ליידרמן: "המדיניות הכלכלית יוצרת בועות בבורסה ובנדל''ן"

היועץ הכלכלי הראשי בבנק הפועלים: "לא ניתן לפסול האפשרות של 'מיתון כפול'" ■ "טרם נעשו בעולם המערבי השינויים הדרושים במנגנוני התגמול של המנהלים, שיבטיחו שמשבר חמור כזה לא יתעורר שוב בעוד מספר שנים"

"המדיניות המוניטרית המרחיבה, עם ריביות בנקים מרכזיים כמעט אפסיות, והמדיניות של הגדלת הגירעון הפיסקלי מתאימות יותר למצב של מיתון עמוק, כמו בסוף 2008, מאשר למצב הנוכחי של חזרה לצמיחה חיובית. הרחבה מוניטרית (ריבית נמוכה, א.פ.) ופיסקלית (הגדלת גירעון, א.פ.) ממושכת עלולה להביא לאינפלציה ועלולה לעודד היווצרותן של בועות חדשות בבורסה ובשוק הנדל"ן", כך אמר אמש (א') פרופ' ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים, בכנס של מועדון המנכ"לים "ראשים חושבים" של ל.ה.ב., בפקולטה לניהול באוניברסיטת ת"א.

לדבריו, בפני קובעי המדיניות הכלכלית בארץ ובעיקר בארה"ב עומד אתגר לא פשוט לשנת 2010: כיצד להתחיל לבצע תיקונים במדיניות בצורה של ריסון הגירעון (הקטנת הוצאות הממשלה והגדלת המסים) והעלאת ריבית, ובאותה עת לא להביא לנזק ניכר בכלכלה הריאלית.

"המצב הנוכחי, שבו ברור שלא ניתן להתמיד לאורך זמן במדיניות הקיימת, ושכבר בשנת 2010 יהיה צורך לבצע תיקונים 'כואבים' במדיניות, יוצר אי ודאות גדולה, וכתוצאה מכך לא ניתן לפסול את האפשרות של 'מיתון כפול', או התאוששות בצורת 'W'", טען ליידרמן, שסבור כי חוסר הוודאות הגדול הקיים, ובמיוחד העלייה הגדולה שצפויה ביחס החוב הציבורי לתוצר במדינות המפותחות, גורמת למגזר העסקי הרחב לקצר את אופק התכנון, דבר שעלול לפגוע בהשקעות הריאליות בטווח הארוך.

התיאבון לסיכון חוזר

ליידרמן לא שכח למתוח ביקורת גם על המגזר אליו הוא שייך ואמר כי למרות העומק של המשבר הגדול מלפני שנה, "טרם נעשו בעולם המערבי השינויים הדרושים בתחומי הפיקוח והרגולציה, כולל במנגנוני התגמול של המנהלים, שיבטיחו שמשבר חמור כזה לא יתעורר שוב בעוד מספר שנים. לכן, ניהול סיכונים נכון במגזר העסקי מחייב התייחסות מלאה לאפשרות המעט מתסכלת הזו, שייתכן שיתרחשו בשנים הקרובות עוד משברים פיננסיים רציניים".

לגבי ההתאוששות בשוק ההון הסביר ליידרמן, כי התנהגות המשקיעים הפיננסיים מצביעה על שינוי גדול בשלושת החודשים האחרונים. בעוד שאז רבים הדגישו ש"המזומן הוא המלך" והחזיקו כ-30%-40% מתיק הנכסים בפיקדונות ובמזומן, הרי שלאחרונה רואים חזרה של התיאבון לסיכון והקטנת הפוזיציות הנזילות לכ-10% ואף 5% מהתיק. "ברור שחלק מההתפתחות הזאת נובע מהעובדה שמחיר הכסף, הריבית, חורג בהרבה מהרמה המקובלת בזמנים נורמליים", אמר ליידרמן.

לגבי קצב ההתאוששות של המשק אמר ליידרמן כי בחודשים הקרובים צפוי המשך של מגמת ההתאוששות הכלכלית בעולם ובארץ וסביר שהדבר יקרין חיובית על השווקים הפיננסיים. יחד עם זאת, לאחר המעבר לצמיחה חיובית ברבעון השני השנה בישראל ובמשקים רבים אחרים, יש לעקוב כיצד מתבססת ההתאוששות הזאת לאורך זמן, ועיקר תשומת הלב צריכה לעבור לשוק העבודה, "שבו טרם ראינו מיצוי של המגמות השליליות, כגון העלייה באבטלה והירידה במספר המועסקים. ללא תפנית במגמות השליליות האלה בשוק העבודה, קשה להשתכנע שאכן 'המיתון נגמר', בארץ ובחו"ל", סיכם ליידרמן.