דוד ארצי: "הנתונים מטעים; אין התאוששות בייצוא כפי שדווח"

לדברי יו"ר מכון הייצוא, העלייה בייצוא נובעת למעשה מהתפתחות חיובית בשני ענפים בלבד: רכיבים אלקטרוניים וכלי הובלה

בשבועות האחרונים פרסמו גופים שונים נתונים המעידים לכאורה על התאוששות בייצוא, אבל יו"ר מכון הייצוא, דוד ארצי, טוען כי "יש מקום להתייחס לנתונים בזהירות, שכן הללו מושפעים משני ענפי ייצוא ייחודיים - רכיבים אלקטרוניים וכלי הובלה - בהם חלה בחודשים האחרונים עלייה מהירה. בשאר הענפים העיקריים אין גידול בייצוא, ובחלקם אף נמשכת מגמת הירידה, אם כי בקצב מתון יותר". את הדברים אומר ארצי בהתבסס ניתוח של היחידה הכלכלית במכון הייצוא.

לדבריו, אילולא פעל בנק ישראל כפי שפעל בשנה האחרונה היה המשק הישראלי מצוי כיום במשבר כלכלי קשה לאין ערוך בהשוואה למצב הקיים. עם זאת, "עדיין יש לנקוט צעדים למניעת פגיעה בייצוא כתוצאה משחיקה מחודשת של שער החליפין", הוא אומר.

מנתוני המכון עולה, כי בחודשים ינואר-יולי 2009 נרשמה ירידה דולרית של 31% בייצוא הסחורות מישראל לעומת התקופה המקבילה אשתקד, לרמה של 22.5 מיליארד דולר. ייצוא הסחורות ללא יהלומים הסתכם ב-19.5 מיליארד דולר, ירידה דולרית של 23%, וייצוא היהלומים ירד ב-58% ל-3 מיליארד דולר. על-פי ממוצע דו-חודש, קצב ירידת הייצוא ללא יהלומים אף התגבר מ-22.4% בחודשים מאי-יוני ל-25.5% בחודשים יוני-יולי.

באשר לנעשה בייצוא רכיבים אלקטרוניים וכלי הובלה, מוסרים במכון הייצוא, כי בחודשים יוני-יולי חלה עלייה של 140% בייצוא הרכיבים האלקטרוניים לעומת ינואר-פברואר השנה. בנוסף לכך, בחודשים מאי-יוני כמעט שהוכפל יצוא ענף כלי ההובלה ביחס לחודשים פברואר-אפריל (ממוצע של 340 מיליון דולר במאי-יוני לעומת ממוצע של 180 מיליון דולר בחודשים פברואר-אפריל).

נטרול שני ענפים אלו מתוך סך היצוא התעשייתי ללא יהלומים, מצביע על המשך הירידה ביצוא בחודשים יוני-יולי לעומת ממוצע מאי-יוני. עם זאת, שיעור הירידה הדולרית בייצוא הואט מקצב של 5% במארס-אפריל ל-1% ביוני-יולי.

התחזית של מכון הייצוא לשנה זו היא שתירשם ירידה דולרית של 19% בייצוא הסחורות והשירותים לסך של 66 מיליארד דולר. ריאלית מדובר בירידה של 12%. בסך יצוא הסחורות כולל יהלומים צופים במכון הייצוא ירידה דולרית של 24%, לעומת גידול ממוצע של 12% בחמש שנים האחרונות. כמו כן, צופים כלכלני המכון ירידה דולרית של 18% בייצוא השירותים לרמה של 20 מיליארד דולר.