האוצר: הממשלה לא מתערבת בהחלטות מפעלים פרטיים

ח"כ גפני: "תדיראן היא רק דוגמה. אני חושש מהמפעלים הבאים שיעזבו" ■ "ישראל לא יכולה להתחרות עם היכולת הכלכלית של סין במקומות שבהם יש לה יתרון. זו יומרה שיכולה להוביל למסקנות בעייתיות"

"ישראל לא יכולה להתחרות עם היכולת הכלכלית של סין במקומות שבהם יש לה יתרון. זו יומרה שיכולה להוביל למסקנות בעייתיות", כך אמר היום (ד') נציג משרד האוצר, ערן פולק, בדיון שקיימה ועדת הכספים לנוכח החלטת מפעל תדיראן להעתיק את קו הייצור שלו לסין בשל העלויות הזולות.

פולק הבהיר בדיון כי הממשלה לא נוהגת להתערב בהחלטות של מפעלים פרטיים. "מדובר בהחלטה עסקית שהתקבלה במפעל ספציפי. מה אתם רוצים, שהממשלה תחפש למפעל רוכש ותתערב לו בהחלטה? לא יכול להיות פה פתרון מוחלט. הדבר היחיד שאפשר לעשות זה להפנות את הרוכש הפוטנציאלי למסלולי הסיוע הקיימים שהממשלה מציעה. אפשר לשפר טכנולוגיות, לשדרג מפעלים, גם בהיבטים של מסלולי תעסוקה, משברי אשראי ומסלולים שנפתחו למי שנפגע מהמשבר. זו האפשרות של הממשלה להתמודד עם הסוגיה".

בעקבות נתון שהוצג בוועדה כי הסינים הוזילו ב-40% את מחירי המזגנים מתוצרתם, אמר פולק כי "אם מחירי המזגנים מסין ירדו ב-40%, אז מה הציפייה? שהממשלה תשלם יותר?". לדבריו, "ישראל מבינה את המגבלות שלה ומנסה לנצל את היכולות שלה בארץ. איפה שאין לך יתרון יחסי מול מדינות אחרות, כנראה שהפעילות שבה אתה חלש לא תהיה בישראל".

"זה לא אנושי"

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, הציע כי הממשלה תקבל החלטה להעדיף תוצרת כחול לבן. "שמשרדי ממשלה ירכשו מזגנים מתוצרת הארץ", הציע גפני. "מה הממשלה יושבת מהצד ומשקיפה על הטריבונה? נכון שמדובר במפעלים פרטיים אבל הממשלה היא חלק מהעניין. אנחנו לא יכולים לעמוד מנגד וחייבים לנקוט פעולה. זה לא יהודי ולא אנושי". גפני הוסיף כי "תדיראן היא רק דוגמה אחת. אני חושש מהמפעלים הבאים שיעזבו".

מנכ"ל תדיראן קרייר, דני גולדשטיין, נימק את החלטת המפעל להעתיק את פעילותו לסין ואמר כי מאז שנת 2003 כ-70% מהמזגנים הנמכרים בישראל הם מתוצרת סין ומחירם אף ירד ב-50%. "החל מ-2008 קרסה תעשיית הנדל"ן והצריכה בביקוש למזגנים ירד וענף הייצוא נשחק לגמרי. זה והירידה בשער הדולר הכניסה אותנו לקלחת. כתוצאה מכך, החברה הגלובלית קיבלה החלטה של איחוד תשתיות ונכסים", הסביר.

"אנחנו נלחמים על הבית", אמר מאיר, נציג עובדי המפעל בדיון. "אם לא תתקבל החלטה בעניין, נמצא את עצמנו ב-31 בדצמבר בבית", הוסיף בנוגע לכך שכ-200 מתוך 350 עובדי המפעל יפוטרו בעקבות העברת קו הייצור.