על תזונה ורגישות: מהם היתרונות והסיכונים של ויטמינים ותוספי מזון?

אומגה 3, אצות ים, סידן ותוספים אחרים מועילים לבריאות, אך שימוש לא מבוקר בהם עלול להזיק ■ "גלובס" מציג מדריך מפורט לנוטלי הוויטמינים והתוספים למיניהם

תוספי המזון והוויטמינים מאכלסים בצפיפות את המדפים, וקשה להתעלם ממסעי הפרסום מהללים את סגולותיהם הבריאותיות.

זמינותם של המוצרים והעובדה שניתן לרכוש אותם ללא הכוונה גורמים לחלק מהצרכנים לרכוש תוסף תזונה או ויטמין כדי להיטיב את מצבם הבריאותי, אולם אנשי מקצוע קובעים כי נטילה לא מודרכת של התוספים לא רק שאינה מועילה, אלא עלולה גם לגרום לנזקים בריאותיים בלתי הפיכים. הנטורופתית אורית גרוס, המשמשת כמנהלת ההדרכה הראשית של עדן טבע מרקט, מביאה כדוגמה את השימוש הנפוץ באומגה 3, העשוי להזיק לאנשים הסובלים מבעיות בקרישת דם או לכאלה הנוטלים תרופות לדילול דם. דוגמה נוספת היא ויטמין A אותו נוטלים לעיתים על מנת לסייע לטיפול באקנה: "נשים הרות צריכות להתייעץ לפני נטילת ויטמין A, שכן רמות גבוהות שלו עשויות לגרום לפגיעה בעובר".

מנגד, יש הסכמה שנטילה מבוקרת של תוספי מזון עשויה לשפר את מצבו הבריאותי של האדם, ובחלק קטן מהמקרים אפילו להחליף טיפול תרופתי קונבנציונלי.

גם מערכת הבריאות בישראל הכירה לפני כשנה ביתרונותיו של המולטי ויטמין והייתה הראשונה בעולם שהכניסה אותו לסל הבריאות. המשמעות: מבוטחי קופות החולים יכולים, בכפוף למרשם של רופא המשפחה, לרכוש מולטי ויטמין במחיר מנת תרופה (במקום כ-100 שקל, מחירה ממוצע של אריזה המספיקה לחודש ימים).

מי זקוק לתוספי מזון?

לדברי הדיאטנית דתיה יער, יועצת לאלטמן רוקחות טבעית, השינויים בתזונה המערבית ובדרך גידול וייצור המזון פגעו דרמטית ברכיבי התזונה שאנחנו מקבלים מהמזון. "כל המחקרים מצביעים על כך שאצל חלק גדול מהציבור קיים חסר בויטמין D, המיוצר בגוף באינטראקציה עם קרני השמש ובנוסף מתקבל בצריכת מזונות מסוימים. חסר זה לא היה קיים בעבר וברור שהוא נובע משינויים בתזונה. חסרים מתמשכים מסוג זה יכולים לגרום נזק בריאותי בטווח הארוך. רק בימים אלו טוען דיווח חדש מאוניברסיטת הרווארד שתוספי תזונה הם הדרך לספק ויטמין D".

אורית גרוס, נטורופתית ומנהלת ההדרכה הראשית של עדן טבע מרקט, ממליצה לקנות בחנויות מתמחות: "היתרון שם הוא התאמה מדויקת של התוספים לצרכים". לדבריה, כל אדם בכל גיל זקוק לתוספי מזון: "השאלה הגדולה היא ההתאמה הנכונה - הטיפול האופטימלי ללקוח, תוך התייחסות אישית למצבו הרפואי. חולים לא מודעים לכך שהם חייבים להתאים את תוספי התזונה למצבם הכללי, לנטר את מצבם באמצעות בדיקות דם, ולדווח גם ליועץ לתוספי תזונה וגם לרופא המטפל שלהם על כל מכלול התרופות והתוספים שהם נוטלים כדי לבצע הערכה כוללת ולהמליץ בהתאם".

מה ההבדל בין תוספים, ויטמינים ופרחי באך?

תוספי התזונה כוללים מאות מוצרים שאינם מוגדרים כתרופות, הנדרשים לאישור של אגף המזון במשרד הבריאות. אילן שקד, הרוקח הראשי של סופר-פארם מספק הסברים לגבי הסוגים השונים:

* ויטמינים: את חלקם יש לצרוך כתוצאה ממחסור בדם (כמו ויטמין B12), ואחרים למניעה או לחיזוק מערכות הגוף (כמו ויטמין C). בהנחה שמדובר בחברה מוכרת ואיכותית אין הבדלים משמעותיים בין המוצרים השונים.

* מולטי ויטמינים: פורמולה שכוללת בכדור אחד את כל הוויטמינים. כאמור, מי שזקוק לתגבור ויטמינים יכול לקבל מרשם מרופא המשפחה.

* ריכוז צמחים לכדור: הרפואה הטבעית מייחסת סגולות ריפוי לצמחים שונים. חלק מסגולות אלה הוכחו גם ברפואה הקונבנציונלית. ניתן למצוא מגוון כדורים המכילים ריכוז צמחים, כמו גינקו העוזר לשיפור הזיכרון, אלו-וורה לעיכול, וחמוציות לדרכי השתן.

* אומגה 3: תחום שהתפתח בשנים האחרונות וסחף עימו מיליוני ישראלים. לדברי שקד, קיימת הסכמה שהתכשיר מסייע בהורדת שומנים בדם עוזרת להתמודדות עם לחץ. "תכשירי אומגה 3 נמכרים כמו לחמניות טריות והתחרות גדולה. לתחום נכנסו גם קופות החולים וגם רשתות כמו סופר-פארם, המשווקות את המוצר תחת מותג פרטי במחירים נמוכים יותר וגוררות את כל השוק לתחרות. לעתים המוצרים זהים לחלוטין, ולעתים המוצרים שונים בכמות החומר הפעיל שמכילה כל קפסולה. לכן חשוב לקרוא את הפרטים ולא להחליט מה לקנות רק לפי כמות הכדורים באריזה".

* תרכובות ייעודיות: כמו מגה-גלופלקס העשוי סוג של צדפה והאמורה לעזור לבניית סחוס, או תרכובות האמורות לעזור לעידוד צמיחת שיער או לחיזוק שורשי השיער. "בכל תרכובת כזו חשוב לקרוא היטב את ההרכב ולהתייעץ", אומר שקד.

* הומיאופתיה ופרחי באך: תכשירים דוגמת רסקיו רמדי או סדרת R של ד"ר ריקוויק. הדעות חלוקות: חלק מהגורמים המקצועיים נשבעים בתועלתם של תכשירי המדף, ואחרים טוענים כי תרופות הומיאופתיות חייבות להיות מוכנות על-פי מרשם של המטפל.

* מוצרים לחיזוק מערכת החיסון: לדברי שקד, יעילות חלק מהחומרים, דוגמת פרופוליס ואכינצאה, הוכחה מדעית, אולם אנשי המקצוע אינם תמימי דעים האם במינונים שמכילות התרכובות המסחריות, הן אכן עושות את העבודה.

11