המגזין פורצ'ן בדק: האם יש עוד מקום לעליות בשוקי המניות?

המגזין היוקרתי בדק אצל המומחים שזיהו את המשבר ואת הראלי שהחל בחודש מארס האם כדאי גם היום להשקיע במניות

האם לאחר זינוק של כ-50% במדדי המניות הגיע הזמן למכור? האם עדיין יש הזדמנות להיכנס להשקעה למי שנשאר בחוץ עד כה? שאלות אלה מטרידות בוודאי ישראלים רבים שראו את המדדים המובילים בבורסה מזנקים מתחילת השנה, אולם גם האמריקנים מתחבטים באותן שאלות. מדד ה-S&P 500 זינק בכ-50% מתחילת חודש מארס, ובמגזין פורצ'ן (FORTUNE) החליטו לבדוק אם יש עוד מקום לעליות.

תשובות המומחים בארה"ב מגוונות אך התמונה די ברורה: יש עוד מקום לעליות, לפחות בטווח הקצר. בכל אופן, גם בקרב אלו המעריכים כי השוק ימשיך לעלות, מחירי היעד שהם מספקים שוללים את האפשרות לעלייה של עשרות אחוזים מהרמות הנוכחיות.

את עצתו של לאזיו ביריני ביקש "פורצ'ן" עוד בינואר השנה, כחודשיים לפני שהתחיל הראלי הגדול בשווקים. ביריני, העומד בראש בית השקעות הקרוי על שמו, הזהיר עוד באוקטובר 2007 מפני השקעה במניות הבנקים האמריקנים, לפני הנפילה הגדולה. כעת, הוא עדיין ממליץ למשקיעים לקנות תעודה המחקה את מדד ה-S&P 500. הוא מדגים עד כמה חזק הראלי הנוכחי בעזרת הנתון הבא: מאז השפל של 676 נק' בחודש מארס, המדד עלה ב-0.31% בכל יום בממוצע; מדובר במספר הגבוה במעט פי 3 מהראלי החזק ביותר עד לראלי הנוכחי, אשר התרחש ב-1982".

סטיב לית'ולד, הידוע בעמדתו הפסימית שלו בוול סטריט, מעריך הפעם דווקא כי ה-S&P 500 יגיע ל-1,200-1,250 נק', כלומר עלייה של כ-20%-25% מהרמה של היום. לית'ולד עומד בראש חברת המחקר הכלכלי The Leuthold Group ובמרבית שנות העשור הנוכחי הוא היה דובי על השוק. לדבריו, גם היום המניות מתומחרות היטב, אולם המניות ימשיכו לעלות מפני שבדרך כלל בגלי עליות שמגיעים בתקופות של התאוששות כלכלית, שווי המניות עולה מעבר לשווי המתאים להן בפועל.

הפסימיים

גם ג'רמי גרנת'האם, יו"ר בית ההשקעות GMO, סבור כך. גרנת'האם המליץ ללקוחותיו לקנות מניות ב-10 במארס, ממש בתחילת הראלי הנוכחי. הוא הוציא סקירה ללקוחות תחת הכותרת "להשקיע כשהזמנים נוראים" וקרא להם לקנות מניות, ובכך הוא ניצל עד כה את מלוא הפוטנציאל של הראלי. היום, גרנת'האם אומר כי הערך המתאים ל-S&P 500 מבחינת מכפיל הרווח הוא דווקא 880 נקודות, כ-13% מתחת לשער היום. אך אל תטעו - גרנת'האם סבור כי יש עוד מקום לעליות "בחודשיים-שלושה הבאים" ומעריך שה-S&P 500 יגיע ל-1,130 נק' עד סוף השנה. הסיבה: השוק נוטה לעלות באופן חד יותר בעת יציאה ממיתון. גרנת'האם מביא כדוגמה את ההתאוששות ב-1930 בה זינק השוק ב-47%, ללא כל סיוע מצד הממשל האמריקני.

"אם ניקח בחשבון את תכניות התמרוץ הפעם, השוק יכול לעלות הרבה יותר מ-47%", הוא אומר. אך גרנת'האם זהיר יותר לגבי הטווח הארוך, כיוון שהוא חושש כי השוק עלול לרדת אפילו מתחת לרמות השפל שנרשמו בחודש מארס, במה שמכונה "תחתית כפולה", או W. הוא ממליץ להתמקד במניות הדאו ג'ונס , שנחשבות יציבות יותר, בשנים הבאות.

בוב דול, אסטרטג ההשקעות הגלובליות בבנק ההשקעות בלקרוק, העריך בתחילת השנה כי ה-S&P 500 יגיע עד סוף השנה ל-1,000 נק', והוא אכן צדק. עכשיו הוא מעריך שהמדד ייפול ב-10% עד סוף השנה, הן בשל מימושי רווחים והן בשל ההתאוששות האיטית הצפויה. לדבריו, התמ"ג בד"כ צומח ב-6.7% ב-3 הרבעונים הראשונים ביציאה ממיתון, אך הצמיחה הפעם צפויה להיות קטנה בחצי. לפיכך, דול ממליץ להתמקד במניות של חברות איתנות ודפנסיביות, בעיקר מענפי הבריאות, אנרגיה וטכנולוגיה.

פסימיסט נוסף הוא רוברט שילר, פרופסור לכלכלה ידוע מאוניברסיטת ייל אשר זיהה בחוכמה את בועת הנדל"ן בארה"ב לפני שזו התנפצה. כבר היום הוא חושב ששוק המניות יקר מדי בהתבסס על מכפיל הרווח הממוצע ב-10 השנים האחרונות, ומדגיש כי "השוק לא נראה מפתה כרגע".