אגוד: הריבית תעלה ב-0.25% עד סוף השנה - לאו דווקא החודש

בבנק מעריכים כי מדד ספטמבר ירד ב-0.1% ו-2009 תסתיים באינפלציה שנתית של 4.1% ■ לאחר שהדולר התחזק ב-9.7% בשנה החולפת, מעריכים באגוד כי שערו ינוע בזמן הקרוב בטווח 3.74-3.788 שקלים

בשורה התחתונה, בבנק אגוד העסקים כרגיל. "מכיוון שאנו לא צופים לפי שעה ירידה מיוחדת במדדי המניות, אנו לא משנים את המלצותינו לשיעור האחזקה במניות", נכתב בסקירה השבועית של הבנק.

היעדר השינוי נובע, בין היתר, בשל ריבית נמוכה (שיעורה השנתי של ריבית בנק ישראל עומד על 0.75%) ומה שהם מכנים כ"חוסר תחליפים בשוק האג"ח". מהמלצה זו של הבנק נגזרת גם העדפה למגזרים מחזוריים, כמו מוצרי צריכה, מותרות ומגזר מניות חברות התעשייה.

באשר לשוק האג"ח, בבנק מסבים את תשומת הלב למרווח שהולך ומצטמצם בתשואות לפדיון שבאג"ח הממשלתיות - בין אגרות החוב הצמודות למדד המחירים לצרכן ולבין האג"ח השקליות שאינן צמודות. המרווח ביניהן עומד על כ-2.3%-2.4% לשנה, ובאגוד ממליצים לפיכך על אחזקה בשיעור שווה בתיק של אג"ח באפיק השקלי לצמודות-הממשלתיות.

מבחינה של האפיק השקלי (הלא-צמוד) לכשעצמו עולה, כי בשבוע שעבר נרשמו עליות שערים קלות במיוחד באג"ח בעלות מח"מ (משך חיים ממוצע עד החזר ההשקעה במלואה, הן מפרעונות קרן והן מפרעונות ריבית, א"ו) לטווח בינוני - ולכן באפיק השקלי מעדיפים בבנק את הטווח הקצר-בינוני.

על רקע הביקושים המלווים את ראש השנה, באגוד מעלים את תחזיתם למדד המחירים לצרכן בחודש ספטמבר (שיפורסם ב-15 בחודש הבא) לירידה של 0.1% בלבד, לעומת ירידה קודמת של 0.2%, על רקע התייקרות מוצרים ובכללם פירות וירקות. לדעתם, האינפלציה תסתכם השנה (2009) ב-4.1%, גבוה מהיעד העליון של יציבות המחירים הממשלתית (3%). "אנו מעריכים כי ריבית בנק ישראל תעלה ב 0.25% עד סוף השנה, אם כי לא בהכרח שיקרה כבר החודש", הם מוסיפים.

דווקא במבט קדימה, נראה שבאגוד צופים היחלשות הלחצים האינפלציוניים בהמשך ה' תש"ע, שכן הם מעריכים את האינפלציה השנתית ב-12 החודשים הקרובים ב-2.2% בלבד. ואם בענייני שנים עבריות עסקינן, באגוד מזכירים שבתשס"ט הדולר דווקא התחזק - ב-9.7% - מרמה של 3.421 שקלים.

בהקשר זה, מציינים באגוד כי השקל ממשיך להתחזק מול המטבע האמריקני למרות רכישות בנק ישראל, בשל סדרת נתונים חזקים על כלכלת ישראל: עודף של 2.1 מיליארד דולר בחשבון השוטף ברבעון השני (כ-4.5% מהתוצר המקומי הגולמי), עלייה בהכנסות המדינה ממסים בחודשיים הקודמים, וחזרה לצמיחה ברבעון השני "כאשר בכלכלה האמריקנית עדיין נרשמה צמיחה שלילית בתמ"ג - וזאת למרות תוכניות הסיוע המאסיביות של הממשל האמריקני". לפיכך, הם נוקבים ב-3.74 שקלים וב-3.677 שקלים כנקודות תמיכה לדולר, מול רמות התנגדות ב-3.788 שקלים ו-3.822 שקלים.

"למשקיעים פרטיים אנו ממליצים על נתח של 10% משווי התיק באפיק המט"חי", כשהתמהיל הוא כ-25% בדולר האמריקני, כ-25% באירו, 25% ביין וכ-25% במטבעות אחרים (דולר ניו-זילנדי/אוסטרלי/קנדי ופרנק שוויצרי). היום, יום ראשון וב' ראש השנה, לא מתקיים מסחר במט"ח ולא באופציות על שערם של הדולר והאירו. ביום שישי עלה הדולר האמריקני ב-0.267% ושערו היציג נקבע על 3.75 שקלים. האירו היציג עלה ב-0.579% ל-5.5204 שקלים.

חג שמח ושנה טובה.