ה'פד' הרוויח 14 מיליארד ד' מהלוואות למערכת הפיננסית

האומדן של ה'פד' מדגיש את האפשרות שגם בנקים מרכזיים נוספים הרוויחו מצעדי המאבק שלהם במשבר, לכל הפחות לפני ההתאמה לסיכונים שהם לקחו על עצמם

הפדרל ריזרב הרוויח 14 מיליארד דולר על תוכניות ההלוואה שלו, שסיפקו מאות מיליארדי דולרים בנזילות למערכת הפיננסית מאז תחילת המשבר לפני שנתיים, לפי מקורות בבנק המרכזי האמריקני.

האומדן הפנימי הזה של הפד מתבסס על ההפרשים בין העמלות והריבית שהפד גבה על ההלוואות שלו לבין הריבית שהיה מרוויח אילו השקיע את הכספים בשטרי החוב של האוצר האמריקני לשלושה חודשים.

הבנק המרכזי הרוויח כ-19 מיליארד דולר מגביית ריבית ועמלות מהמוסדות הפיננסיים שהשיגו ממנו את הכספים בשיא המשבר. הריבית שהפד היה מקבל אילו השקיע את אותם כספים בשטרי החוב של האוצר נאמדת ב-5 מיליארד דולר - ופירוש הדבר הוא רווח של כ-14 מיליארד דולר מאוגוסט 2007.

האומדן של ה'פד' מדגיש את האפשרות שגם בנקים מרכזיים נוספים הרוויחו מצעדי המאבק שלהם במשבר, לכל הפחות לפני ההתאמה לסיכונים שהם לקחו על עצמם.

תחשיב סודי

התחשיב של עובדי ה'פד', שלא הותר לפרסום ולא הותאם לסיכון ההלוואות, מתייחס רק למסגרות הנזילות שהוא סיפק. הללו כוללות את מסגרת ריבית הניכיון ומכרזי האשראי לבנקים (TAF), עסקאות החלפת מטבעות עם בנקים מרכזיים אחרים, רכישות ניירות מסחריים (חובות קצרי מועד של בנקים) ומימון משקיעים בניירות ערך מגובי נכסים.

התחשיב אינו כולל את החילוצים הספציפיים של חברות על-ידי הפד (כמו AIG, לדוגמה), ורכישת נכסים ארוכי טווח, כמו אג"ח אוצר ואג"ח מגובות משכנתאות.

הבנק המרכזי עדיין חשוף לסכנת הפסדים משמעותיים בכוח בתיקי הנכסים ששימשו אותו לחילוץ בר סטרנס ו-AIG. אומדן הרווח שלו עדיין לא כולל רווחים והפסדים לא מגולמים מתיק אג"ח האוצר והאג"ח המשכנתאיות שהוא רכש במסגרת התוכנית בהיקף 1.75 טריליון דולר לסיוע נוסף לכלכלה.

ה'פד' מרוויח גם ריבית על האג"ח הללו, כמו על ההלוואות שנתן, אך הוא עלול להפסיד אם ימכור אותן בשערי הריבית גבוהים יותר מהמועד שבו הוא רכש אותן.

כמה פוליטיקאים מותחים ביקורת על הבנק המרכזי בשל השימוש בכספי ציבור לחילוץ קבוצות כושלות כמו AIG ובר סטרנס. המאזן של הפד התנפח בבת אחת מ-800 מיליארד דולר ב-2007 לכ-2 טריליון דולר כעת.