שובה של המלכה

"אמא מלכה", המחזה החדש בכיכובה של כלת פרס ישראל מרים זהר, שונה מאד מ"ריקוד בשישה שיעורים" אך קווי דמיון קיימים בכל זאת

לפני שבע שנים, במהלך ביקור בלוס אנג'לס, ראתה ציפי פינס, המנכ"לית והמנהלת האמנותית של תיאטרון בית לסין, מחזה אינטימי לשני שחקנים בשם "ריקוד בשישה שיעורים". המחזה, מאת ריצ'רד אלפיירי, הוצג במשך שישה שבועות בלבד אבל פינס הייתה משוכנעת שעל הקהל הישראלי הטריק יעבוד. אלון אופיר ביים, נתן דטנר ומרים זהר כhכבו, ו"ריקוד בשישה שיעורים" אכן הפך לשלאגר שרץ יותר מ-500 פעם.

"אמא מלכה", המחזה החדש בכיכובה של כלת פרס ישראל מרים זהר, שונה מאד מ"ריקוד בשישה שיעורים" אך קווי דמיון קיימים בכל זאת. שוב עסקינן בדרמה קומית אינטימית לשני שחקנים, המנסה לשלב במיומנות צחוק ודמע, ושוב במרכז העלילה המתח ופער הדורות בין קשישה נרגנת וצעיר נוירוטי, במקרה הנוכחי אם ובנה, המגלים שרב המשותף ביניהם על השונה ומעורר המחלוקת.

את "אמא מלכה", שביים אילן שני, כתב המחזאי האיטלקי מאנליו סאנטנלי שזהו מחזה ראשון שלו המתורגם לעברית. תיאטרון חיפה ממשיך לייבא צפונה את מיטב הכוחות בעולם התיאטרון המקומי, וזהר בהחלט עונה להגדרה, כאשר לצידה מופיע נעם בן אז"ר (לשעבר חבר באנסמבל עיתים של רנה ירושלמי, כך שניסיון בעבודה מול כלות פרס ישראל יש לו) בתפקיד הבן.

הקו העלילתי פשוט. אישה זקנה, קמצנית וטרחנית, מגלה שלקתה במחלה ממארת. בנה, עיתונאי וסופר הנקלע ליובש יצירתי, מגיע לשהות לצידה בימיה האחרונים. בין השאר הוא מקווה להפוך את הסיטואציה האישית והרגישה למאמר סוחט דמעות, שיעלה מחדש על דרך המלך את הקריירה המדשדשת שלו. כצפוי במצבים אלה, המפגש פותח מחדש את פצעי העבר הישנים והאם ובנה חייבים לחטט בהם עד תום לפני שיגיע הקתרזיס המיוחל.

אם יזכה המחזה הזה ולו לרבע מההצלחה של "ריקוד בשישה שיעורים", ייפתחו כמה בקבוקי שמפניה באזור חיוג 04.

"אמא מלכה" יועלה לראשונה הערב (ה-17 בחודש) ב-21:00 באולם 3 האינטימי של תיאטרון חיפה