מפתחי האפליקציות ל-iPhone מתחילים לצאת נגד הסינון הרודני של אפל

רגולטורים ומתכנתים מתקוממים על הסינון של אפל בבחירת אפליקציות לחנות האפליקציות המקוונת App Store, המציעה יותר מ-65,000 תוכנות להורדה עבור המכשיר

לפני כעשור, כשאפל עוד התעקשה לייצר בכוחות עצמה את אביזרי החומרה והתוכנה שלה, היא לא טרחה להזכיר את בעלות הברית העסקיות שלה כשדיברה בשבחי מוצריה.

היום החברה מבינה שהרוח החיה מאחורי הצלחת ה-iPhone שלה היא חנות האפליקציות המקוונת App Store, המציעה יותר מ-65,000 תוכנות להורדה עבור המכשיר.

פתיחתה של החנות בקיץ שעבר סימנה שינוי בהשקפת העולם של אפל, שוויתרה על השליטה המוחלטת במוצריה ובשירותים שהיא מעניקה. יוזמה זו של אפל משכה אלפי מתכנתים ויזמים שראו ב-App Store גשר שיביא אותם אל קהל הצרכנים הפוטנציאלי שלהם.

אלא שהצלחת החנות משכה את תשומת לבם של הרגולטורים האמריקנים, שפוקחים שבע עיניים על התנהלותה של אפל גם בקרב גורמים לא מעטים בעמק הסיליקון התעוררה ביקורת קשה. אלה, טוענים שבני חסותה העסקיים הרבים של החברה הפכו אותה מחברה בעל אופי חדשני לחברה בעלת אופי רודני.

מרגישים את הלחץ

באחת מחברות התוכנה הגדולות המפתחות אפליקציות עבור ה-App Store הביעו השבוע תסכול מהתהליך העמום בו משתמשת אפל כדי להחליט אילו אפליקציות יוצעו להורדה בחנות. אנשי החברה טוענים כי על אפל לאפשר העלאת אפליקציות לחנות לכל מי שחפץ בכך.

באפל כבר מרגישים את הלחץ המופעל עליהם. ביום ה' האחרון היא אישרה לאחת מהמתחרות העיקריות של iTunes באירופה Spotify, המציעה שירות במינוי חודשי להורדת שירים, להעלות את האפליקציה שלה לחנות.

בתחילת השבוע שעבר הכחישה אפל בשימוע בפני הוועדה הפדרלית לתקשורת כי חסמה את שירות Google Voice למשתמשי האייפון, וטענה כי טרם התקבלה החלטה לגבי אישורו.

לפי חברת סקרי השוק AdMob, לקוחות אפל משלמים כ-200 מיליון דולר בחודש עבור הורדת אפליקציות. לשם השוואה משתמשי מכשירים סלולריים המבוססים על תוכנת האנדרואיד של גוגל מורידים אפליקציות ב-5 מיליון דולר בחודש.

גם אם לאפל אין את כל המאפיינים המובהקים של מונופול בתחומה, שליטתה בגזרה הלוהטת ביותר של שוק הסלולר כיום עלולה לשנות את היחס האוהד שלו זכתה על-פי רוב.

אפל אינה יכולה להרשות לעצמה התנהלות משולחת רסן. הרגולציה האירופית, התקיפה והקפדנית מזו האמריקנית, אותתה לאחרונה על נכונותה להגביר את הפיקוח על שוק המוזיקה המקוון, כשאסרה על אפל ועל הגופים להם היא משלמת תמלוגים להגביל את מכירות השירים ב-iTunes תמורת מחיר שנקבע מראש.

אפל צריכה גם להיזהר שלא לעורר אנטגוניזם בקרב חובבי הגאדג'טים הנאמנים לה. כך, המפתח הראשי של האפליקציה הפופולרית ביותר ב-App Store, ג'ו היואיט מפייסבוק, קרא לאפל בשבוע שעבר להפסיק לסנן את האפליקציות בחנות.