בדיקת "גלובס": מצב הסדרי האג"ח - 9 מיליארד ש' כבר התאדו

45 חברות שהנפיקו אג"ח ב-80 סדרות שונות, נמצאות היום בתהליכים שונים של הסדר ■ רשות ני"ע מעריכה כי בשנים 2009-2010 מעגל הסדרי החוב אג"ח יכלול אג"ח בשווי של כ-25 מיליארד שקל ■ למרות שרוב ההסדרים עדיין לא נחתמו, חלק גדול מההפסדים כבר מגולמים בתיקי המשקיעים

הנושא המרכזי שמעסיק את שוק ההון ערב השנה החדשה הוא הסדרי החוב בשוק האג"ח הקונצרניות. רשימת החברות שמודיעות כי הן מצטערות אך לא יוכלו לעמוד בתשלומי האג"ח הולכת ומתארכת: 45 חברות שהנפיקו אג"ח ב-80 סדרות שונות, נמצאות היום בתהליכים שונים של הסדר.

מבדיקת "גלובס" עולה כי למרות שרוב ההסדרים עדיין לא נחתמו, חלק גדול מההפסדים כבר מגולמים בתיקי המשקיעים. סך היקף האג"ח המצויות כיום בתהליכי הסדר שונים מסתכם בכ-14 מיליארד שקל, בעוד שווי השוק של אותן אגרות חוב עומד על כ-5 מיליארד שקל בלבד. כלומר נכון להיום, איבדו המשקיעים כ-9 מיליארד שקל.

אבל על פי ההערכות, מצעד הסדרי החוב שראינו בשנה האחרונה הוא רק ההקדמה למה שצפוי לנו בשנה הקרובה. היקף פירעונות האג"ח בשנת 2010 אמור להסתכם ב-25 מיליארד שקל, לעומת 13.5 מיליארד שקל בלבד בשנת 2009.

לפי נתוני המחלקה הכלכלית של רשות ניירות ערך, חברות עם אג"ח בהיקף של כ-10.7 מיליארד שקל, נמצאות בקשיים או במצב בעייתי ולמרות שהן טרם פנו להסדר מול מחזיקי האג"ח שלהם, הן צפויות לעשות כך. כלומר, בשורה התחתונה אג"ח בהיקף של כ-25 מיליארד שקל, שמהווה 10% משוק האג"ח הקונצרניות, נכנס או צפוי להיכנס לתהליך של ההסדר. כפי שניתן היה להתרשם במהלך השנה הגעה להסדר חוב אינה תהליך פשוט ומהיר.

מנתוני הרשות עולה כי פחות ממחצית החברות שנמצאות בתהליך הסדר, כבר הגיעו לסיכומו. בכ-15 חברות אושר הסדר, ואילו 5 חברות נמצאות בתהליך פירוק. כצפוי, החברות מסקטור הנדל"ן דומיננטיות בתחום ההסדרים ומהוות כ-45% מסך החברות המעורבות בהליך שכזה. עוד עולה מנתוני הרשות כי 78% מהחברות הנמצאות בתהליך של הסדר הן חברות לא מדורגות, זאת לאחר שלרבות מהן הוסר הדירוג בעקבות ההתדרדרות שחלה במצבן.

11