הבועה חיה, נושמת ובועטת

דיברו על קיץ שחון. על משבר כלכלי. אבל חלון ההעברות של קיץ 2009 בחמש הליגות הבכירות באירופה הסתכם ב-1.98 מיליארד אירו, עלייה של 10% לעומת הקיץ הקודם ■ הסיבות העיקריות: הנפט (מנצ'סטר סיטי), הטירוף (ריאל מדריד), הטירוף לעצור את הטירוף (ברצלונה), ועונה בלי אליפות (באיירן)

1. 1.98 מיליארד אירו. זהו הסכום שהוציאו הקיץ בחמש הליגות הבכירות של אירופה (אנגליה, גרמניה, איטליה, ספרד, צרפת) על שחקני רכש, בחלון ההעברות שנסגר סופית שלשום. איפה הסכום הזה עומד לעומת העונות הקודמות? בקיץ 2008 בזבזו המועדונים 1.8 מיליארד אירו, בקיץ 2007 הסכום הסתכם ב-2.2 מיליארד אירו.

מסקנה? המשבר הכלכלי לא הגיע לכדורגל וגם לא יגיע. הסכום שהוציאו הקבוצות השנה דומה מאוד לסכומים של השנים הקודמות, בהן מצב השווקים הגלובאליים היה הרבה יותר מחוייך.

2. הוכחה נוספת לכך שאין קשר בין המשבר לבין הכדורגל, אפשר למצוא בהעברות היקרות של הקיץ. כריסטיאנו רונאלדו הגיע לריאל מדריד עבור 94 מיליון אירו, והפך לשחקן היקר בכל הזמנים. זלאטן איברהימוביץ' נרכש על-ידי ברצלונה בסכום של כ-68 מיליון אירו, אם לוקחים בחשבון גם את שווי השוק של סמואל אטו, שבמסגרת עסקה זו עבר לאינטר. בכך נכנס איברהימוביץ' למקום השלישי ברשימת השחקנים הכי יקרים בהיסטוריה, אחרי זידאן (הגיע לריאל עבור כ-73.5 מיליון אירו). ויש עוד: קאקה נחת כבר בתחילת החלון במדריד עבור 65 מיליון אירו, והוא השחקן הרביעי הכי יקר בכל הזמנים.

שורה תחתונה: בזמן שבעולם רק התחילו לדבר על יציאה מהמיתון, כמה ממועדוני הכדורגל הבכירים של אירופה התנהלו כאילו מדובר בתקופת השפע המפוארת ביותר בתולדותיה של היבשת.

3. קיץ 2009 ייזכר לנצח כקיץ של ריאל. פרויקט הגלאקטיקוס השני של פלורנטינו פרז במדריד קבע שהבלאנקוס, שהוציאו 257 מיליון אירו על שחקנים חדשים, הפכו למועדון שמבזבז הכי הרבה בחלון העברות בודד על רכש. ריאל שברה את השיא שהחזיקה צ'לסי מ-2003, אז הרוכש החדש של הקבוצה הלונדונית, רומן אברמוביץ', הביא איתו נדוניה בדמות רכש בשווי 183 מיליון אירו.

4. למרות תחזיות קודרות לפיהן הפרמיירליג תירגע באופן משמעותי בקיץ הזה בעקבות חוקי המס החדשים בממלכה (העלאת שיעור המיסוי לבעלי משכורות של יותר מ-150 אלף ליש"ט בשנה מ-34% ל-50%), הרי שגם הפעם הליגה האנגלית הוציאה הכי הרבה כסף על חיזוק - 576 מיליון אירו. ההתפרעות של ריאל לא עזרה לליגה הספרדית בנושא זה - שם הסתכמו ההעברות ב-481 מיליון אירו (ובאופן לא ממש מפתיע, על 77% מהסכום הזה אחראיות ברצלונה וריאל).

מי שעזרה לפרמיירליג להכריע את הכף היא מנצ'סטר סיטי, שהיתה השנה הקבוצה השנייה הכי בזבזנית באירופה אחרי ריאל, עם הוצאה של 139 מיליון אירו על רכש. כמה משמעותית היתה הסיטי? ארבע הגדולות של הליגה (מנצ'סטר יונייטד, ארסנל, צ'לסי וליברפול) רשמו קיץ רגוע במיוחד, לא צירפו סופרסטארים לשורותיהן והוציאו יחד פחות ממה שהוציאה סיטי - 118 מיליון אירו. הרגיעה של הגדולות היא גם זו שמסבירה מדוע נרשמה השנה ירידה מסוימת בהוצאות הכוללות של קבוצות הפרמיירליג, אחרי שבקיץ 2008 הן בזבזו 614 מיליון אירו.

מי שכן הושפעה מחוקי המס החדשים באנגליה היא הצ'מפיונשיפ, ליגת המשנה: לראשונה מאז 1998, הקבוצות שם הכניסו יותר (113 מיליון אירו) מאשר הוציאו (54 מיליון) על רכש.

את המקום השלישי ברשימת הליגות הבזבזניות תופסת הסרייה A, עם 448 מיליון אירו. לסכום הזה הצליחו המועדונים להגיע גם בזכות הכנסה יפה על מכירות בסך 427 מיליון אירו, כאשר לא פחות משמונה קבוצות מסיימות את הקיץ עם רווח מהפעילות בשוק ההעברות, הבולטת מביניהן היא מילאן: מכרה ב-80 מיליון אירו, רכשה רק ב-21.5 מיליון.

5. ואם כבר תשואות חיוביות, אז גם בחלון הנוכחי התברר שברזיל וארגנטינה הם שני מקומות שבהם הכדורגל ממשיך לקיים את עצמו בזכות עסקאות למכירת שחקנים. ברזיל רשמה את המאזן החיובי הגבוה בעולם הכדורגל מעסקאות שחקנים - פלוס 81 מיליון אירו. בסך הכל ייצאה הליגה הבכירה בברזיל שחקנים ב-93 מיליון אירו, ורכשה ב-12 מיליון בלבד. בארגנטינה סיימו את החלון בפלוס של 69 מיליון אירו (מכירה ב-76 מיליון אירו, רכישה ב-7 מיליון בלבד).

6. עוד סיפור מעניין מהקיץ הזה הוא זה של באיירן מינכן, יריבתה של מכבי חיפה בליגת האלופות. בבאיירן עובדים בשנים האחרונות לפי סכמה קבועה: אם זה מקולקל, נשלם כסף ונתקן את זה. ואם זה לא מקולקל, למה לנסות לתקן.

אחרי שאיבדה את האליפות בבונדסליגה בעונה הקודמת, רשמה באיירן קיץ פורה במיוחד עם הוצאות של 75 מיליון אירו, מתוכם 54 מיליון על אריאן רובן מריאל מדריד ומריו גומז משטוטגרט. בקיץ 2008, אחרי שהקבוצה זכתה בדאבל, היא לא הוציאה אירו שחוק בשוק ההעברות, ואילו בקיץ 2007, שוב אחרי אובדן אליפות, רשמו הבווארים את חלון ההעברות הפורה ביותר בהיסטוריה עבור קבוצה בבונדסליגה, עם רכש בסך 85 מיליון אירו.

7. ולמי שתוהה מה קרה בשוק ההעברות בישראל, אז כאן המצב הרבה יותר מדכא. פיצוצה של בועת האוליגרכיה גרם לכך שהקבוצות פה הסתמכו בעיקר על העברות חופשיות, שחקנים שחזרו מהשאלות ורכש בכסף קטן במיוחד. איזה דברים בולטים בכל זאת נרשמו? איתי שכטר, שעבר ממכבי נתניה להפועל ת"א עבור 350 אלף אירו (מחצית מכרטיסו נותר בידיה של נתניה); עלי עותמאן עובר למכבי חיפה מבני סכנין עבור סכום דומה; הירוקים גם רכשו מסקונטו ריגה את ולדימיר דבאלשווילי עבור כ-300 אלף אירו, ואת ז'ורז' טשיירה שנחת כאן מהליגה הקפריסאית בתמורה ל-120 אלף אירו.

הקיץ הנוכחי ייזכר כשחון במיוחד בליגת העל, בטח על רקע הקיץ הקודם, שבו בית"ר ירושלים לבדה הוציאה 3.5 מיליון אירו ומכבי ת"א קנתה את מאור בוזגלו וגיז'רמו ישראלביץ' ב-2 מיליון אירו. נו, אז אולי בכל זאת המשבר הכלכלי היכה במקומות מסוימים בכדורגל.