רשות ני"ע מחמירה הדרישות מקרנות המשקיעות באג"ח זבל

ההנחיה נעוצה בריבוי הקרנות המוגדרות כסולידיות שהשיגו תשואה חריגה ביחס לקרנות בקטגוריה אליהן הן שייכות ■ הרשות רומזת כי יש סכנה להטעיית משקיעים וכי זו דרך נוחה להזהיר אותם

רשות ניירות ערך מגבירה את החשיפה בשמות קרנות הנאמנות. הרשות, בראשותו של פרופ' זוהר גושן, מתכוונת לדרוש ממנהלי הקרנות כי קרנות שחשופות לאג"ח בסיכון גבוה בשיעור העולה על חשיפתן למניות, יציינו זאת בשמן. על פי הוראת הרשות ציון החשיפה יעשה על ידי הוספת סימן קריאה ("!") לשם הקרן. סימון שעל פי הרשות מרמז על "זהירות", ומאפשר הצגה פשוטה וידידותית של החשיפה של הקרן לסיכון.

ההוראה החדשה הופצה אתמול (ד') במסגרת טיוטה להערות הציבור, ולאחר שתעבור את אישור מליאת הרשות, היא צפויה להפוך להוראה מחייבת כבר בתחילת השנה הבאה. מרגע זה, מנהלי הקרנות יפרסמו במערכת ההודעות של הרשות הודעה על שינוי שם הקרן, וכן דו"ח עם הסבר על משמעות שינוי השם.

הרקע להנחיה החדשה נעוץ בריבוי הקרנות המוגדרות כסולידיות שהשיגו תשואה חריגה ביחס לשאר הקרנות בקטגוריה שלהן. מקרים אלו מתרחשים למשל כשקרן מסוימת אינה חשופה למניות ולמט"ח (ולפיכך מסומנת כ-00 בשם הקרן), אך משקיעה נתח נכבד מנכסיה באג"ח מסוג HIGH YIELD ("אג"ח זבל"). בכך, נוצרת למעשה הטעיה של המשקיעים, שנוהרים לקרנות סולידיות מתוך אמונה שהסיכוי להפסיד בהן הוא קטן יותר.

כעת, כאמור, מנהל קרן שלא יסמן את הקרן בסימן קריאה, בעצם מתחייב כי הקרן לא תשקיע באג"ח בסיכון גבוה, בשיעור הגבוה מהשקעתה במניות.