ביהמ"ש בהודו על אמנת מאוריציוס - ניצחון פוטנציאלי לחברות ישראליות

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] עו"ד הנרייט פוקס: חברות ישראליות אשר השקיעו מיליוני דולרים בפרויקטים בהודו באמצעות אחזקות במאוריציוס רשאיות להסתמך על כך שלא ניתן יהיה לחייב בקלות חברה ממאוריציוס בתשלום מס רווח הון בהודו

[רוצה להשקיע בהודו? הירשם לניוזלטר עסקים מתעוררים]

בחודש יולי 2009 קבע ביהמ"ש לענייני מס הכנסה בהודו בעניין סגן ראש מס הכנסה נ' חברת סרסבטי אחזקות, כי חברה ממאוריציוס פטורה מתשלום מס רווח הון בהודו לפי אמנת המס שבין הודו למאוריציוס.

הנישומה (חברת סרסבטי אחזקות), חברה תושבת מאוריציוס, השקיעה במניות ואגרות חוב הודיות והפיקה רווחי הון. בהתבססה על האמנה התייחסה הנישומה לרווחי ההון כבלתי ניתן למיסוי בהודו מאחר ואינה תושבת הודו וכן מנהליה ובעלי מניותיה לא ישבו בהודו אף הם. האמנה מעניקה פטור ממס על רווח הון שהפיק תושב מאוריציוס ממכירת מניות בהודו.

רשויות המס לא אישרו את ההטבה שמקנה אמנת המס והתעקשו על מיסוי רווחי ההון. בעתירה שהוגשה הפך נציב מס ההכנסה את החלטת רשויות המס וקבע כי בכל הנוגע לאמנת המס, שגו רשויות המס במיסוי רווחי ההון בהודו וכן כי הנישומה אינה מחויבת במס בהודו. רשויות המס ערערו על החלטתו זו לביהמ"ש.

ביהמ"ש פסק כי לפי אמנת המס הנישומה לא הייתה מחויבת בתשלום מס רווח הון בהודו, וזאת תוך התייחסות להחלטה אחרת בה נפסק לטובת הנישום. כמו כן, נקבע כי עלון מס' 789 של המועצה המרכזית של מיסים ישירים בהודו (CBDT) מחייב את רשויות המס, וגם לפיו אין למסות את הנישומה בהודו.


עו"ד הנרייט פוקס, שותפה במחלקת מיסוי בינלאומי במשרד עורכי דין ש. פרידמן ושות': "בהיעדרו של "סעיף הגבלת הטבות" מאמנת המס, ניסיון של תושב מדינה שלישית להרוויח מסעיפי אמנת המס הוא אינו בלתי חוקי. אם כן, נכון לעכשיו חברות ישראליות אשר השקיעו מיליוני דולרים בפרויקטים בהודו, לעתים באמצעות אחזקות במאוריציוס (כגון החברה לנכסים ולבנין, אלקטרה נדל"ן , אלוני חץ , טהר ובייטמן ליטווין ) רשאיות להסתמך על כך שלא ניתן יהיה לחייב בקלות חברה ממאוריציוס בתשלום מס רווח הון בהודו. כמובן שרשויות המס בהודו עשויות לשוב ולהפעיל לחץ על מאוריציוס שתסכים לשנות את אמנת המס עם הודו".

עו"ד הנרייט פוקס, שותפה במחלקת מיסוי בינלאומי במשרד עורכי דין ש. פרידמן ושות' בתל-אביב.