פסיקה של ביה"ד לעבודה תצמצם את מספר השביתות החלקיות

קבע כי להנהלת טבע היתה זכות להפוך שביתה חלקית של עובדי טבע-טק ל"שביתת מגן" שלא משולם בגינה שכר

פסיקה שפרסם השבוע בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע עשויה לצמצם בעתיד את השימוש שעושים ועדי עובדים ב"שביתה חלקית" או ב"עיצומים", תוך שהם דורשים לקבל שכר מלא עבור תקופה זו.

הפסיקה עסקה במקרה של עובדי "טבע-טק", מפעל ברמת-חובב הנחשב לספינת-הדגל של ענקית התרופות הישראלית, שנקטו בשנה שעברה עיצומים במשך מספר שבועות. העובדים השביתו את העבודה של מרבית המלגזות במפעל, ובכך מנעו כמעט לחלוטין את הייצור. כעבור מספר ימים החליטה ההנהלה לבצע "שביתת מגן" בשני המתקנים העיקריים במפעל, וקראה לעובדים במתקנים אלה שלא להגיע לעבודה. מספר שבועות לאחר מכן הגיעו הצדדים להבנות ואף חתמו על הסכם קיבוצי חדש, אולם ההנהלה התעקשה שלא לשלם שכר לעובדים במתקנים שהושבתו בגין תקופת השבתת המגן.

חובת ההנהלה למנוע נזקים

העובדים, שיוצגו על-ידי ההסתדרות, טענו כי ההנהלה נקטה למעשה "שביתה התקפית" ולא "שביתת מגן", וזאת כדי לפגוע במכוון בשכרם. ההסתדרות ביקשה מבית הדין לקבוע כי על ההנהלה לשלם לעובדים שכר מלא בצמוד לפיצויי הלנה ולהפרשות סוציאליות.

ואולם, השופטת יעל אלנגלבר-שהם קיבלה את עמדת הנהלת טבע, שיוצגה על-ידי עו"ד נחום פינברג, וקבעה כי היתה זו זכותה של ההנהלה שלא לקבל "עבודה חלקית" מצד העובדים, ודאי אם מדובר בשביתה כמעט מלאה בפועל.

"בכך שהנהלת המפעל בחרה להשבית רק את המתקנים הגדולים, היא פעלה באופן מידתי, הפוגע בכמה שפחות עובדים", אמרה השופטת. "אין זו רק זכות של הנהלת מפעל למנוע נזקים - ודאי נזקים במיליוני דולרים - אלא בנסיבות מסוימות זוהי אף חובתה", היא הוסיפה.

על הטענה כי אפשר היה לשלב את העובדים שהועסקו במתקנים המושבתים במתקנים אחרים, היא קבעה: "לטענה זו לא מצאנו כל בסיס. משעולה מהראיות כי השבתת המלגזות הממונעות גרמה האטה בתהליכי הייצור בכל מתקני המפעל, אין טעם בצירוף עובדים נוספים שהמשיכו לעבוד בתקן עובדים מלא ושלא בהיקף פעילות מלא".

יצויין כי במקרים רבים נוהגים מעסיקים לשלם שכר מלא על ימי שביתה או פיצויים כחלק מניסיון "פיוס" הנלווה להבנות שחותמות סכסוך עבודה, אולם ההתעקשות של טבע והפסיקה הנוכחית עשויות לשנות את הנורמה הזאת. ומה באשר לעובדים? הם יצטרכו להביא בחשבון כי לשביתה חלקית או מלאה יש גם מחיר אישי, ולחשב עלות מול תועלת.