ארנסט אנד יאנג: המכשור הרפואי בישראל - בצמרת האירופאית

כך עפ"י דו"ח חדש על תעשיית המכשור הרפואי באירופה, שיתפרסם מחרתיים בכנס ה-Journey בשיתוף ארנסט אנד יאנג ו"גלובס" ■ בפרמטר של מספר חברות המכשור הרפואי, נמצאת ישראל במקום השני באירופה

ישראל היא לרוב הערת שוליים בדו"חות השנתיים של ארנסט אנד יאנג על תעשיית מדעי החיים. מאז שהחלה החברה להוציא דו"חות ייחודיים לתחום המכשור הרפואי, המצב קצת השתנה, אך עדיין - עד היום לא ניתנה התייחסות נבדלת לישראל.

בדו"ח החדש על תעשיית המכשור הרפואי באירופה שעומדת החברה להוציא בקרוב, המצב נראה אחרת. ישראל נמצאת במקומות הראשונים בטבלה במספר פרמטרים.

הדו"ח יוצג בכנס ה-Journey בשיתוף ארנסט אנד יאנג ו"גלובס", שייערך ביום ג' הקרוב.

בפרמטר של מספר חברות המכשור הרפואי, נמצאת ישראל במקום השני באירופה, אחרי אנגליה. באנגליה יש 160 חברות ובישראל 131. ליתר המדינות 120 חברות או פחות. על-פי הדו"ח, 24 מן החברות הישראליות הן בורסאיות - בכך מקדימות אותה אנגליה, גרמניה ושבדיה.

ישראל חזקה מאוד בגיוסי הון סיכון לחברות המכשור הרפואי. ב-2008 עמדה ישראל בראש טבלת גיוסי הון הסיכון יחד עם צרפת, עם גיוסים בהיקף של כ-130 מיליון אירו. מבחינת ההיקף הממוצע של השקעות הון סיכון בשנים 2004-2008, ישראל היא השיאנית, עם ממוצע של מעט מתחת ל-130 מיליון אירו. הבאה אחריה היא צרפת, עם קצת פחות מ-120 מיליון אירו לשנה.

בארנסט אנד יאנג מבליטים עוד יותר את ישראל על-ידי הצגת היקף השקעות הון הסיכון במכשור רפואי לנפש. בהצגה זו של המספרים, העמודה המייצגת את ישראל מטילה צל על האחרות, עם גיוס של כ-90 אירו בהון סיכון פר תושב מאז 2004, לעומת רק כ-25 לכל שבדי.

גם בין 10 סבבי הגיוס הגדולים ל-2008-2009 (עד כה), לישראל יש נציגות נאה. בריינסגייט במקום הרביעי עם 22.9 מיליון דולר; ספקטרום דיינמיקס עם 18.8 מיליון דולר וסופרדיימנשן עם 15.2 מיליון דולר, נמצאות במקום השביעי והשמיני בהתאמה.

הגיוס הגדול באירופה היה בהיקף של 33.8 מיליון דולר, של apatech מבריטניה. במקום השני נמצא הגיוס של אימפולס דיינמיקס, שנספרה כחברה הולנדית. בפועל מדובר בחברה שהוקמה ע"י ישראלים, מרכז הפיתוח שלה נמצא בארץ ומשקיעיה העיקריים הם שלמה בן חיים ולואיס פל. ההשקעה בה, של 27.2 מיליון, ניתנה על-ידי קרן מדינווסט, שגייסה כמחצית מהונה ממוסדיים ישראליים.

במיזוגים ורכישות ישראל פחות חזקה. המיליארד וקצת אירו שהצלחנו להוציא בין 2007 לרבעון הראשון של 2009, מתגמד לעומת עסקאות בהיקף של 14 מיליארד דולר באותה תקופה בגרמניה ובבריטניה.