מספר עיקולי הבתים בארה"ב צפוי להגיע לשיא ב-2010

חברת ריאלטי טראק: "חשבנו שהשנה תהיה שנת השיא, אך בקצב בו הדברים מתקדמים נראה הגיוני יותר ויותר שבשנת 2010 הדברים יהיו גרועים יותר"

היקף חדלות הפירעון של החזרמשכנתאות בארה"בהגיע בחודש אוגוסט כמעט לשיא שנרשם בחודש יולי. דו"ח חדש שפורסם היום (ה') מעריך שמספר הבתים המעוקלים ימשיך לעלות גם בשנה הבאה, למרות מאמצי הממשל לצמצם את מספר הלווים שמאבדים את בתיהם.

לפי נתוני דו"ח הנדל"ן של חברת ריאלטי טראק, הצורות השונות של חדלות פירעון במשכנתאות, כולל פיגור בתשלומי ההחזר של ההלוואה, עיקול הנכס לצורך מימושו במכירה פומבית, והעברה של הבעלות לידי הבנק - ירדו באוגוסט ב-1% בלבד לעומת השיא כל הזמנים ביולי. מדובר בעלייה של 18% בהשוואה לנתוני חודש אוגוסט אשתקד.

לדברי ריק שרגה, סגן-נשיא בכיר בריאלטי, "השיטפון של חדלות הפירעון על משכנתאות יגיע בקרוב לרמה שבה המערכת לא תוכל עוד לבצע פריסה מחודשת של תשלומים כדי לעזור ללווים להימנע מעיקולים". שרגה הוסיף שלמרות שנדמה שהמלווים מנסים להקל על הלקוחות המבקשים פריסה מחדש, האומדן של מספר העיקולים הצפויים השנה התעדכן שוב כלפי מעלה והוא צופה שמשבר העיקולים ימשיך להתרחב.

אחד מתוך 357 משקי הבית האמריקנים שרכשו בית באמצעות מימון של משכנתא נכנס להליכי עיקול בחודש אוגוסט. בערך 3.4 מיליון משקי בית צפויים לקבל השנה הודעת עיקול על ביתם - עלייה ניכרת מההערכות הקודמות, שעמדו על שלושה עד 3.2 מיליון משקי בית, וזינוק לעומת המספר הזה בשנה שעברה: 2.3 מיליון בלבד.

אם ההערכות הללו יתממשו יגיע מספר הודעות העיקול לפי-חמישה מזה שנרשם בשנת 2005. "חשבנו שהשנה תהיה שנת השיא, אך בקצב בו הדברים מתקדמים נראה הגיוני יותר ויותר שבשנת 2010 הדברים יהיו גרועים יותר", הוסיף שרגה. לפי נתונים שפרסם משרד האוצר האמריקני אתמול (ד'), רק 12% ממשקי הבית הזכאים להשתתף בתוכנית לפריסה מחדש של המשכנתא נהנו משינוי כלשהו בתנאיהם. האחוז הזה אמנם עלה בחודש אוגוסט, אך משרד האוצר צופה עוד מיליוני עיקולים.