מכבי קרסו יעניק הלוואות לשיקום בארות מים מזוהמות באקוויפר החוף

מדובר בהשקעה של מיליון שקל בכל באר ■ לדברי קרסו, המיזם נועד לחסוך עד 80 מיליון מ"ק מי שתייה בשנה

היזם מכבי קרסו ישיק ב-6 באוקטובר מיזם שמטרתו שיקום והשמשת 250 בארות מים באקוויפר החוף, הנמצאות בעיקר בבעלות קיבוצים ומושבים. עלות הטיפול בכל באר מוערכת במיליון שקל, כלומר בסך-הכל אם הפרויקט ימומש במלואו, הוא צפוי להסתכם ב-250 מיליון שקל. במהלך ההשקה, תוצג הבאר הראשונה שטוהרה במסגרת המיזם.

מדובר בבאר במושב צור-משה שבשרון, שמימיה מזוהמים ברמה של 95 מ"ג ניטרט לליטר (בעוד שהרמה המרבית המותרת במי שתייה על-ידי משרד הבריאות היא 60 מ"ג ). ניטרט הוא חנקה, הנוצרת כתוצאה מהשקיה עם דשנים וחומרי הדברה לאורך עשרות שנים. לוקח לניטרט 25-30 שנה לשקוע ולהגיע למי התהום.

מתקן הטיהור יזרים אל המושב מי שתייה המכילים 60 מ"ג ניטרט לליטר בלבד. במסגרת התוכנית, אמור המושב למכור למדינה כ-2 מיליון מ"ק מים בשנה באמצעות מקורות.

לדברי קרסו, בישראל יש הפסד המוערך בכ-80 מיליון מ"ק מים בשנה מאי ניצול מי הבארות לשתייה, המתווסף לנתוני הבצורת כיום. על פי רשות המים, מגיע הגירעון המצטבר של משק המים לכ-2 מיליארד מ"ק. במהלך השנים הפכו מי הבארות המדוברות לרעילים ונאסרו לשתייה על ידי מדינת ישראל. פרויקט ההשבחה מושתת על שאיבת המים, טיהורם ואספקתם לצרכנים באיכות מי שתייה על-פי תקנות משרד הבריאות.

עוד לדברי קרסו, הפרויקט יתבצע בשני שלבים: בשלב הראשון - ללא כל התחייבות וללא כל עלות מצד בעל הבאר - הוא ידאג לחידוש פעולת הבאר, עריכת הבדיקות הנדרשות ושליחת דגימות למעבדות. בשלב השני, לאחר קבלת האישורים הנדרשים, יתקין קרסו את הציוד הנדרש, תוך שיתוף פעולה עם בעל הבאר ולפי מודל עסקי המוסכם ביניהם.

"זיהיתי צורך במענה ייחודי שהוא מיידי ומשתלם כלכלית לסיוע בפתרון המחסור במים: עלות הטיהור של באר אחת היא עד מיליון שקל, והתקנת מתקן הטיהור מהירה - הוא מתחיל לפעול בתוך שישה חודשים מרגע ההזמנה. המיזם מהווה עבורי הגשמת חלום וסגירת מעגל - הבאר הראשונה שבה נתחיל את פעילות הטיהור נמצאת במושב צור משה, אשר סבי, משה קרסו ז"ל, היה בין מקימיו", אמר מכבי קרסו.

קרסו נמצא במגעים מתקדמים עם קיבוצים ומושבים בשרון, בעלי יותר מ-40 בעלי בארות, בנוגע לחידוש פעילותן וטיהורן. לדבריו, מדובר למעשה בהלוואה, שבעלי הבארות יחזירו לקרסו בהתאם לתנאים שיהיו מוסכמים על שני הצדדים.

גם מים אפורים

נזכיר, כי זהו אינו הפרויקט הלאומי הראשון לפתרון המחסור במים שבו קרסו לוקח חלק. לפני כחודש דיווח "גלובס" כי קרסו, נצר למשפחת יבואני הרכב קרסו, מממן מחקר של מערכות מים אפורים במטרה לשכנע את משרד הבריאות להתיר שימוש במערכות מסוג זה. מים אפורים הם מים שזורמים לביוב מכיורים, מדיחי כלים וכביסה, שמיחזורם נועד לשם השקיית הגינות או הדחת האסלה.

עד כה השקיע קרסו בפרויקט כ-600 אלף שקל, ובסיכומו של הניסוי שמיועד לארוך שנתיים העלות צפויה להסתכם במיליון שקל. הבדיקה המדעית של המים האפורים המטוהרים מתבצעת על-ידי אוניברסיטת בן-גוריון והטכניון על-ידי מומחים בתחום. הניסוי מתבצע ב-20 מתקנים המורכבים במשקי בית ברחבי הארץ.