כי"ל תגייס חצי מיליארד שקל באג"ח: מעלות הורידה את תחזית הדירוג

חברת הדירוג מעלות-S&P הורידה את תחזית הדירוג ל"שלילית" בעקבות ההרעה במצבה הכספי של החברה לישראל ■ החשש: החברה לישראל "תחלוב" את כי"ל כדי להזרים כספים לצים

ענקית הכימיקלים כי"ל , בניהולו של עקיבא מוזס, יוצאת לגיוס של חצי מיליארד שקל בשוק ההון באמצעות הנפקת אג"ח. לכי"ל 3 סדרות אג"ח הנסחרות בשוק, כולן עם דירוג "AA" מחברת הדירוג מעלות-S&P ותחזית דירוג "שלילית".

תחזית הדירוג של כי"ל הורדה ל"שלילית" מ"חיובית" בגלל מצבה של החברה האם, החברה לישראל, אשר ספגה ברבעון השני הפסד של 157 מיליון שקל בעקבות הפסדי חברת הספנות צים שבבעלותה. במעלות מציינים את "חוסר הוודאות בנוגע להיקף הכספים אותם תצטרך החברה לישראל להשקיע בצים". החשש העיקרי הוא שהחברה לישראל "תחלוב" את כי"ל על מנת להעביר את הכספים לצים שנקלעה לקשיים.

אך החברה לישראל היא לא הגורם העיקרי להורדת תחזית הדירוג של כי"ל. במעלות מציינים גם את החולשה בשוק האשלג שמעיקה על כי"ל בשנה האחרונה. לדברי האנליסטים, "בתקופה האחרונה חלה האטה משמעותית בענפי הפעילות של כי"ל, בדגש על ענף הדשנים, בהשוואה לשנת 2008 שהייתה שנת שיא". כמו כן, האנליסטים מדגישים את "אי הוודאות לגבי רמת הפעילות ורמת המחירים לשנים הבאות".

החברה לישראל מחזיקה ב-53% מכי"ל ובמעלות מציינים כי "החברה לישראל מסתמכת על תזרים הדיבידנדים מכי"ל על מנת לשרת חוב פיננסי (סולו) של כ-2 מיליארד דולר. ההתפתחויות השליליות האחרונות בחברה בת אחרת שלה (צים - ע.ב.י) וכוונתה של החרה לישראל להזרים לה 350 מיליון דולר עד סוף 2010, עלולים להשפיע לרעה על דירוג התחייבויותיה. שינוי דירוג של החברה לישראל עלול להשליך על דירוג כי"ל".

מחירי האשלג, שהגיעו בחוזי ספוט מסוימים גם מעבר ל-1,000 דולר לטון בשנת 2008, צנחו השנה. באחרונה חתמה כי"ל על חוזה אשלג עם הודו במחיר של 460 דולר לטון, ירידה של 26% בהשוואה לשנה שעברה. כי"ל סגרה את הרבעון השני ברווח של 158 מיליון דולר, ירידה של 77% בהשוואה לרבעון השני של 2008, בעיקר בגלל הירידה במחירי האשלג.

מניית כי"ל נסחרת לפי שווי של 54 מיליארד שקל. נכון לסוף הרבעון השני, לחברה מזומנים והשקעות לטווח קצר בהיקף 487 מיליון דולר ומסגרות אשראי של 470 מיליון דולר, לעומת חוב לטווח קצר של 261 מיליון דולר והלוואות לטווח ארוף של כ-800 מיליון דולר (המיועדות להיפרע בשנים 2011-2012). הנפקת האג"ח של החברה נועדה בעיקר להחזיר חלק מההלוואות ובכך להגדיל את היקף מסגרות האשראי הפנויות ולהגדיל את המזומנים שלה.