קבוצת רכישה בשוהם זכתה במכרז של המינהל לפי מיליון שקל ליחידה

מדובר במחירים הדומים לעסקאות באזור הגוש הגדול בת"א ■ מארגני הקבוצה: "המחירים משקפים את ההיצע האפסי של הקרקעות ביישוב"

בעוד המדינה מצהירה על כוונתה להוזיל את מחירי הדירות גם באמצעות שיווק קרקעות לאלפי יחידות דיור, נמשך בינתיים טירוף המחירים של קרקעות באזורי הביקוש.

במכרז של מינהל מקרקעי ישראל שנסגר בימים האחרונים רכשה קבוצת רכישה מגרשים להקמת 44 דירות ומרכז מסחרי ברחוב הקשת בשוהם (20 ק"מ מתל אביב) בעלות קרקע ממוצעת של קרוב למיליון שקל ליחידת דיור. מדובר במחירי שיא המשקפים שוב לדעת יזמי הנדל"ן המתחרים בקבוצות הרכישה, את תרומתן של קבוצות הרכישה לזינוק במחירי הקרקעות.

קבוצת הרכישה, המורכבת בעיקר מתושבי שוהם, תשלם כ-49.35 מיליון שקל (כולל מע"מ) עבור מתחם הכולל ארבעה מגרשים בשטח כולל של 10.9 דונם לבניית ארבעה בניינים בני חמש קומות (שני בניינים עם 10 דירות ושני בניינים עם 12 דירות) וכן מרכז מסחרי שכונתי בן שתי קומות.

בקיזוז השווי של המרכז המסחרי המוערך בכ-8 מיליון שקל, עלות הקרקע הממוצעת לדירה מתקרבת ל-940 אלף שקל (לפני היטלים). למכרז ניגשו לא פחות מ-14 יזמים.

בכך מתקרבים המחירים בשוהם למחירי הקרקע הממוצעים לדירות של קבוצות רכישה בצפון תל אביב. בשבוע שעבר חשף "גלובס" כי קבוצת רכישה של יורם אבנר ברחוב שטרייכמן בגוש הגדול בתל אביב רכשה קרקע להקמת 53 יח"ד תמורת כ-58 מיליון שקל, לפי שווי של 1.1 מיליון שקל עלות קרקע ליחידה, במיקום טוב בקו שני לים.

שוהם נמצאת ליד נמל התעופה בן גוריון ונחשבת למעגל השני סביב תל אביב מבחינת אזורי הביקוש. אך גם במעגל זה המחירים הרבה יותר נמוכים משוהם.

ביוני השנה חשף "גלובס" כי חברת מגדלים רכשה מגרש בשכונת לב הסביונים מאפריקה ישראל מגורים ודנקנר השקעות להקמת מגדל ובו 82 דירות לפי עלות קרקע של כ-366 אלף שקל לדירה. ביולי נודע כי בקבוצת רכישה שארגנה חברת תדהר לשני מגדלים בגני מרום ברמת גן ישלמו הרוכשים 67.8 מיליון שקל, עלות קרקע ממוצעת של כ-440 אלף שקל לדירה.

את קבוצת הרכישה בשוהם ארגנה רוקי מויסה ממשרד "עסקים בנדל"ן" ואת הפרויקט מלווה משפטית עוה"ד יהונתן משולם מת"א. המגרש יהווה חלק משכונת סחלבים החדשה.

הבניינים יכללו דירות גן, דופלקסים ופנטהאוזים כאשר שטח המעטפת של כל דירה עומד על 140 מ"ר. מארגני הקבוצה הדגישו כי בדעתם להגיש באופן מיידי בקשה להיתר בנייה ללא הגדלת מספר הדירות תוך הקטנת שטחן ("הקלות שבס"). כך, שלפי ההערכות האכלוס צפוי בעוד כשנתיים.

רוקי מויסה מסרה כי "בהתחשב בעליית המחירים המטאורית בנדל"ן ובשוהם בפרט הרי המחירים במכרז זה היו סבירים בהחלט. המחירים משקפים את הביקוש הגבוה בשוהם ואת ההיצע האפסי של הקרקעות בישוב".

ביוני 2006 רכשה חברת פרשקובסקי 3 מתוך 4 מתחמים שהציע המינהל בשכונת סחלבים ושילמה סכומים שנעו בין 609 אלף שקל ל-770 אלף שקל (כולל מע"מ) עלות קרקע ליחידת דיור. מאז, מתברר עלו המחירים לקרקע בלמעלה מ-30% בממוצע.