משרד התחבורה מקדים את רפורמת הייבוא המקביל לחודש נובמבר

משרד התחבורה לא קיבל את המלצות הרשות להגביל את הייבוא האישי לרכב חדש בלבד והחליט לאפשר ייבוא אישי של רכב משומש עד שנתיים ■ המכס החל להדק עצמאית את הפיקוח על החשבוניות ומעכב מתן אישורים

מתרחבים חילוקי הדעות בין רשות המסים למשרד התחבורה בסוגיית הייבוא האישי של רכב לישראל. ל"גלובס" נודע כי בישיבה, שקיים אתמול שר התחבורה, ישראל כץ, בנושא הייבוא האישי הוחלט לדחות את המלצות רשות המיסים להגביל את הייבוא האישי של רכב לדגמים חדשים בלבד, במקום לרכב עד גיל שנתיים כפי שהמצב כיום.

לטענת רשות המסים, הגבלת הייבוא האישי לרכב חדש בלבד היא הדרך היחידה לחסום את גל הזיופים וההונאות בתחום הייבוא האישי, שלטענתה גורם למדינה הפסדי מס של מאות מיליוני שקלים בשנה.

היום (ג') הודיע משרד התחבורה, כי החליט להקדים את רפורמת הייבוא המקביל, כלומר ייבוא רכב שלא דרך יצרן הרכב, כבר לחודש נובמבר. במקביל אישר המשרד את הייבוא של כלי רכב שנמכרים בארה"ב אך אינם מיוצרים שם ובהם כלי רכב היברידים. יצוין כי עד כה לא התאפשר לייבא כלי רכב כאלה.

משרד התחבורה גם החליט לדחות את ההמלצה של הוועדה הציבורית בנושא הייבוא האישי, שהסתפקה בהגבלת גיל הרכב המיובא לשנה אחת בלבד. הוועדה, בראשות שופטת, כונסה בינואר האחרון על ידי משרד התחבורה והגישה את המלצותיה לשר התחבורה במאי. גם הוועדה נימקה את המלצתה להגביל את גיל הרכב בצמצום מקרי ההונאה השיטתיים, שאותם חשפה בדו"ח שלה.

יצוין כי אם משרד התחבורה היה מחליט להגביל את הייבוא לרכב חדש או לרכב בן שנה אחת בלבד, הצעד היה פוגע משמעותית בשוק הייבוא האישי ומגביל את האפשרות לאתר בחו"ל דגמים במחיר מופחת. עם זאת המשרד אימץ ככל הנראה כמה המלצות אחרות של הוועדה, שקוראות להסדרה חוקית של ענף הייבוא האישי במסגרת ממוסדת.

בתוך כך נודע ל"גלובס" כי המכס לא ממתין למשרד התחבורה והחל לאחרונה להדק את הפיקוח על חשבוניות הרכישה של רכב חדש בחו"ל, שמוגשות על ידי היבואנים האישיים לצורך חישוב המיסוי בישראל. ההחמרה היא בעקבות מקרי ההונאה, שנחשפו בחודש שעבר בחיפה. בנוסף החל המכס, בשילוב עם מס הכנסה, בחקירה של מקורות ההכנסה של אזרחים, שייבאו על שמם רכב בייבוא אישי בחודשים האחרונים.

יבואנים סדירים בענף הרכב הגיבו להחלטה בחריפות ואמרו כי "משרד התחבורה יוצא מגדרו להגן על האינטרסים של הייבוא האישי, שחלק גדול ממנו מתבצע בצורה של סחר מאורגן שאינו מוכר על פי החוק כפי שגם נחשף בדו"ח הוועדה הציבורית שזימן משרד התחבורה".