סקר משרדי הפרסום: מקאן-אריקסון הכי מתגמל; בגלר-נסיס הכי נעים לעבוד

במגזין "פירמה" הקרוב, שיופץ ב-24.9, ייבחר משרד הפרסום של השנה ■ 76% חושבים שמשרדי פרסום הם מקום עבודה מעניין, כמעט 50% טוענים כי שעות העבודה מטורפות

מקאן-אריקסון הוא משרד הפרסום הנחשק ביותר לעבוד בו על-ידי אנשי ענף הפרסום - כך עולה מסקר שערך עבור "גלובס" מכון חקר ריטיינג שבהנהלת מרים חונן. הסקר בדק תפיסות של עובדי משרדי פרסום בהתייחס לשאלות כגון: האם משרד פרסום הוא מקום עבודה טוב יחסית למקומות עבודה אחרים, מהו משרד שהכי טוב לעבוד בו, תפיסות השכר, יחסי אנוש במשרדים השונים ותפיסות כלליות של הענף אל מול ענפים אחרים.

הסקר נערך בקרב מדגם של 150 עובדי משרדי פרסום שאינם בעלי המשרדים או המנכ"לים שלהם.

על השאלה "מבין המשרדים הבאים באיזה היית רוצה לעבוד" ענו 17% מקאן-אריקסון, כשאחריהם עם 12% משרד הפרסום שלמור-אבנון-עמיחי. 9% ציינו את גלר-נסיס כמשרד הנחשק ביותר, 9% ציינו את גיתם, 8% את באומן-בר-ריבנאי, 7% את יהושע TBWA ו-5% את זרמון-גולדמן.

משהו על התפיסה של מקאן בקרב אנשי הענף ניתן ללמוד מהנתונים הבאים: מקאן נתפס על-ידי אחוז ניכר של הנשאלים (21%) כמשרד שבו השכר הוא הגבוה ביותר (לעומת משרדים אחרים שזוכים לאחוזים בודדים); 34% (כפול מהבא אחריו) ציינו את מקאן כמשרד הפרסום שבו אפשרויות ההתפתחות לעובד הן הכי גדולות; ו-40% ציינו אותו כמשרד בו העבודה השוטפת היא המלחיצה ביותר.

באופן כללי נתפס ענף הפרסום על-ידי העובדים כמקום עבודה טוב: על השאלה האם לדעתם יחסית למקומות עבודה אחרים משרדי פרסום הם מקום עבודה טוב - השיבו 76% מבין הנשאלים בחיוב, לעומת 9% שהשיבו בשלילה ו- 5% שסברו כי תלוי באיזה משרד.

שעות עבודה מטורפות

מבין הנשאלים שאינם רואים את ענף הפרסום כמקום עבודה טוב ציין אחוז גבוה במיוחד - 42.9% - כי הסיבה לכך היא שעות עבודה מטורפות, ו-35.7% ציינו כי מדובר בעבודה קשה ושוחקת. 28.6% סברו כי אין תגמול הולם שהינו פרופורציונלי לשעות העבודה ו-21.4% טענו כי מדובר בעבודה מלחיצה.

על השאלה מהן הסיבות שמשרדי פרסום הם לדעתך מקום עבודה טוב בהשוואה למקומות עבודה אחרים" - השיבו כ-56% כי מדובר בעבודה מעניינת ומאתגרת, ו-52% ציינו כי יש במשרדים יחסי אנוש טובים/אווירה צעירה/אנשים חברותיים. 21% הדגישו את היצירתיות ויכולת הביטוי העצמי, ו-20% דיברו על דינמיות בעבודה. רק 14% השיבו כי מדובר במשכורת טובה, ו-8% נוספים רואים בתנאים משהו שהופך משרד פרסום טוב יחסית למקומות עבודה אחרים.

באופן דומה, גם הסיבות המשפיעות על תפיסת משרד פרסום מסוים כטוב יותר לעבודה ממשרד פרסום אחר אינם קשורות בדברים חומריים: 48% מבין הנשאלים ציינו קשרים חברתיים טובים בין העובדים כסיבה להעדפה, 24% דיברו על לקוחות מעניינים, 23% דיברו על שכר גבוה, 22% דיברו על קשר טוב עם הבוסים, ו-10% דיברו על שעות עבודה שפויות.

כאמור, מקאן נתפס על-ידי האחוז הגבוה ביותר (21%) כמשרד בו משולמות המשכורות הגבוהות ביותר. בפער משמעותי ממנו עם 7% מדורג במקום השני אדלר-חומסקי, בפער לא גדול עם 6% לכל משרד ממוקמים משרדי הפרסום באומן-בר-ריבנאי, שלמור-אבנון-עמיחי וגיתם BBDO, והשאר זוכים לאחוזים בודדים. באופן אולי מפתיע ל-41% אין דעה לגבי מיהו המשרד בו משולמות המשכורות הגבוהות ביותר.

יחסי אנוש בגלר-נסיס

מקאן כאמור מוביל גם בכל הנוגע לתפיסת המשרד בו יש את אפשרויות ההתפתחות הגבוהות ביותר לעובד עם 34% מכלל הנשאלים. בפער גדול אחריו עם 15% ממוקם אדלר-חומסקי, ואחריהם עם 5% לכל משרד ממוקמים יהושע TBWA וגיתם BBDO.

נראה כי בכל הקשור בתפיסות העובדים לגבי המשרדים בהם סביבת העבודה ויחסי אנוש הם הכי נעימים אין פער דרמטי בין המשרדים. במקום הראשון ממוקם גלר-נסיס עם 12% מבין הנשאלים, שלמור-אבנון-עמיחי וגיתם BBDO מקבילים 10% לכל משרד, יהושע TBWA מקבל 8%, מקאן-אריקסון מקבל 6%, ואדלר-חומסקי מקבל 5%.

משרד הפרסום משרדי הפרסום

בגיליון "פירמה" הקרוב: מי יהיה משרד הפרסום של השנה?

"משרד הפרסום של השנה" (Agency of the year) - אחת התחרויות החשובות שמפיק מדי שנה מגזין הפרסום האמריקני "אדוורטייזינג אייג'", הקובעת מי המשרד שהשנה שלו היתה הכי מוצלחת ביחס לענף הפרסום - עושה עלייה.

מדד חדש וייחודי לסביבה העסקית של ענף הפרסום בישראל, שפותח על-ידי מגזין "פירמה" מבית "גלובס" בלווי מקצועי של מכון המחקר "הגל החדש", בוחן את ביצועי 30 המשרדים הגדולים בישראל בשנה שבין יוני 2008 ליוני 2009, כדי להכריע בשאלה: לאיזה משרד היו השנה את הביצועים הכי טובים בענף הפרסום הישראלי.

המדד מורכב ממגוון גדול של פרמטרים, ולא מבוסס רק על גודל או היקף תקציבים: הוא שם דגש גדול על שיעור הצמיחה של המשרד יחסית לשנה הקודמת, מודד את רמת הנאמנות של לקוחות המשרד ואת מידת התנודתיות בתקציבים, פרסים שהמשרד זכה בהם בתחרויות, מספר הפרסומות שהמשרד הכניס לדירוג "הזכורות והאהובות" של "גלובס" וגיאוקרטוגרפיה, תדמית המשרד בקרב מפרסמים ועובדי התעשייה, מידת השיחה סביב המשרד באינטרנט, נראות של המשרד בתקשורת - ולוקח בחשבון גם ציון איכותי שניתן על-ידי חבר שופטים מקצועי.

אחרי סיכום הפרטמרים, אפשר להגיע למסקנה החותכת: איזה משרד פרסום הכי הצליח במהלך השנה החולפת?

* הדירוג המלא יפורסם בגיליון ספטמבר של מגזין "פירמה" שיופץ ב-24.9.