שר האוצר היפני המיועד: "חייבים לקצץ את תוכנית התמריצים"

הירוהיסה פוג'י הוא הדובר הכלכלי הבכיר של המפלגה הדמוקרטית שניצחה בבחירות לפני שבועיים ■ המפלגה הבטיחה להגדיל את קצבאות הילדים, הסעות חינם לבתי הספר והפחתת מס על דלק

אחד המועמדים הבולטים להתמנות לשר האוצר הבא של יפן קורא ל"קיצוצים מרחיקי לכת" בחבילת התמריצים בסך כ-160 מיליארד דולר שמיושמת בכלכלה השנייה בגודלה בעולם.

הירוהיסה פוג'י, הדובר הכלכלי הבכיר במפלגה הדמוקרטית היפנית (DJP) ואחד ממנהיגיה רבי ההשפעה, אמר אתמול ל"פייננשל טיימס" שבראש סדר העדיפויות של הממשלה החדשה צריך להעמיד את הבדיקה מחדש של תוכנית התמריצים. הממשלה החדשה צפויה להיכנס לתפקידה בשבוע הבא.

פוג'י: "איני טוען שכל תוכנית התקצוב המשלים גרועה, אבל יש שאלה לגבי הערך שלה להמרצת הפעילות הכלכלית. אני חושב שיש צורך לבצע קיצוצים מהותיים".

דבריו של פוג'י, 77, ממחישים היטב את ההשלכות הכלכליות מרחיקות הלכת שיהיו לניצחונה של DPJ, בבחירות הכלליות שנערכו לפני כשבועיים. יוקיו האטויאמה, ראש הממשלה הנכנס, טרם הכריז על הרכב הקבינט שלו, אך פוג'י צפוי לעמוד בראש המאמצים של מפלגת השלטון החדשה להוציא את השליטה על התקציב הלאומי מידי הביורוקרטים היפנים רבי ההשפעה.

קיצוצים מהותיים

פוג'י, שכיהן כשר אוצר בשתי ממשלות קואליציה שהחליפו לזמן קצר את הליברל-דמוקרטים בתחילת שנות ה-90, הבהיר שאסור לעכב את השינויים בסדר העדיפויות של ההוצאה הציבורית. "הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לבחון מחדש את התקציב המשלים (התמריצים) - זה פשוט חיוני".

פוג'י הצביע במיוחד על 31 מיליארד הדולרים שהוקצבו לשמירה על מתקנים ממשלתיים ו-4.6 מיליארד הדולרים שתוקצבו ל-46 קרנות מדינה שונות. "איני טוען שכל תוכנית התקצוב המשלים גרועה, אבל יש שאלה לגבי הערך שלה להמרצת הפעילות הכלכלית. אני חושב שיש צורך לבצע קיצוצים מהותיים".

שר האוצר הבא של יפן יוכל לבחור בין הקטנה של התקציב המשלים לצורך צמצום של נטל החוב הציבורי המדאיג, לבין העברה של חלק מכספים הללו ליעדים שנראים לו חשובים יותר, כמו הוצאה על מערכת הבריאות.

הדרך השלישית

פוג'י מציע, עם זאת, אופציה שלישית: שמירה על הכספים שייחסכו לשימוש בשנת התקציב הבאה, שתתחיל באפריל 2010, כדי לקיים את מצע המפלגה הדמוקרטית. במהלך מערכת הבחירות הבטיחה המפלגה הגדלה של קצבאות הילדים, מימון של הסעות חינם לבתי הספר והפחתת מס על דלק ועל כלי רכב.

נחישותה של המפלגה הדמוקרטית לקצץ את התקציב המשלים עלולה ללבות חששות לגבי יציבותם של ניצני ההבראה במשק היפני. פוג'י מכיר בכך שהמצב הנוכחי "רגיש מאוד" - הוא מציין את האפקט של העלייה באבטלה על הצריכה הפרטית - כך לדבריו, במקרה של מפנה פתאומי לרעה, ניתן יהיה להוציא את הכספים שייחסכו מהתקציב המשלים.