, עם פוטנציאל לפרץ של פעילות ביום ו', כשהממשל יפרסם את דו"ח התעסוקה החודשי.

על אף רצף נתוני המאקרו, המגמה של מחזורי מסחר נמוכים בוול סטריט צפויה להמשך, כאמור, גם בשבוע הראשון של ספטמבר, כשיותר ויותר משקיעים שמים פעמיהם לחוף הים. "בדרך כלל זהו אחד מהשבועות האיטיים ביותר בשנה", אמר מייקל או'רורק, מחברת הברוקראג' BTIG, תוך כדי הכנות ליציאה לחפשה משפחתית. חלק מהדו"חות, שבד"כ זוכים לבחינה מדוקדקת, כמו נתוני מכירות כלי הרכב החודשיים, עשויים לקבל תשומת לב קטנה מרגיל. במקום זאת, הסוחרים המעטים שנותרו במשרדים עשויים למקד את תשומת הלב בנתוני התעסוקה החודשיים.

מתי יתחיל ריסון?

אחת הדילמות המרכזיות של המשקיעים היא מתי תועלה הריבית לראשונה. "מבדיקה שערכנו עולה כי שיעור האבטלה בארה"ב עשוי להיות אינדיקטור מקדים, טוב למדי, לרמת הריבית במשק האמריקני. כלומר, במחזורים כלכליים בעבר, ירידה בשיעור האבטלה הייתה אינדיקטור מקדים לעלייה של ריבית ה'פד'", מציינים כלכלני מיטב.

"מבדיקה שערכנו לגבי המשק האמריקני מראשית שנות ה-70 של המאה הקודמת ועד לאחרונה, עולה כי אף פעם ה'פד' לא העלה את הריבית כאשר שיעור האבטלה היה בעלייה. עם זאת, ירידה בשיעור האבטלה ב-0.6%, בממוצע, הובילה להעלאה ראשונה של הריבית המוניטרית. יתר על כן, פרק הזמן הממוצע שנדרש לבנק המרכזי להעלות את הריבית לראשונה, היה כשבעה חודשים לאחר ששיעור האבטלה הגיע לשיא. במידה שהחל מהשבוע, תתפתח מגמה של ירידה בשיעור האבטלה (די קשה להאמין), הספירה לאחור של מועד הריסון המוניטרי תחל", מסכמים הכלכלנים.

ביום ו' ננעל המסחר במגמה מעורבת: מדד הדאו ג'ונס ירד ב-0.38% ל-9,544.65 נק' ■ מדד ה-S&P 500 ירד ב-0.19% ל-1,028.97 נק' ■ מדד הנאסד"ק עלה ב-0.05% ל-2,028.77 נק'. בסיכום שבועי: הדאו ג'ונס עלה ב-0.4%, ה-S&P 500 עלה ב-2.1% ל-1,009.06 נק' והנאסד"ק עלה ב-0.4%.

נתוני מאקרו לשבוע הקרוב

■ מחר יפורסם מדד ה-PMI של שיקגו לחודש אוגוסט, הצפוי לקפוץ ל-47.2 נקודות מרמה של 43.4 נקודות בחודש יולי.

■ ביום ג', ה-1 בספטמבר, יפורסם מדד מנהלי הרכש למגזר היצרני לחודש אוגוסט, הצפוי לעלות ל-50.2 נקודות מ-48.2 נקודות ביולי. נציין כי קריאה מעל 50 נקודות מסמלת התרחבות.

■ כמו כן, יפורסם גם דו"ח בנוגע להוצאות בנייה בחודש יולי. כלכלנים צופים ירידה של 0.2%, לעומת עלייה של 0.3% בחודש יוני.

■ לקראת סוף יום המסחר יפורסמו גם נתונים לגבי מכירת מכוניות בחודש יולי.

■ ביום ד' יפורסם נתון ה-ADP למספר המועסקים במגזר הפרטי בחודש אוגוסט, כשהצפי הוא לגריעה של 246 אלף משרות, בהמשך לקיטון של 371 אלף משרות בחודש יולי.

■ בנוסף, יפורסמו נתונים מתוקנים בדבר פריון העבודה ברבעון השני, הצפויים להראות גידול של 6.1%, לעומת 6.4% בהערכה הראשונית.

■ נתון ההזמנות ממפעלים לחודש יולי יפורסם גם כן, והוא צפוי להצביע על עלייה של 1.5%, במשך לגידול של 0.4% בחודש יוני.

■ לקראת סוף המסחר יפורסמו הפרוטוקולים מישיבת הריבית האחרונה של הפדרל ריזרב.

■ ביום ה'- הדו"ח השבועי בדבר מספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה צפוי להיוותר על 570 אלף תביעות חדשות.

■ עוד ביום ה' - מדד מנהלי הרכש למגזר נותני השירותים לחודש אוגוסט, הצפוי להראות עלייה ל-48 נקודות, לעומת 46.4 נקודות בחודש יולי.

■ שכר העבודה הממוצע לחודש אוגוסט, שנתונים לגביו יתפרסמו ביום ו', צפוי להראות גידול של 0.1%, בהמשך לעלייה של 0.2% בחודש יולי. שבוע העבודה הממוצע בארה"ב צפוי להיוותר על רמה של 33.1 שעות.

■ להערכת כלכלנים, המשק האמריקני איבד בחודש אוגוסט 225 אלף משרות (לא חקלאיות), לאחר שבחודש יולי חלה גריעה של 247 אלף משרות.

■ שיעור האבטלה צפוי לעלות ל-9.5%.

במסחר ביום ו' בבורסת הסחורות בניו-יורק, החוזים העתידיים על הנפט הגולמי למסירה באוקטובר ננעלו בעלייה של 0.3% לרמה של 72.74 דולר לחבית.

מניות בכותרות

אורקל מתקרבת להשלמת עסקת הרכש של סאן מיקרוסיסטמס ב-7.38 מיליארד דולר. החברה ממתינה לאישור של נציבות האירופית, כאשר הדדליין הוא ביום ה'. סאן דיווחה ביום ו' לאחר המסחר על מעבר להפסד של 147 מיליון דולר, או 20 סנט למניה, ברבעון הפיסקאלי הרביעי שלה. ללא פריטים, סאן הרוויחה 3סנט למניה.

פורד , ג'נרל מוטורס ויצרניות רכב אחרות יפרסמו ביום ג' את נתוני המכירות שלהן באוגוסט. לאחר שביולי חלה קפיצה במכירות, בשל תוכנית הגריטה בארה"ב, קצב רכישת המכוניות צפוי לצמוח פעם נוספת גם באוגוסט.

ברקליס קפיטל מעלה את מחיר היעד של אינטל מ-19 דולר ל-22 דולר, ומעדכן את תחזית הרווח למניה לשנת 2010 מ-1.15 דולר ל-1.32 דולר. מותיר את המלצתו על "נייטרלי". בבית ההשקעות מעריכים כי אינטל תשים דגש על מכירות ערכות השבבים, לשם השפעה חיובית על תוצאות הרבעון האחרון של השנה.

ישראליות מעבר לים

וריפון תדווח על תוצאותיה הרבעוניות ביום ג', כשהצפי הוא ל-18 סנט למניה, לעומת 32 סנט ברבעון המקביל אשתקד.

לבית המשפט המחוזי בחיפה הוגשה בקשה לאשר תביעה ייצוגית בהיקף של כ-14.7 מיליון שקל נגד פרטנר . זאת, בטענה להפרת הסכמי התקשרות בכל הנוגע לשיטת החיוב של שליחת מסרונים (SMS).

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]