אפריקה שוקלת להציע למחזיקי האג"ח מניות בחברות הבנות

אלון גלזר, לידר שוקי הון: "לא נכון לקחת את השליטה מלבייב - יש חשיבות לקשריו ברוסיה"

אפריקה ישראל בוחנת אפשרות להציע לבעלי האג"ח מניות בחברות הבנות - אפריקה מגורים , אפריקה תעשיות ודניה סיבוס - בתמורה לפריסת חובות או אף מחילה חלקית. הרעיון עלה במסגרת גישושים ראשונים שערכה הנהלת החברה עם נציגי הגופים המוסדיים, במסגרת המו"מ לגיבוש הסדר חוב בחברה.

חובותיה הכוללים של קבוצת אפריקה ישראל נאמדים בכ-26 מיליארד שקל - מתוכם חוב של 7.4 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח המגיע ל-9 מיליארד שקל בתוספת החזרי ריבית עתידיים. החברה החלה במסע למימוש נכסיה, שהופסק לאחר שהנהלתה הבינה שבמחירי השוק הנוכחיים המהלך לא יותיר בידה נכסים, ואולי אף לא יכסה את מלוא חובותיה.

בתחילת החודש הודיעה החברה על רצונה לגבש הסדר חוב עם הנושים, אך עד היום לא פרסמה את המתווה המוצע להסדר. "הם מתנהגים ביהירות ובחוסר שקיפות", אמר היום ל"גלובס" נציג של אחד הגופים המוסדיים הגדולים. מחזיקי האג"ח מצפים מבעל השליטה באפריקה, לב לבייב, שיתרום את חלקו להסדר המתגבש וחלקם מאיימים בהליכה לפירוק: "לבייב פושט רגל שלא מבין שהוא פושט רגל", טען אותו מוסדי.

בינתיים הוגשו אתמול (ד') שמות המועמדים להשתתף בנציגות בעלי האג"ח במו"מ מול החברה. במהלך הימים הקרובים יצביעו המשקיעים על שתי החלטות עיקריות: הראשונה, האם תהינה נציגויות נפרדות או נציגות אחת לכל 13 הסדרות; והשנייה, הרכב הנציגות. על פי הערכות, יוחלט בסופו של דבר על נציגויות נפרדות לסדרות הקצרות, ונציגות אחת לסדרות הארוכות. התוצאות יפורסמו בשבוע הבא.

אלון גלזר מלידר שוקי הון, הביע היום תמיכה בהישארותו של לבייב בחברה. לדבריו, "זאת לא חברה שנכון להביא לפירוקה, או לקחת בה את השליטה מידי לבייב. בניגוד לחברות אחרות, יש באפריקה ישראל חשיבות להשארות הבעלים, לפחות בחלק מהנכסים". גלזר, שהדגיש את חשיבות הניסיון והקשרים של לבייב ברוסיה, אמר "זאת המדינה שאפשר יהיה בעתיד לראות ממנה הצפת ערך משמעותית".

גלזר הוסיף כי הסדרי חוב הם ארוכים ובעייתיים, ובמקרה של אפריקה - מורכבים עוד יותר בגלל ניגודי עניינים בין הבנקים למחזיקי האג"ח, ובין מחזיקי האג"ח לבין עצמם. לדבריו "מלבד המוסדיים, גם הבנקים צריכים לוותר ובעל השליטה צריך להכניס כסף".

גלזר העריך כי "כשנתקדם לתוך ההסדר יהיה קשה לבצע החלטות עסקיות כמו, למשל, החלטות משמעותיות לגבי נכסים גדולים בארה"ב".