מנכ"ל סימנס לשעבר הוא עד מדינה נגד השופט הנמלט דן כהן

הותר לפרסום כי אורן אהרונסון אמור היה לעמוד לדין בגין נתינת השוחד לכהן, אך תמורת עדותו הוא יקבל חסינות מהעמדתו לדין ■ לפני כשבועיים נעצר השופט לשעבר כהן בפרו, לבקשת ישראל שפתחה בהליכי הסגרה

מנכ"ל סימנס ישראל לשעבר, אורן אהרונסון, הוא עד מדינה בפרשת השופט בדימוס הנמלט, עו"ד דן כהן, המואשם בקבלת שוחד בעת שכיהן בדירקטוריון חברת החשמל. כך הותר היום (ג') לפרסום בבקשה שהוגשה על-ידי "ידיעות אחרונות" באמצעות משרד עוה"ד ליבליך-מוזר.

אהרונסון אמור היה לעמוד לדין באשמת נתינת השוחד לכהן, אך בעקבות ההסכם שחתם עם המדינה, תמורת העדות שימסור נגד כהן הוא יקבל חסינות מהעמדה לדין.

לפני כשבועיים נעצר השופט לשעבר כהן בפרו, לבקשת ישראל שפתחה בהליכי הסגרה. עם מעצרו הותר לפרסם כי בינואר השנה הוגש נגדו כתב אישום בעבירות של קבלת שוחד, מירמה והפרת אמונים, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד ושיבוש מהלכי משפט.

אחד מסעיפי האישום נוגע לפרשת חברת סימנס הגרמנית, ונטען בו כי כהן קיבל ממנה שוחד של כמיליון אירו בתמורה לדאגתו שחברת החשמל תרכוש ממנה שתי טורבינות גז לייצור חשמל. לבקשת כהן סוכם כי הכספים יועברו לחשבון זר הנמצא בשליטתו.

כתב האישום מתאר את הדינמיקה בין כהן לאהרונסון, ועד כה לא ניתן היה לפרסם מדוע אהרונסון אינו מואשם במתן השוחד.

פרקליטות מיסוי וכלכלה התנגדה לפרסום קיומו של הסכם עד המדינה עם אהרונסון, בנימוק שהדבר יפגע בפרטיותו באופן חמור. באמצעות עו"ד ד"ר אילנה מודעי טענה המדינה, כי בשעה שאין כל ודאות בנוגע למועד תחילת משפטו של כהן - עלול אהרונסון למצוא עצמו נפגע באופן בלתי מידתי לאורך חודשים ואולי אף שנים רבות.

לדבריה, הסכם עד המדינה אינו חלק מכתב האישום, והמדינה התחייבה שלא לחשוף את קיומו עד שתהיה מחויבת לעשות כן. מודעי הסבירה כי כאשר יוסגר כהן לישראל, תיטה הכף לטובת חשיפת ההסכם.

חשש ממבוכה

השופט חאלד כבוב ציין כי אין הבדל משמעותי בין פרסום ההסכם כיום או לאחר הסגרת כהן, ככל שהדבר נוגע לפרטיותו של אהרונסון, ונראה כי טענות המדינה נועדו יותר למנוע ממנו מבוכה כבר בשלב זה.

לדבריו, העובדה שמדובר בפרשה שחשיפתה גורמת מבוכה כזו או אחרת לעד או לחברות בישראל או בחו"ל, והעובדה שמדובר באנשים שמילאו תפקידים בכירים במשק ובחברה הישראלית אינה מצדיקה לבטל את זכות הציבור לדעת ועיקרון פומביות הדיון.

נגד אהרונסון ונגד גיסו שלמה דניאל תלויה בבית המשפט המחוזי בתל-אביב תביעת ענק בסך 81 מיליון שקל שהגישו נגדו סימנס העולמית וסימנס ישראל (באמצעות עו"ד ד"ר דודי תדמור), בטענה כי הוציאו במירמה מסימנס סכום זה, העבירו אותו לחשבונות בנק והשתמשו בחלקו כדי לשחד גורמים שונים. (ת.פ. 4004/09).