דודו-לנד

מי שכונה כאן "מלך הרייטינג" היה שמח להיווכח כי גם לאחר מותו, הוא ממשיך להיות אייטם מרכזי

ערוץ 10 הכריז על סרט תיעודי מיוחד, תחת השם המחייב: "מותו של מלך הרייטינג", בתקווה שמהדורת חדשות קצרצרה של שבע דקות לערך (כולל תחזית מזג האוויר), מעבר מהיר לסרט ה"תיעודי" וממנו אל השורדים החדשים בפיליפינים, תאפשר להם להשיג רייטינג שפעם טופז היה מביא בסמי-פריים של שבע בערב. ערוץ 2 מצידו, לא נשאר חייב, והבטיח הצצה לסרטו של אילן שושן על טופז.

המלחמה בין שני הערוצים מזכירה מעט את הימים היפים של מלחמת "מעריב"-"ידיעות אחרונות" עם שערים כמעט זהים, אבל המלחמה על שאריות הרייטינג שציווה להם טופז במותו, חשפה גם את היתרונות והחסרונות של כל צד. המהירות שבה הפיק ערוץ 10 את הסרט בהנחייתו של חיים אתגר, ראויה לציון וממחישה את אחד מאמצעי הלחימה החשובים בארסנל של חדשות 10: מהירות התגובה. ככה זה כשכוח גרילה נחוש נלחם בצבא גדול. התוצאות, מצד שני, היו רחוקות מלהשביע רצון.

מעבר לסגנון ההגשה הנעים של אתגר, הסרט הזה לא התברך ביותר מדי הישגים עיתונאים או תיעודיים. היה בו מעין "תקציר הפרקים הקודמים" שלא היה בלתי מעניין לכשעצמו, אבל התוספות החדשות היו די עלובות והסתכמו בצילום שלט הכניסה למשרדים של איזו חברת הפקה, הפסל של ראול ולנברג בכניסה לרחוב הנושא את שמו, ואפילו, החזיקו חזק, אתגר שותה קפה במקס ברנר המקום שבו נפגש טופז עם המפיק גרוס! מסוג הסצנות שיכולות להיות לגיטימיות כשמודי בראון מסכם מאה שנה לתל-אביב, לא כשמסכמים שבוע למותו של טופז.

בינתיים בערוץ 2 היה נדמה כי הכותרת על "צילומים בלעדיים של טופז" מתמוססת לה בתוך מהדורת חדשות "רגילה". אבל גם אם עד חמש דקות לפני תשע, היה נדמה כי מדובר בהבטחת סרק, הרי שהצילומים מתוך סרטו של שושן "שישודר בקרוב ברשת, כאן בערוץ 2" (כפי שהבטיח דני קושמרו, הבטחה שמיד נשוב אליה) היו מרתקים באמת, כשטופז, ספק הוזה, ספק יודע כבר ש"יכול להיות שבזמן שהסרט הזה ישודר, יתברר שאני שלחתי את האנשים..." ו"יכול להיות שעד אז אני כבר אמות".

בכתבה של פחות מעשר דקות, הייתה הרבה יותר עשייה תיעודית מאשר בסרט של כמעט שעה. הבעיה היחידה היא בכך שהכתבה המסקרנת שודרה בערך בין חמישה לתשע לתשע וחמישה, כלומר ממש מול דקות הפתיחה של "הישרדות", תוכנית הדגל של הערוץ המתחרה.

אני לא יודע מה יחסי הגומלין בין חברת החדשות לזכייניות (במקרה דנן "רשת"), אבל קשה שלא לשים לב לכך שקטעים מהסרט ששייך לה, שודרו במקביל לאיום הגדול ביותר על הרייטינג שלה. מבחינה עיתונאית-חדשותית, לא הייתה הצדקה להארכת מהדורת החדשות. האם היה כאן תנאי מוקדם של הזכיין?

ספק אם מישהו מבכירי התקשורת מתגעגע לטופז האיש, אבל מה שבטוח: טופז "האישיו" עובד אצלם שעות נוספות. *