ההכרעה בתיק ליברמן תתקבל על-ידי יורשו של מזוז

זאת למרות כוונתו של היועץ המשפטי לממשלה "לנקות את שולחנו" עד לסיום תקופת כהונתו בסוף ינואר 2010

למרות כוונתו של היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז "לנקות את שולחנו" עד לסיום תקופת כהונתו, בסוף ינואר 2010, ולקבל החלטות בכל התיקים המרכזיים המתנהלים נגד אנשי ציבור - מזוז לא יהיה זה שיקבל את ההחלטה הסופית בפרשה שבמרכזה עומד שר החוץ אביגדור ליברמן.

ל"גלובס" נודע כי מזוז מתכוון לעשות מאמץ במטרה לקבל החלטה עקרונית בדבר העמדתו לדין של ליברמן בכפוף לשימוע, או לסגור את התיק, אך ויתר על האפשרות שיוכל לקבל הכרעה סופית בתיק אחרי השימוע.

לפני כחודש סיימה המשטרה את החקירה נגד ליברמן, והמליצה להעמידו לדין בעבירות של לקיחת שוחד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים, שיבוש מהלכי משפט והלבנת הון. ליברמן חשוד שבתקופת כהונתו כחבר כנסת וכשר בממשלה קיבל כספים בסך מיליוני שקלים באמצעות חברות קש שנרשמו במדינות שונות בעולם, במטרה להסתיר את זהות מקבל הכספים, ליברמן עצמו.

התיק נמצא כעת בשלב גיבוש חוות דעת במחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, וטרם הגיע לשולחנו של מזוז. רק לאחר שתתגבש המלצת פרקליט המדינה משה לדור יועבר התיק להמשך הדיונים אצל מזוז, במטרה לקבל החלטה הכפופה לשימוע. החלטה זו לא צפויה להתקבל עד אחרי החגים. אם יוחלט להעמיד את ליברמן לדין, יהיו סנגוריו זכאים לקבל את חומרי החקירה, ויבקשו פרק זמן של שלושה-ארבעה חודשים לפחות כדי להתכונן לשימוע.

במשרד המשפטים ייעתרו לבקשה, ופירוש הדבר שהשימוע וההחלטה הסופית שבעקבותיו יהיו באחריותו של היועץ המשפטי הבא, שייכנס לתפקידו בפברואר 2010. גורמים במשרד המשפטים אישרו אתמול כי "אין היתכנות לאפשרות שלפיה מזוז יקבל החלטה סופית בתיק ליברמן".

משמעות העובדה שההחלטה אם להעמיד לדין את ליברמן, שייאלץ עקב כך להתפטר מתפקידו כשר החוץ, תיפול בחלקו של היועץ המשפטי הבא, היא שלליברמן ולאנשי מפלגתו יהיה כעת תמריץ להשפיע על זהותו של היועץ שיתמנה. היועץ אמור להיבחר בידי ועדת איתור מיוחדת ולהתמנות באופן פורמלי על-ידי הממשלה. במערכת הפוליטית ניטשת כעת מחלוקת על הרכב ועדת האיתור שתבחן את המועמדים לתפקיד היועץ. יצוין כי בעת שנבחר מזוז לתפקידו, נמנע ראש הממשלה דאז, אריאל שרון, מלהשתתף בהצבעה, בשל העובדה שבאותה עת היו נגדו תיקי חקירה תלויים ועומדים.

במקביל, מזוז גם לא יהיה זה שיקבל את ההחלטה הסופית בתיק החקירה הנוסף העומד נגד ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, בפרשת המינויים הפוליטיים ברשות לעסקים קטנים ובמשרד התמ"ת. גם זאת, בשל לוחות הזמנים המסתמנים. המלצת המשטרה להעמיד לדין את אולמרט בפרשה זו הועברה לפרקליטות לפני כחודש וחצי, וגם כאן התיק נמצא עדיין בפרקליטות, וטרם הועבר ללשכת היועץ. אם יבקשו סנגוריו של אולמרט לקיים שימוע, הם יהיו זכאים למספר חודשים לשם לימוד חומר החקירה - בפרשה זו נחקרו יותר ממאה עדים - ולכן גם כאן יגיע מועד השימוע אחרי תום הקדנציה של מזוז. עם זאת, במשרד מייחסים לתיק זה חשיבות משנית בלבד, בשל העובדה שאולמרט איננו מכהן כיום בתפקיד ציבורי ומאחר שכבר הוגש נגדו כתב אישום אחד.