עיכוב של מיליוני ד' לברייטסורס בהקמת תחנה תרמו-סולארית בקליפורניה

החברה, ששורשיה ישראליים, הייתה אמורה להקים את אחת התחנות המובטחות ל-PG&E במערב מדבר מוהאבי, אבל תצטרך לחפש קרקע חלופית בעקבות מאבק עם ארגונים ירוקים

בעקבות מאבק עם ארגונים ירוקים בארה"ב ועל רקע התנגדותו של מושל קליפורניה, ארנולד שוורצנגר, תאלץ חברת ברייטסורס אנרג'י לחפש מקום אחר להקים בו את אחת מהתחנות התרמו-סולאריות שהיא שוקדת על הקמתן.

ברייטסורס היא יצרנית אנרגיה תרמו-סולארית, והיא החברה האם וזרוע הביצוע האמריקנית של חברת ברייטסורס תעשיות (לשעבר לוז 2). זו הוקמה על חורבות חברת לוז הישראלית שבשנות ה-80 הקימה תשע תחנות תרמו-סולאריות, שמספקות עד היום כ-350 מגוואט, אך פשטה את הרגל.

המייסד של שתי החברות הוא הישראלי ארנולד גולדמן, ובשדרה הניהולית שלה אנשים רבים מלוז המקורית, כולל המנכ"ל ישראל קרויזר.

הטכנולוגיה של ברייטסורס, המכונה מגדל שמש, שונה מזו של החברה המקורית. המערכת שלה עושה שימוש באלפי מראות קטנות, המשקפות את אור השמש למגדל כוח במטרה לייצר קיטור בחום גבוה. הקיטור מועבר באמצעות צינורות לטורבינה רגילה, המייצרת חשמל.

ברייטסורס אנרג'י ביקשה להקים את אחד מהפרויקטים ברודוול דריי-לייק, במערב מדבר מוהאבי שבקליפורניה. היא הגישה את הבקשה למשרד הפנים האמריקני, המפקח על השימוש בקרקעות ציבוריות, אך נקלעה למאבק מול גופים ירוקים בארה"ב, שבתמיכת נציגות של המפלגה הדמוקרטית בסנאט, מעוניינים להופכו לשמורה.

התחנה שברייטסורס אנרג'י ביקשה להקים הייתה עבור חברת החשמל הקליפורניתPG&E , איתה יש לה הסכם אספקת 500 מגוואט בשלב ראשון עם אופציה להגיע עד ל-1,310 מגוואט.

בחודשים האחרונים ברייטסורס מחפשת קרקעות חלופיות לצורך הקמת התחנה. זהו עיכוב משמעותי עבורה, שכן איתור אדמות וקבלת האישורים אינם תהליך מהיר. החברה בכל מקרה מתעתדת לדבריה להתחיל לספק 100 מגוואט ראשונים עד 2012 ובתוך שנתיים נוספות להפעיל עוד 400 מגוואט. לנושא העמידה בזמנים חשיבות מבחינת הגופים המממנים, ובכל מקרה מדובר בעיכוב לא נוח מבחינת החברה. כמו-כן נציין, כי הליכי הרישוי כרוכים בעלות של מיליוני דולרים.

באחרונה דיווחה ברייטסורס, כי חברת ההנדסה האמריקנית הגדולה בכטל תקים עבורה שלוש תחנות תרמו-סולאריות באיוונפה שבמזרח קליפורניה, ותיקח חלק במימון ההקמה - נושא קריטי עבור חברה צעירה כמו ברייטסורס. בפרויקט זה מיועדת ברייטסורס להקים שלוש תחנות כוח תרמו-סולאריות שמיועדות להפיק 440 מגוואט. מתוכן בכוונתה לספק את ה-100 מגוואט הראשונים.

עוד נודע, כי החברה מחפשת שותפים בסין ובהודו כדי להקים גם שם פרויקטים. ברייטסורס אנרג'י נבחרה באחרונה כאחת מ-100 חברות הקלינטק המבטיחות של קבוצת המחקר קלינטק גרופ לשנת 2009.