סוף המיתון הוא הזדמנות לעובדים

לצד הדיבורים על יציאה ממיתון, הגיעה עת המעסיקים לפצות על ימי הגזרות והקיצוצים

המיתון רע לכולם, על כך אין כמעט מחלוקת. הדיבורים על מיתון, לעומת זאת, עשו דווקא טוב לסקטור מסוים - המעסיקים. נסו להיזכר כמה מיילים קיבלתם בשנה החולפת מהמנכ"ל שלכם, שהנושא המרכזי שלהם היה המיתון.

משהו בנוסח: "כולנו קוראים את העיתונים בימים האחרונים ועל כולנו לשנס מותניים ולהתגייס למען האתגר שהתקופה הזו מציבה בפנינו".

מיילים בסגנון זה המשיכו להגיע אל העובדים ובהם מוסבר כי "ימים לא קלים עוברים על כל הסקטור העסקי וצריך לשנס מותניים ולהגביר את היקף העבודה". ובמייל אחר כתב המעסיק על סדרת הקיצוצים המתוכננת ויסביר "כי המשמעות של המצב הקשה היא שכל אחד ואחת מאיתנו נאלץ לשלם מחיר מסוים" ושגם ההנהלה הבכירה "תקצץ ותפסיק לשתות טייסטר צ'ויס".

בחלק ממקומות העבודה נעשה מאמץ גדול שלא להעכיר את האווירה מעבר לגזירות השכר. אבל במקומות עבודה רבים, הגזירות נמשכו ואף גבלו בהתעמרות: לחץ בלתי פוסק שהביא למרמור במקום להישגים; הקפדה יתרה על חוקי עבודה מסוימים וצפצוף על חוקים אחרים כמו תשלום עבור שעות נוספות; ביטול מימון החנייה לעובדים; הפסקה מוחלטת של סבסוד הארוחות ועוד. "אף אחד לא מחזיק אתכם בכוח, נראה אם תמצאו עכשיו עבודה אחרת" - זו הייתה גישה שחזרה על עצמה מצד מעסיקים רבים.

מקיצוניות אחת לשנייה

שנה אחרי תחילת המשבר, הדיבורים על צונאמי כלכלי מתחלפים בסימנים של יציאה מהמיתון. אלה באים לביטוי בנתונים שמבשרים על התמתנות באבטלה, עלייה בביקוש לעובדים ותחזיות אופטימיות לצמיחה, שמפרסמים בנק ישראל ומשרד האוצר. האם זה אומר שאותם מנכ"לים הלומי משבר ישלחו בקרוב מיילים נלהבים לעובדיהם?

חוה בלום, מנכ"לית חברת "חוות דעת", המלווה מנהלים בכירים במשק בתחום הניהול והקריירה טוענת שאף אחד לא ימהר להוציא מייל בסגנון 'יש לנו כסף, איזה כיף'". ולמרות זאת, מנהלי החברות לא יכולים להתעלם מהעובדה שהסימנים החיוביים מחלחלים אל העובדים ואלה ידרשו לקבל בחזרה את מה שלקחו מהם - ולכל הפחות לזכות ביחס חם כמו בימים הטובים.

"לצערי, שוק העבודה שלנו עובד בשיטת המטוטלת - עוברים מקיצוניות אחת לקיצוניות השנייה. זו שיטה מאוד גרועה אבל עולם כמנהגו נוהג. יש מעסיקים שמנצלים זמנים קשים והולכים בכיוון מאוד לא חיובי מול העובדים שלהם, וכשהמצב חוזר להיות טוב הם הופכים את עורם", אומרת בלום.

לא לנצל מיד את המצב

אז מה צריך לעשות מעסיק רגע לפני שהעובדים דורשים תוספות שכר או נוטשים למתחרים? "הדבר הראשון שאני מציעה זה לנצל את ראש השנה ולעשות הרמת כוסית טובה יותר מזו של שנה שעברה, לתת מתנה מכובדת לחג כדי שתהיה הרגשה טובה", אומרת בלום.

"לפני שהחברה מגייסת עובדים חדשים, אני מציעה קודם לכנס את העובדים הקיימים ולצ'פר אותם בצורות שונות, לרבות בשכר, כי הם אלה ששרדו את הצונאמי בתקופה קשה".

ומה העובדים צריכים לעשות? לדרוש מהמעסיק לחזור לפחות לרמת השכר ערב המשבר זה לגיטימי, אך כנראה שצריך לחכות קצת. "אני מציעה לעובדים לא לנצל מיד את המצב, כי זה נראה כאילו חיכיתם לסנונית הראשונה וכבר קפצתם עליה.

"זה משדר אופורטוניזם והעובד יכול לצאת קירח מכל הצדדים. הרי גם אם החברה מראה שיפור ויש גידול בהזמנות, לוקח זמן עד שהן מתורגמות למזומנים. צריך לנצל הזדמנויות, אבל באופן נכון ובזמן הנכון", מסכמת בלום. *