גמלאי מבטחים: קרנות הפנסיה הוותיקות פועלות בחוסר שקיפות

מסיבה זו, כך מציינים גמלאי מבטחים הוותיקה, הם פנו לבג"צ להורות על מינוי נציגים מטעמם לגופי הניהול של הקרן

קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר "עמיתים" פועלות ללא שקיפות ויש בעיה בקבלת מידע מצד הנהלת הקרנות על ידי העמיתים. כך טענו היום אנשי ארגון גמלאי קרן הפנסיה מבטחים הוותיקה, שפנה לאחרונה בעתירה לבג"צ באמצעות עורך דינם משה שחל, כאשר בין הטענות מטענות שונות שהשמיעו הגמלאים, עיקר טענותיהם נוגע לכך שאינם מקבלים דיווחים תקופתיים מספקים והעמיתים אינם מקבלים מידע המאפשר להם לעקוב באופן שוטף אחרי הפנסיה שלהם, תוך בעיות שירות.

מסיבה זו, כך מציינים גמלאי מבטחים הוותיקה, הם פנו לבג"צ להורות על מינוי נציגים מטעמם לגופי הניהול של הקרן, ובנוסף הם מבקשים מביהמ"ש להורות על ניהול קרן הפנסיה מבטחים הוותיקה באופן עצמאי ונפרד משאר הקרנות הוותיקות, מכיוון שהניהול המשותף של הקרנות יוצר ניגודי עניינים בין הקרנות וסבסוד צולב. עוד הם טוענים כי דמי הניהול שהם משלמים, הנמוכים משמעותית מהנהוג בקרנות הפנסיה החדשות, אינם מייצגים את עלויות ניהול הקופה בפועל.

בעמיתים מציינים בתגובה ש"כלל המידע על נכסי הקרן מצוי באתר האינטרנט של הקרנות. עמיתים שיפרה משמעותית את השירות לעמיתים והגמלאים תוך פתיחת מרכזי שירות בפריפריה ובמרכז. בנוסף, ההסדר של הקרנות הוותיקות מ-2003 שעוגן בחקיקה ראשית של הכנסת קבע שהעמיתים שפרשו לגמלאות ישתתפו בתוכנית לאיזון הקרנות באמצעות הפחתה של 1.75% מהתשלומים שיקבלו מהקרן - אלו לא דמי ניהול והם אינם קשורים להוצאות התפעול של קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר. בעקבות מהלך האיחוד התפעולי שבוצע בשנתיים האחרונות, ותהליכי ההתייעלות הנוספים המתבצעים במסגרת הניהול המיוחד הופחתו הוצאות התפעול השנתיות של הקרנות בכ-30%, מהלכים אלו חסכו לקרנות מיליארד שקל במונחים אקטואריים".

מהאוצר נמסר בתגובה כי "הקרנות הוותיקות שבהסדר מתנהלות על פי כל כללי השקיפות ועל פי אמות המידה שנקבעו על-ידי הממונה על שוק ההון לכלל הגופים שמנהלים חיסכון פנסיוני. הקרנות מנוהלות תחת מנהלת אחת באופן שמביא לחסכון רב בתפעולן לטובת העמיתים והגמלאים. הניהול המשותף לא רק שאינו פוגע בעמיתי הקרנות השונות ובגמלאיהן אלא להפך מכך. הקרנות שבהסדר קבלו סיוע חסר תקדים בהיקפו ממדינת ישראל, בסך 78.3 מיליארד שקל. ללא סיוע זה היו מוצאים עצמם מאות אלפי חוסכים: עמיתים פעילים וגמלאים ללא גמלה, פשוטו כמשמעו".

עמיתים - מבטחים הוותיקה, מקפת הוותיקה, קג"מ, נתיב, חקלאים, אגד, הדסה ובנין - מנהלות כיום כ-145 מיליארד שקל, מהם כ-80-85 מיליארד שקל מושקעים באג"ח מיועדות והיתרה בהשקעות חופשיות בשוקי ההון. לקרנות, בניהול יעל אנדורן, גירעון אקטוארי והן זוכות לסיוע רחב היקף מהמדינה.