השקעה חמה: מחירי הסוכר זינקו מתחילת השנה בכ-90%

בחלק משוקי הסחורות יש טענה לספקולציות במסחר, שמנווטות את המחירים, אולם בשוק הסוכר נרשמה פגיעה חמורה בצד ההיצע, שגרמה לעודף ריאלי של ביקושים בהיקף של 5 מיליון טון סוכר ■ עודף הביקוש הזה דחף את המחירים מעלה

אחת לתקופה שוק הסחורות מספק למשקיעים ביצת זהב חדשה - נפט, חיטה, לעיתים המתכת הזהובה בעצמה. בשבועות האחרונים ביצת הזהב הזו היא דווקא הסוכר. התנאים בשוק הסוכר (כן, יש דבר כזה) השתנו והפכו את הלבן-לבן הזה לאטרקטיבי להשקעה.

שימו לב לנתונים שמציג קובי פלר, סמנכ"ל ההשקעות בכלל פיננסים קרנות נאמנות: בחודשים האחרונים, עם הרוח הגבית שהעניקה ההתאוששות בשוק הסחורות, רשמו מחירי הסוכר זינוק חד, ומתחילת השנה הם עלו בכ-90% בסך הכול.

בחלק משוקי הסחורות יש טענה לספקולציות במסחר, שמנווטות את המחירים, אולם בשוק הסוכר נרשמה פגיעה חמורה בצד ההיצע, שגרמה לעודף ריאלי של ביקושים בהיקף של 5 מיליון טון סוכר. עודף הביקוש הזה דחף את המחירים מעלה.

"בצורת קשה בהודו פגעה ביבולים, והיא נוטרלה רק בצורה חלקית על ידי עלייה בתפוקת הסוכר בברזיל", מספר פלר. "הודו, עד לאחרונה יצואנית סוכר גדולה, הפכה בחודשים האחרונים ליבואנית של סוכר. לכך נוסיף את רפורמת מכסות הסוכר שהונהגה בגוש האירו, שגרעה כ-6 מיליון טון סוכר, ונקבל לחץ ביקושים גדול למדי".

התוצאה לא איחרה להגיע: תפוקת הסוכר צפויה, על פי ההערכות, לרדת בעונת הזריעה הנוכחית בכ-12% - כלומר 149 מיליון טון - בהשוואה לעונות זריעה קודמות. ייצוא הסוכר מברזיל להודו זינק ביולי לבדו ב-21%, כשבסוף החודש הרחיבה הממשלה ההודית צו המאפשר יבוא של סוכר גולמי ללא מכס עד מארס 2010, ושל סוכר לבן עד נובמבר הקרוב. כמו כן, המסחר בסוכר הותר ללא מגבלה בגבולות המדינה.

פלר מציין עוד כי בהודו נשמעו לאחרונה התבטאויות הצופות כי מלאי הסוכר במדינה יתאפס עד אוקטובר, וזאת בהשוואה לעודף מלאי של 8.5 מיליון טון בתקופה המקבילה אשתקד.

השינוי בביקוש לסוכר בהודו נובע משינוי אסטרטגי שחל במאזן הסוכר העולמי בשנים האחרונות: תושבי המדינות המתעוררות במזרח אסיה, ובראשן הודו וסין, משנים את הרגלי הצריכה שלהם, ומגדילים תוך כך את צריכת המזון עתיר הסוכר.

השלכות האתנול והאל-ניניו

גם הטבע משחק תפקיד, והשנה גשמי ה"אל ניניו" צפויים להיות כבדים מהרגיל באמריקה. גשמים אלו, לצד הבצורת במזרח הרחוק, פוגעים פעם נוספת בתפוקת הסוכר של שני האזורים, אומר פלר.

במהלך החודש פורסם בארה"ב, כי יצרניות המזון הגדולות פנו לממשלה בטענה כי מלאי הסוכר שברשותן עשוי לאזול במידה ולא יתאפשר להם ייבוא נוסף של הסחורה, על פי צו המכסות הקיים במדינה.

חברות דוגמת קראפט (סימול: KFT), ג'נרל מילס (סימול: GIS), הרשי (סימול: HSY) ומארס פנו במכתב לשר החקלאות האמריקני, והעלו בפניו את החשש כי מחסור נוסף בסוכר יביא לעלייה חדה במחירי מוצריהם ולפיטורי אלפי עובדים.

פלר מזכיר כי בשנים האחרונות שילמו יצרניות המזון בארה"ב מחיר כפול על הסוכר בהשוואה למחירו הגלובלי, ורק השנה המצב התהפך. מנגד, מגדלי הסוכר בארה"ב, שנהנו מאוזן קשבת בממשל בוש, ינסו להשפיע על אנשיו של הנשיא אובמה, כי אין צורך להרחיב את מכסות הייבוא.

איום נוסף למלאי הסוכר העולמי, אומר פלר, נובע מהשימוש ההולך וגובר בסחורה לייצור דלק חלופי (אתנול). "ברזיל משתמשת כבר כיום בכמחצית מתוצרתה על מנת לייצר אתנול", הוא מציין.

כדי לחזק עוד יותר את טיעוני המשבר בשוק הסוכר, מזכיר פלר מחקר שפרסם בנק ההשקעות גולדמן זאקס בתחילת אוגוסט, שטען כי החל משנת 2010 צפוי מחסור בסחורות שונות ברחבי העולם, כתוצאה מהשקעת חסר בתשתיות ייצור בשנים האחרונות, על רקע מחסור באשראי זמין הנחוץ לצורך הגדלת כושר הייצור.

איך משקיעים?

משבר במקום אחד בעולם הוא כמובן הזדמנות במקום אחר, ועליית מחירי הסוכר היא הזדמנות טובה למשקיעים שמעוניינים להמתיק את תיק ההשקעות שלהם עם הסחורה החמה של השבועות האחרונים. הדרך הראשונה והישירה להשקעה בסוכר היא, כמובן, באמצעות החוזים העתידיים על מחיר הסוכר. אך פעולה זו אינה נגישה למרבית המשקיעים הפרטיים, בשל גודל החוזים, היקף הביטחונות הדרושים והעלויות הכרוכות בגלגול חוזים.

"נוסף על כך, עקום החוזים התהפך והפך ליורד, מצב המגלם עודפי ביקוש בטווח הקצר", מציין פלר. "עקום כזה מייצר דילמה, אם לקנות חוזה קצר או ארוך. המשך מצב של ביקושי יתר יעלה את החוזים הקצרים, ומנגד גידול בהיצע עשוי להוריד את כל העקום כלפי מטה", הוא מוסיף.

לפיכך, פלר ממליץ להיחשף לסוכר באמצעות קרן נאמנות, תעודת סל או ETF שמשקיעים במדדי הסחורות. הסוכר מהווה כ-5% ממדד הסחורות העולמי, ה-CRB.

אפשרות נוספת היא להשקיע במניות יצרניות הסוכר, הנסחרות בבורסות השונות. "גם אם מחיר הסוכר יירד, מחירו עדיין גבוה ורווחי מאוד עבור היצרניות", אומר פלר. הוא מציין שתי חברות אירופאיות מהתחום - Tate (סימול: TATE :LN) ו-Suedzucker (סימול: SZU:GR), אך הן אינן מומלצות לדבריו, בעקבות מכסות הייצור והמחיר המפוקח המונהג באירופה.

יצרנית סוכר אחרת, Cosan הברזילאית, הנסחרת גם בארה"ב (סימול: CZZ), קיבלה לפני שבועות ספורים המלצת "קנייה" מבנק ההשקעות מריל לינץ', ומחיר יעד של 9.60 דולר, הגבוה בכ-20% ממחיר המניות בשוק. החברה מייצרת סוכר ונסחרת כיום במכפיל 7 לרווחי 2009.

למשקיעי האג"ח פלר ממליץ על השקעה בסיכון בינוני באמצעות אג"ח הנקובה בליש"ט של חברת Tate, שמעניקה תשואה לפידיון של 4.5% ונפרעת ב-2012. החברה מעניקה מרווח של 2.7% על אג"ח ממשלתית ומדורגת BBB-. *

roee-b@globes.co.il