הדירות בבית "הבלוק" נמכרו ברמת מחירים תזזיתית אך רגילה

כפיר זוהר, מנכ"ל אנגלו סכסון תל אביב ל"גלובס": "בעקבות התכנית האזור נהנה מקפיצת מחירים, כך שלא ניתן להשוות את המצב ללפני שנתיים או שלוש ואפילו לשיא המשבר של דצמבר 2008"

בסוף השבוע האחרון הסתיימה העונה המדוברת של סדרת הריאליטי "הבלוק" של ערוץ 10, ונחתמה ברגעי השיא של המכירה הפומבית של הדירות בבניין ברחוב מזא"ה 76 בתל אביב שבבעלות קבוצת מקורות שליטה. בבניין 20 דירות "רגילות" שמכרה מקורות שליטה ועוד 4 דירות של המתמודדים בתכנית שהוצעו במכירה פומבית שערך מני פאר.

השטח של כל הדירות שהקימו, שיפצו ועיצבו המתמודדים הוא 52 מ"ר בתוספת 6 מ"ר מרפסת וכולן בנות 2 חדרים (חדר שינה וסלון). מחירי הסגירה של הדירה הזוכה של גל ואסף היה 1.441 מיליון שקל. בדירה זו נרשם אחוז ההשבחה הגבוה ביותר (59%) לעומת הערכת השמאי של הדירות מלפני כשנה. למקום השני הגיעה הדירה של איל ושני, במחיר של 1.383 מיליון שקל (51% השבחה). הדירה של קיקו ומורין נמכרה ב-1.391 מיליון שקל (40.2%) והדירה של מאיה ואלעד ב-1.365 מיליון שקל (38.9% השבחה) הדירות הוערכו לפני כשנה במחירים שונים שנעו בין כ-900 אלף שקל למיליון שקל. הדירות כולל אבזור, עיצוב וריהוט בהתאם להחלטת ותקציב הזוגות המתמודדים שהקימו את הדירה.

הבניין ממוקם בקצהו המזרחי של רחוב מזא"ה, במפגש שלו עם דרך מנחם בגין. בנוסף, כולל הבניין 20 דירות 2 חדרים. לדברי רוני בן יהודה, יו"ר מקורות שליטה, נמכרו כל הדירות, בשטח של 38-55 מ"ר, למעט שתי דירות אחרונות. מרבית הדירות נרכשו להשקעה. בבניין יש מעלית אך אין חניה, אולם מקורות שליטה העניקה לקונים במכירה הפומבית כמו גם בדירות הרגילות חניה לשנה בחניון סמוך, הטבה ששווייה כ-6,000 שקל לשנה. הדירות הנוספות נמכרו במחירים הנעים בין 720 אלף שקל לדירת 40 מ"ר בשיטת הבלוק (בה מקבלים הרוכשים דירה ברמת מעטפת ומעצבים אותה לפי בחירתם וטעמם) ועד 1.4 מיליון שקל לדירה גמורה.

מחירים דומים לאזור

למרות הבאזז סביב התכנית מתברר כי המחירים שהשיגה המכירה הפומבית גבוהים מאוד, בהתאם לאזור, אך לא זכו לפרמיה בשל הפרסום המוקדם שלהן בטלוויזיה, העיצוב הייחודי של הדירות או עצם הליך המכירה במכירה פומבית שפעמים רבות מביא להשגת פרמיה נוספת.

כפיר זוהר, מנכ"ל אנגלו סכסון תל אביב אומר ל"גלובס" בעקבות התכנית כי האזור נהנה מקפיצת מחירים, כך שלא ניתן להשוות את המצב ללפני שנתיים או שלוש ואפילו לשיא המשבר של דצמבר 2008, שמאז הייתה עליית מחירים של 15% באזור מזא"ה או נחמני הקרובים למנחם בגין. "ככל שמתקרבים לשדרות רוטשילד, יהודה הלוי ובלפור לאורך נחמני ומזא"ה המחירים כמובן עולים, ויש פער של 20% בין הקצה המזרחי (היכן שניצב בניין "הבלוק") ובין החלק המערבי של מזא"ה".

לדברי זוהר, "באזור הקרוב למנחם בגין המחיר של דירות 50-55 מ"ר משופצות נמכרות במחיר של 1.4-1.5 מיליון. דירות 2 חדרים של 50 מ"ר יימכרו ב-1.47 מיליון שקל ושל 55 מ"ר ב-1.5-1.52 מיליון שקל. אין פרמיה בשל הפרסום לו זכה בניין "הבלוק", זה לגמרי המחיר באזור לדירות משופצות וחדשות. אלו מחירי השוק, עם סטייה של 5% שמאלה או ימינה. המיקום הוא לא מי יודע בגלל הקרבה למנחם בגין. זה יוצא 27 אלף שקל למ"ר. אני מעריך שהרוכשים בבלוק כמו באזור יסתפקו ב-4.4%-4.5% תשואה כשהדירות יושכרו ב-5,500 שקל לחודש בממוצע. אולם אם מדובר בדירות בקומה שלישית בלי מעלית וחניה השווי יכול לרדת ל-1.1 מיליון שקל בלבד, נמוך מהמחירים של 'הבלוק'".

בית הבלוק היה במשך עשרות שנים הסניף של משרד התעשייה והמסחר בתל אביב. מקורות שליטה רכשה את הנכס ממינהל הדיור הממשלתי ב-2007 תמורת כ-14 מיליון שקל.