השולחן העגול יתכנס לדיון בפתרון בעיית הדולר החלש

מקורבי ברוש: "מעורבות ההסתדרות בנושא חיונית למאבק הגנת התעסוקה במשק" ■ ברוש: "מצב התעסוקה לא ישתפר ללא צמיחה של הייצוא, והייצוא לא יכול לחזור לצמיחה בשער דולר כזה"

שר האוצר, יובל שטייניץ, וראש לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, שרגא ברוש, סיכמו ביניהם אתמול בלילה (מוצ"ש) כי "השולחן העגול" יתכנס לדיון בנושא חיזוק כושר התחרות של הייצוא הישראלי על רקע השינויים המתרחשים בשערי המטבע ומצב התעסוקה במשק.

הפגישה הדחופה התקיימה בין השניים במקום הפגישה שהייתה אמורה להתקיים ביניהם במקור ביום חמישי. היא התקיימה בנתב"ג ב-23:00 לפני ששטייניץ טס לביקור בארצות-הברית.

"שתי עובדות חייבות להיות מובנות: מצב התעסוקה לא ישתפר ללא צמיחה מחודשת של הייצוא, והייצוא לא יכול לחזור לצמיחה בשער דולר כזה", אמר ברוש. לדבריו, "גם אם העולם עושה סימנים של יציאה מהמשבר, במצב הנוכחי של שערי המטבעות הייצוא הישראלי לא יוכל להצטרף לתחרות המתחדשת בעולם ועלול להישאר מאחור. בנק ישראל עשה ועושה ככל יכולתו לתמוך ביצוא. אני בטוח כי הפורום הנכון לדון באיום שערי המטבע על מצב המשק הוא פורום השולחן העגול. באמצעות הידברות ושותפות ניתן להגיע לתוכנית אופטימלית לחיזוק כושר התחרות של היצוא תחת איום שערי המטבע", אמר ברוש.

מקורבים לברוש ציינו כי חשובה לו המעורבות של עופר עיני כנציג ההסתדרות, וכמי שמייצג את ההגנה על העובדים, שנפגעים ומפוטרים כתוצאה מהיחלשות הדולר. כמו כן חשובה לו המעורבות של מערכת הביטחון ושל צלעות נוספות דומיננטיות במשק שחולשת הדולר פוגעת בהם באופן מהותי.

עוד אמר ברוש, כי "היחלשותו הקודמת של הדולר הביאה להתחלת גלי הפיטורים בתעשייה כבר בתחילת 2008. נכון להיום פוטרו למעלה מ-20 אלף עובדים בתעשייה הישראלית. התחדשות מגמת ההיחלשות לאחר הירידה החדה בביקושים העולמיים כתוצאה מהמשבר עלולה להוביל את הכלכלה הישראלית לסחרור ולהמשך מגמת פיטורי העובדים".

בהתייחסו לציפיותיו מפורום השולחן העגול אמר ברוש: "המטרה המיידית ברורה - חיזוק יכולתו של היצוא להתחרות והגדלת מספר המועסקים. המטרה לטווח הבינוני והרחוק הנה יצירת סביבה עסקית שתאפשר למגזר העסקי בישראל לפעול בצורה אופטימלית תוך שיפור מיקומנו במדדים הבינלאומיים".