זינוק ביתרות המט"ח: בנק ישראל רכש באוגוסט כ-4 מיליארד ד'

אוגוסט הוא החודש הראשון בו הפסיק בנק ישראל את רכישות הדולרים הקבועות - לראשונה מאז מארס 2008

בנק ישראל רכש למעלה מ-4 מיליארד דולר בחודש אוגוסט, החודש בו הפסיק את רכישות המט"ח הקבועות ועבר לרכישות אקראיות. הבנק רכש 4.073 מיליארד דולר באוגוסט, ובהתחשב בשערוך יתרות מט"ח והכנסות בסך 241 מיליון דולר, זינקו יתרות המט"ח של ישראל ל-56.4 מיליארד דולר - עלייה של 4.3 מיליארד דולר בהשוואה לחודש שעבר.

מנגד, העברות הממשלה תרמו לקיטון זניח של כמיליון דולר ביתרות המט"ח והעברות הסקטור העסקי תרמו לקיטון של כ-6 מיליון דולר בחודש החולף.

בנק ישראל, שהחל מחודש מארס 2008 להתערב באופן קבוע בשוק המט"ח, הפסיק ב-11 באוגוסט את רכישות הדולרים הקבועות שלו בהיקף 100 מיליון דולר מדי יום, ועבר לאסטרטגיה של רכישות אקראיות בשוק "במקרה של תנודות חריגות בשער החליפין אשר אינן תואמות את התנאים הכלכליים הבסיסיים או כאשר שוק המט"ח אינו מתפקד כיאות".

בחודש האחרון נחלש הדולר בכ-5% מול השקל, חרף ההתערבות המאסיבי של בנק ישראל בשוק. שלמה מעוז, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות אקסלנס נשואה, מברך את פישר על ההתערבות בשוק ומעריך כי זו תימשך בחודשים הקרובים.

"טוב שהוא הפסיק את הרכישות הקבועות ועבר לרכישות אקראיות", אומר מעוז. "גם מדינות אחרות, כגון בדרום-מזרח אסיה, נוקטות בהתערבות אקראית. בעדכון תחזיות הצמיחה בשבוע שעבר, בנק ישראל הודיע כי העודף בחשבון השוטף יסתכם ב-6.9 מיליארד דולר השנה, אך בשנה הבאה הוא יירד ל-4.8 מיליארד דולר, כך שהיחלשות הדולר תתמתן. בשלב זה, פישר חייבלשמור על הייצוא".

[לאתר המט"ח]