הכשרה ביטוח העניקה למנכ"ל ביטוח חיים ללא הצהרת בריאות

הפוליסה החריגה, שבוטלה לאחר התערבות הפיקוח, נועדה לגבות רכישת מניות החברה ע"י המנכ"ל עופר טרמצ'י מידי בעל השליטה אלי אלעזרא

הכשרה ביטוח, שבשליטת אלי אלעזרא, נאלצה לבטל הוצאת פוליסת ביטוח חיים חריגה למנכ"ל החברה עופר טרמצ'י, בעקבות התערבות הפיקוח על הביטוח באוצר. הפוליסה, המיטיבה מעבר לנהוג בשוק, הוצאה כבטוחה למתן הלוואה שקיבל טרמצ'י בבנק לצורך רכישת מניות הכשרה ביטוח מידי בעל השליטה, אלעזרא, תמורת מיליוני שקלים. ל"גלובס" נודע כי האוצר עשוי לקנוס את החברה בעקבות הפרשה, לאחר שכבר קיים לפני כשבועיים שימוע בנושא. טרמצ'י זכה לאחרונה לבונוס מיוחד בסך 2 מיליון שקל לפי החלטת דירקטוריון החברה בראשות אלעזרא בגין "תרומתו המשמעותית לחברה".

בחודש מאי רכשו טרמצ'י וסמנכ"לית הכספים של הכשרה ביטוח אתי אלישקוב 2.5% ממניות החברה, מידי חברת אפרידר של אלעזרא, בסכום כולל של 5 מיליון שקל. כחלק מהביטחונות למימון הרכישה, נדרש טרמצ'י להעמיד פוליסת ריסק לטובת הבנק המממן, ואולם פוליסה זו נעשתה, באופן חריג, ללא מילוי הצהרת בריאות. הפוליסה נמכרה לטרמצ'י בסמוך למועד העסקה.

עסקת בעלי עניין

מדובר בסוגיה חשובה, מאחר וחברות הביטוח אינן נוהגות לבטח אנשים פרטיים ללא הצהרת בריאות, על מנת למזער סיכונים. הפוליסה בה בוטח טרמצ'י הינה פוליסת פרט ואיננה במסגרת פוליסה קבוצתית. על פי ההערכות, נמצא מבטח משנה שהסכים לתנאי הפוליסה, כך שהחשיפה של הכשרה ביטוח לפוליסה עמדה על כמיליון שקל.

בשל הנסיבות של עסקת רכישת המניות, שבגינה הוצאה הפוליסה, הורה האוצר לחברה להתייחס לעסקה כאל "עסקה חריגה שלבעל השליטה בחברה יש בה עניין אישי", ולהביא לאישורה באופן הנדרש.

במחצית הראשונה של אוגוסט הודיעה הכשרה ביטוח, כי בעקבות פניית המפקח על הביטוח באוצר, ידין ענתבי, תפעל החברה לאשר את הפוליסה בדיעבד כעסקת בעלי עניין, באסיפה הכללית. ואולם בשבוע שעבר דיווחה החברה כי טרמצ'י ביטל את הפוליסה, ולפיכך לא נדרש אישור בעלי המניות. עסקת רכישת המניות הושלמה וטרמצ'י קיבל את ההלוואה מהבנק לאחר שהצליח להעמיד בטחונות אחרים לשביעות רצון הבנק.

מענק של 2 מיליון שקל

בתווך, בסוף חודש אוגוסט האחרון ועם פרסום הדו"חות לרבעון השני, החליט דירקטוריון החברה, בראשות היו"ר ובעל השליטה אלעזרא, על מתן מענק מיוחד בהיקף 2 מיליון שקל למנכ"ל טרמצ'י.

בנימוקים למתן הבונוס ציין הדירקטוריון, כי על פי תנאי העסקתו טרמצ'י אינו זכאי לבונוס עבור 2008, אך עם זאת, אישר דירקטוריון את המענק "בגין תרומתו המשמעותית לחברה". בהחלטה צוין כי אם יקבל טרמצ'י בונוס גם עבור 2009 ינוכו מבונוס זה 500,000 שקל על-חשבון המענק לשנת 2008.

טרמצ'י מונה למנכ"ל הכשרה חברה לביטוח במהלך 2006 מטעמו של אלי אלעזרא, וזאת עוד בטרם השלים את רכישת השליטה בחברה מידי הכשרת הישוב של משפחת נמרודי. קודם לתפקידו הנוכחי בהכשרה, שימש טרמצ'י כמנהל יחידת ההפרטה ברשות החברות הממשלתיות, ולאחר מכן כאחראי על עסקאות אסטרטגיות בחברת מגדל. לא ניתן היה לקבל את תגובתם של אלעזרא והכשרה ביטוח לידיעה.

מהכשרה ביטוח נמסר בתגובה כי "במסגרת הסמכויות והשיקולים העסקיים של החברה מאושרים ללקוחות מוסדיים ואחרים פוליסות ללא הצהרת בריאות, תוך לקיחת הסיכון והחשיפה בחשבון. בכל מקרה יודגש כי מנכ"ל החברה ביטל מרצונו ועל דעת עצמו את הפוליסה מבלי שנדרש או היה חייב לעשות כן". *