כספי שווה 40 דולר, קובי בראיינט 85

איך עובדת שיטת מכירת הכרטיסים והמנויים ב-NBA ■ מי הכניסה הכי הרבה ממשחקיה ב-2008/09 ■ ואיך מנסות הקבוצות בזמן המשבר הכלכלי למנוע מהקהל לנטוש?

מי שמדבר על עונת ה-NBA כארוכה מדי (82 משחקים), מתעלם מנתון אחד משמעותי: כמות המשחקים הנכבדת שמארחת כל קבוצה במהלך העונה אמורה לסייע לה בעיקר להגדיל את ההכנסות ממכירת כרטיסים ומדברים נלווים למשחקי הבית (הפעלת מזנונים, חנויות וכו'). מנתונים שפרסמה הנהלת ה-NBA עולה שבעונה החולפת ההכנסה הממוצעת ממכירת כרטיסים למשחק בית מסתכמת ב-912,953 דולר למשחק.

מי שהפכה כל משחק שלה לגורם הכנסה משמעותי יותר מכולן היא האלופה לוס אנג'לס לייקרס, שההכנסה שלה ממכירת כרטיסים בעונת 2008/09 עמדה על 1.96 מיליון דולר למשחק. בסך הכל רשמו הלייקרס הכנסה של 80.2 מיליון דולר ממכירת כרטיסים בעונה הסדירה. יש לציין כי הלייקרס גם אירחו 12 משחקים בפלייאוף.

ניו יורק ניקס, שאמנם לא הצליחה על המגרש, מדורגת שנייה עם הכנסה של 1.66 מיליון דולר (הכנסה כוללת של 67.9 מיליון דולר) ממכירת כרטיסים, בעיקר בגלל שמחיר מנוי למשחק הקבוצה היה היקר ביותר בליגה - 61% מעל המחיר הממוצע. אלא שאצל הניקס מתחילים להרגיש את הירידה, אחרי שבשנה שעברה הכניסו ממכירת כרטיסים 75 מיליון דולר.

שתי הקבוצות שסוגרות את הרשימה הן מינסוטה טימברוולבס שהכניסה בממוצע 350,118 דולר למשחק מכרטיסים (14 מיליון דולר בעונה בסה"כ), וממפיס גריזליס שהכניסה 322,105 דולר (13.2 מיליון דולר).

להבדיל מהספורט באירופה שחי בעיקר מזכויות שידור (בעיקר הכדורגל), נתוני מכירת הכרטיסים מהווים את הגורם המשמעותי ביותר בספורט האמריקני. ב-NBA, למשל, הכנסות ישירות ממכירת כרטיסים מהוות אצל רוב הקבוצות בליגה בין 40%-45% מההכנסה הכוללת.

עוד עולה מהנתונים שלמרות שממוצע הצופים העונה עמד על 17,570 למשחק, הרי שכמות הצופים המשלמים עבור כרטיסים עמדה על 14,095 למשחק. דטרויט פיסטונס היא הקבוצה שהצליחה להביא הכי הרבה "צופים משלמים" - 19,006 בממוצע למשחק. במינסוטה רק 7,372 צופים בממוצע למשחק שילמו עבור כרטיס למשחקי הבית של הקבוצה.

נוכחות? לא חובה

אחד הדברים הכי משמעותיים לליגה בהקשר של כמות כרטיסים, הוא לאו דווקא כמות רוכשי הכרטיסים, אלא כמה אנשים ששילמו עבור כרטיס באמת מגיעים למשחק. ובכן, הלייקרס גם כאן מובילים - 92.2% ממי שהחזיק כרטיס ביד למשחקי הקבוצה בעונה החולפת אכן הופיע למגרש. הממוצע בליגה של "צופים עם כרטיס ביד שמגיעים למשחק" עומד על 81%. כלומר, 19% מאלו שמחזיקים כרטיסים למשחקי ה-NBA בעונה שעברה, כלל לא הגיעו למשחק ולא עשו בכרטיס כל שימוש (מכירה וכו').

אצל מינסוטה ושארלוט המצב הוא הגרוע ביותר - 35.4% מאלו שרכשו כרטיסים העדיפו שלא להגיע למשחקים. לעניין הזה, אגב, ה-NBA מצאה פיתרון נוח שמסייע לה לשמור על ממוצעים נאים: כל מי שרכש כרטיס למשחק - לא משנה אם הגיע או לא - נכנס לתחשיב הממוצע כאילו הוא נמצא באולם.

חם, לוהט, מתחמם

הניסיון למנוע ירידה בכמות הצופים בעקבות המשבר הכלכלי, בא לידי ביטוי גם בקיץ הנוכחי ביצירתיות יוצאת דופן של הקבוצות. מאחר שהרבה יותר קשה להציע מנויים שנתיים, מרבית הקבוצות הולכות על שיווק של מיני-מנויים. למשל, ניו ג'רזי נטס מציעה "מנוי אטרקציה", שכולל מנוי לעשרה משחקים שכולל את הקבוצות הכי אטרקטיביות בליגה - לייקרס, סלטיקס, קליבלנד, מיאמי היט ואורלנדו. בדטרויט מציעים מנויים למשחקי אמצע השבוע (12 משחקים במחיר של 9), או מנויים למשחקי סוף שבוע (12 במחיר 9), או "חבילה מוזלת", של 16 משחקים עבור 225 דולר בלבד (14 דולר ממוצע לכרטיס). בפילדלפיה מציעים חבילת חזרה לבית הספר - ארבעה כרטיסים למשחק פתיחת העונה, שני ילקוטים לבית הספר, שתי חולצות ושני כובעים - כל זה עבור 75 דולר.

במיאמי היט החליטו לשנות גישה לחלוטין ולהציע לאוהדים כרטיסים לפי אטרקטיביות של היריבות. הקבוצה פרסמה את לוח המשחקים ולצדו שלוש קטגוריות מחיר - 15 משחקים הוגדרו כ"משחקים חמים", 19 הוגדרו "משחקים יותר חמים", ו-7 "משחקים הכי חמים". גם כאן יאלצו האוהדים שירצו לראות את ארבעת הכוכבים החמים של הליגה - קובי (לייקרס), לברון (קליבלנד), קווין גארנט (סלטיקס) ודווייט הווארד (אורלנדו) - לשלם מחיר גבוה של יותר מפי שניים ממחיר של כרטיס "רגיל". לפי המפתח החדש של ההיט, קובי בראיינט שווה 85 דולר למשחק, לעומת 40 דולר שישלם מי שירצה לראות את עמרי כספי.