יהודה וילק: "ארגונים שקיצצו אפילו בקפה ובעוגיות עשו טעות מהותית"

גיגי לוי, מנכ"ל 888: "אז מה אתה רוצה שנקצץ, את הסושי? ■ עפרה שטראוס: "המשבר הזה לא יעזוב אותי שנים. לחשוב שלא יקנו יותר את השוקולד והיוגורט שלנו - זה היה קשה"

"אם יש תחושה שהמשבר מאחורינו, אז הוא לא", הבהירה עפרה שטראוס, יו"ר קבוצת שטראוס, במהלך כנס שערך מרכז ציונות 2000 בנושא "אחריות עסקים כמנוע חברתי".

בגילוי-לב נדיר אמרה שטראוס: "המשבר הזה לא יעזוב אותי שנים. אני למדתי לנהל כשהכל צומח ומצליח, וזה היה לי כמעט מובן מאליו. לראות שהברזים נסגרים ולחשוב שלא יקנו יותר את השוקולד והיוגורט שלנו - זה היה קשה".

לדברי שטראוס, חייבים לקחת ברצינות את התקופה הזאת ולחשוב איך אפשר לעשות דברים טוב יותר, כי "ברור שהילדים ישלמו על המשבר הזה".

הפאנל המרכזי בכנס עסק בשאלה כיצד חברות עסקיות יכולות לתרום לקהילה, בזמן משבר כלכלי המלווה בקיצוץ הוצאות. שטראוס ציינה כי החברה שבראשה היא עומדת תורמת באופן משמעותי מאוד בקהילה באמצעות 6,000 עובדיה בארץ, אך הוסיפה כי זה לגיטימי לקצץ בהוצאות שונות כדי להימנע מפיטורים.

שטראוס הוסיפה עוד כי אנליסטים מתחשבים כיום בפעילות החברתית והסביבתית של החברה, וכי גם היא עצמה שינתה גישה לעומת העבר: "אני חשבתי שהתפקיד שלי הוא למכור שוקולד ולא לדאוג להשמנה של ילדים. בהמשך גיליתי כי התפקיד שלי הוא בכל זאת לדאוג למינונים - וזה לא רק תפקידם של ההורים".

יהודה וילק, מנכ"ל "דרך ארץ-המפעיל", המפעילה את כביש 6, היה היחיד בפאנל שסבר כי אין לקצץ בפעילות הקהילתית וגם לא בתנאי העובדים. "לדעתי, ארגונים שקיצצו 5% או יותר משכר העובדים שלהם, או שקיצצו אפילו את הקפה והעוגיות - עשו טעות מהותית".

לדבריו, דרך ארץ קיבלה החלטה שלא לבצע קיצוץ רוחבי ולא לפגוע בתרומה לקהילה, כי החברה פשוט לא מאמינה בזה.

על כך הגיב גיגי לוי, מנכ"ל חברת ההימורים 888, בהלצה: "אז מה אתה רוצה שנקצץ, את הסושי?". לוי עקץ את וילק והעיר לו שמצבה של דרך ארץ כנראה טוב מאוד, אבל ישנן חברות אחרות במצב טוב פחות בעקבות המשבר.

שר הרווחה, יצחק הרצוג, טען כי המשבר הנוכחי הוכיח את נחיצותה של הממשלה. "אני רואה שהעיתונות הכלכלית, שתלויה בתאגידים, לא סופרת יותר מדי את הממשלה. בפועל, רוב התקציב של המגזר השלישי (מלכ"רים ועמותות) מגיע מהממשלה ולא מהתאגידים".