אלישע ינאי: "לעצור הספקולנטים שעושים סיבוב על הגב של התעשיינים - אסור שהדולר יהיה מתחת ל-4.2 שקלים"

גלובס tv ינאי דיבר במסגרת מסיבת עיתונאים דחופה שכינסו היום תעשיינים בולטים בישראל ■ יאיר שמיר, יו"ר התעשייה האווירית: "אמירות בסגנון 'יצאנו מן המיתון' אינן משקפות את המצב האמיתי בתעשייה שעיקר תוצרתה מופנה ליצוא" ■ יו''ר מכון היצוא דוד ארצי ל"גלובס": "יש לנקוט בדחיפות פעולות אגרסיביות נגד הספקולנטים במט"ח"

"אין ספק שהספקולנטים חוגגים על הגב שלנו התעשיינים, והנשק להילחם בהם מוכר - צריך למנוע מסחר קצר טווח בשקל-דולר וכן לגבות מס על רווחים מפעילות ספקולנטית במט"ח", אמר היום אלישע ינאי, נשיא ומנכ"ל מוטורולה ישראל, במסגרת מסיבת עיתונאים דחופה שכינסו היום (ד') תעשיינים בולטים בישראל.

מסיבת העיתונאים כונסה בתגובה לפרסומים שונים מהימים האחרונים לפיהם המשק נחלץ מהמיתון. לדברי ינאי, על האוצר ובנק ישראל לקבע את הדולר ברמה של 4.20 שקלים לפחות, כדי למנוע את המשך הפיטורים במשק. בכירי המשק טענו היום כי ההכרזות הללו חסרות שחר וכי האוצר אינו נותן את המשק הנכון לבעיית הגידול באבטלה שהיא פועל יוצא של היחלשות הדולר.

"אמירות בסגנון 'יצאנו מן המיתון' אינן משקפות את המצב האמיתי בתעשייה שעיקר תוצרתה מופנה ליצוא" אמר יאיר שמיר, יו"ר התעשייה האווירית (תע"א) ופעיל בתעשיית ההון סיכון והפרייבט אקוויטי כמנהל שותף בקרן קטליסט.

יהודה זיסאפל, נשיא קבוצת רד בינת ויו"ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה, הציג נתונים, ולפיהם בשנת 2008 גדלו מכירות תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה בכ-3% בערכים דולריים ואלו בערכים שקליים הן קטנו בכ-11% בגלל משבר שער הדולר. לדבריו היחלשות הדולר פוגעת בכושר התחרות של התעשייה הישראלית ומקטינה את הכדאיות בהמשך פעילותן של חברות רב לאומיות בישראל. מכאן, שלא תעמוד הברירה בפני החברות להמשיך ולפטר עובדים. "כתוצאה מכך הכלכלה הישראלית והצמיחה ייפגעו, מה שיביא בסופו של דבר להחלשות השקל ממילא, אבל אז הפגיעה במשק הישראלי כבר תהיה בלתי הפיכה", אמר זיסאפל.

"לדולר בעולם התנהגות משלו וקשה לנו להשפיע על כך. יחד עם זאת, יש לנו ידיעה ברורה שהשקל מתחזק יתר על המידה. הנגיד נלחם בכך אך נוצר הרושם שהמלחמה שהיא לא קונבנציונלית, מחייבת נשק חדש לחיזוק הדולר, כי בכך תלויות עשרות אלי משרות", אמר ינאי.

ליברליזם מופשט

"הצעדים שהנגיד סטנלי פישר נקט עד כה היו טובים, אבל כעת צריך לעבור לשלב הבא", הוסיף ינאי. לדבריו, במסגרת התוכנית הכלכלית לייצוב המשק ב-1985 הוחלט על קיבוע שער הדולר, מתוך הבנה שללא שער חליפין ידוע לא ניתן לתכנן פעילות יצוא לטווח ארוך. בשנים הבאות הוחלף המנגנון של קיבוע שער הדולר ברצועת האלכסון, כדי לייצב את שערי המט"ח.

לדברי שמיר, תע"א, אשר 80% מפעילותה הולכים לייצור, קנתה ב-2008 שירותים במשק הישראלי ב-2 מיליארד דולר, שיכולה הייתה לקנות מחוץ לגבולות הארץ. "אנחנו רוצים לתרום למדינה אבל אי אפשר להביא אותנו לידי הפסדים כל כך מהותיים. 40% מהפעילות שלנו הם לשוק האזרחי, אנחנו לא מקובעים לישראל מכורח הפעילות שלנו", הבהיר.

ינאי ציין, כי בעולם קיים מדד עלויות מהנדס, וכי ישראל קרובה לארה"ב במדד זה ואלו סין ופולין זולות יותר. "זה קרב נגד כל העולם ואם לא כדאי לחברה ישראלית לפתח בישראל היא יכולה לפתח בכל מקום אחר, העולם אינו ליברלי רק לדולר, הוא ליברלי לכל מטבע", קבע.

"ושיפסיקו להציע לנו להוריד משכורות, כי החינוך וגן הילדים והמשכנתא וכו' עולים הרבה ובסופו של יום לא יישאר לעובדים ממה לחיות", הוסיף ינאי.

בכובעו כאיש הון סיכון ציין שמיר, כי ההון סיכון הוא שמזרים דם לתעשייה המקומית. "המדען הראשי (הכוונה לכספי המדען הראשי של התמ"ת - מ.א.) בטל בשישים. ההשקעות המהותיות הן בהון אנושי ולא בקרקעות או בציוד. תעשיית ההון סיכון נפגעה במשבר הזה יותר מאשר במיתון הקודם שכן הפעם גם המשקיעים השותפים (LP) נפגעו, ולא רק החברות. וכשהדולר דופק אותנו לא יהיה מימון לסם החיים של התעשייה פה", אמר שמיר.

עוד אמר שמיר, כי "מי שמדבר על ליברליזם מופשט לא משלם את המחירים שאנחנו משלמים. צו השעה הוא לקבוע שער דולר סביר ולתת לתעשיינים אופק תכנוני".

יהודה זיסאפל, נשיא קבוצת רד בינת ויו"ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה אמר כי כל ירידה של 10 אגורות בשער הדולר משמעותה ירידה של 2 מיליארד דולר בהכנסות המדינה. "הדבר היחיד שיכול להחזיר אותנו לפסים של צמיחה הוא תעסוקה בהיי-טק. המשק לא יתמוטט אם הדולר יהיה על 3.5 שקל, אבל יהיו יותר מפוטרים והמשק יהיה במצב קטסטרופלי. הדבר הכי חשוב הוא לפתור את בעיית האבטלה.

במקביל, פנה היום שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים וראש לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים לשר האוצר במכתב ובו ביקש לכנס ישיבה דחופה עם כל הגורמים הנוגעים בנושא הדולר, "על מנת לגבש את הצעדים האפקטיביים לחיזוק כושר התחרות של היצוא הישראלי, שבלעדיו לא יחזור המשק הישראלי לצמוח", לשון הפנייה.

איציק ציון יאיר שמיר - אלישע ינאי יהודה זיסאפל חיים מר שלמה וקס / צלם: ישראל הדרי

דוד ארצי: "יש לנקוט בדחיפות פעולות אגרסיביות נגד הספקולנטים במט"ח"

"אני מסכים לכל מילה של ד''ר קופמן. אני מאוד מודאג ממה שאני רואה. הממשלה חייבת לנקוט בדחיפות בפעולות אדמיניסטרטיביות נגד סוחרי המט"ח. ששוקי אורן (החשב הכללי-א.פ.) וירום אריאב (מנכ''ל האוצר-א.פ.) ייסעו לדרום קוריאה, משק דומה מאוד משלנו, וילמדו מה עשו שם. אין צורך בהטלת מס על ספקולנטים - אפשר לדרוש מהם שעל כל תנועת הון קצרת מועד הם צריכים למלא 20 אלף טפסים כמו ביפן". כך אומר ל"גלובס", יו''ר מכון היצוא דוד ארצי בתגובה לראיון עם ד''ר אהוד קופמן.

"ישנן חברות יצואניות ענקיות שלא יוכלו לספוג תיסוף של 5%-10%. מוסיף ארצי. "כאשר סוחרי המט''ח האלו יחליטו לעזוב את ישראל לא יישאר לך כבר כלום". אמר.

ארצי תקף גם את עמדת הממשלה והאשים אותה בהפגנת אופטימיות יתרה: "אנשים בממשלה רוצים להיות אופטימיים ולפזר תחזיות שהכול ורוד. אני אומר לך כי התמונה עגומה: אם אתה מוריד את המפעל החדש של אינטל שהתחיל לייצא מאפס ואת כי''ל, היצוא לא רק שלא עולה אלא ממשיך לרדת, כולל יצוא ההיי-טק".

לדבריו, על הנגיד להמשיך לנקוט בפעילות אגרסיבית נגד הספקולנטים ועל הממשלה להתחיל לבצע צעדים על מנת להרתיע את סוחרי המט''ח המנצלים לרע את האפשרות לבצע פעולות הון קצרות מועד.
[לאתר המט"ח]