רגע לפני ההקפאה: נתניהו יאשר בניית מאות דירות בשטחים

המחלוקת עם ארה"ב על הבנייה בהתנחלויות עשויה להגיע לפתרון כבר בשבוע הבא בביקור נוסף של השליח האמריקני ג'ורג' מיטשל באזור ■ תגובת הרשות הפלסטינית: רק הקפאה מוחלטת של הבנייה

המחלוקת בין ישראל לארצות הברית בעניין הבנייה בשטחים, עשויה להגיע לפתרון כבר בשבוע הבא בביקור נוסף של השליח האמריקני ג'ורג' מיטשל באזור. שלושה שבועות לפני פגישתם המיועדת של ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא ארצות הברית ברק אובמה, ויושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן בניו יורק, נראה שכמעט הושלמה הנוסחה המוסכמת על ישראל וארצות הברית להקפאת הבנייה בהתנחלויות.

עם זאת, גורמים בסביבת נתניהו מעריכים שכדי "להמתיק את הגלולה המרה" עבור חבריו בימין, מתכוון ראש הממשלה לאשר את בנייתן של מאות יחידות דיור חדשות בשטחי יהודה ושומרון, לפני שההקפאה תיכנס לתוקף. גורמים בקואליציה הביעו את התנגדותם למהלך הזה, שעלול לסכל את ההסכמות.

אמש במהדורה המרכזית ערוץ 2 דיווח על חלק מהסעיפים שסוכמו, ובהם המשך הבנייה בירושלים, השלמת הבנייה של כ-2500 יחידות דיור שכבר החלו בבנייתן, ובנוסף - הקמת מבני ציבור בשטחים. באשר לכל השאר - תהיה הקפאה של תשעה חודשים.

בתמורה, יתקבלו מחוות מצד מדינות ערב, בין השאר שכוללות בין היתר, פתיחת נציגויות מסחריות במדינות המפרץ: קטאר, עומן, תוניסיה ומרוקו. אך נראה שההסכמות לא כוללות הבנות לגבי התקופה שאחרי ההקפאה. כמו כן, לא הושגה הסכמה אמריקנית רשמית או בכתב על המשך הבנייה אחרי תקופת ההקפאה, וגם התמורה הערבית בנושא נתיבי הטיסה מעל מדינות ערב.

תגובת הרשות הפלסטינית: רק הקפאה מוחלטת

ברשות הפלסטינית התעוררו הבוקר לגל הדיווחים על הסיכום בין ישראל לארצות הברית בדבר הקפאת הבנייה בהתנחלויות, ומדגישים: ההסכם לא מקובל עלינו. יו"ר הרשות אבו מאזן אמר הלילה כי "רק הקפאה מוחלטת של ההתנחלויות בגדה המערבית תהווה בסיס לחידוש המשא ומתן".

מאז נכנס ראש הממשלה בנימין נתניהו לתפקידו, שבו והדגישו ברשות את המסר. הלילה, במהלך פגישה של אבו מאזן עם ראש ממשלת ספרד, כשברקע הדיווחים על הסכמה ישראלית-אמריקנית, הגדיר יו"ר הרשות את הימים הבאים כ"ימים מכריעים" בכל הקשור לפגישה המשולשת הצפויה בינו לבין נתניהו ונשיא ארצות הברית ברק אובמה.

בשבועות האחרונים סירבו ברשות לאשר או להכחיש את דבר קיום הפגישה, הצפויה להיערך בשולי ועידת האו"ם בניו יורק ב-23 לחודש. למרות התעקשותו של אבו מאזן כי הפסקת הבנייה בהתנחלויות כתנאי הכרחי לחידוש השיחות, במהלך פגישתו עם ראש ממשלת ספרד הדגישו השניים כי פגישה שכזו היא "הכרחית לעתיד המשא ומתן".

גם ראש הצוות הפלסטיני למשא ומתן, סאיב עריקאת, הדגיש הבוקר את עמדת הרשות בכל הנוגע להסכם. "תכניתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לבנות מאות יחידות דיור בהתנחלויות בטרם תחילת הקפאת הבנייה - לחלוטין בלתי מקובלת בעיני הפלסטיני", אמר. ראש הממשלה ויו"ר הרשות הפלסטינית עדיין לא נפגשו ולו פעם אחת, מאז הראשון נכנס לתפקידו לפני כחצי שנה.